۱۳۹۵ آذر ۱۱, پنجشنبه

هشدار عفو بین‌الملل: وضعیت جسمی آرش صادقی وخیم است


 arash

روز گذشته سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای در مورد «زوج زندانی در اوین» نسبت به وخامت حال آرش صادقی، مدافع حقوق بشر زندانی که در اعتراض به حکم همسرش گلرخ ایرایی در اعتصاب غذاست، هشدار داد و خواستار اقدام فوری در این مورد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بیانیه سی‌ام نوامبر سازمان عفو بین الملل آمده است: سلامت آرش صادقی مدافع حقوق بشر زندانی در ایران وخیم است. وی از ۲۴ اکتبر در اعتراض به زندانی بودن همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. همسر او نیز یک مدافع حقوق بشر است که به دلیل نوشتن داستانی در مورد سنگسار زندانی شده است.

سازمان عفو بین‌الملل با ذکر موارد وضعیت وخیم پزشکی این کنشگر مدنی، از جمله، «تپش قلب، مشکلات تنفسی، افت شدید فشارخون، مشکلات گوارشی و کلیوی و هم‌چنین سخن گفتن بریده بریده» به جزئیات پرونده و احکام حبس این زوج زندانی پرداخته است.

این سازمان در پایان از مخاطبان و فعالین می‌خواهد با نوشتن نامه به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی، اسپانیایی و یا زبان مادری خود مخاطبین، به مقامات ایرانی، خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی ایرایی شوند. این سازمان هم‌چنین خواسته است فعالین درخواست‌های خود را به همراه تقاضای حذف قانون سنگسار ( اصلاح ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی) به رئیس قوه قضائیه ایران آیت‌الله صادق لاریجانی، دادستان کل تهران عباس جعفری دولت‌آبادی، بفرستند. هم‌چنین این درخواست را به رئیس جمهور ایران حسن روحانی و سفارت‌های ایران در کشور مربوطه و همین‌طور نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به آدرس ذیل، رونوشت کنند.
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran to the United Nations
۶۲۲ Third Avenue, 34th Floor
New York ,NY 10017
United States
روز گذشته هرانا گزارش کرده بود، آرش صادقی در سی‌وهفتمین روز از اعتصاب خود در بند هشت زندان اوین، از هفته گذشته با افت شدید فشار خون، در حال از دست دادن قدرت تکلم بوده و کلمات را بریده بریده می‌گوید. وی ظرف شب‌های گذشته متناوبا دچار بی‌هوشی شده و در بهداری زندان زیر دستگاه اکسیژن قرار داشته است. آقای صادقی در این مدت «خون بالا آورده» و دچار تپش قلب شدید است. فشار خون این زندانی در زمان بی‌هوشی به ۸ روی ۴ نیز می‌رسد. وزن آقای صادقی با ۱۵ کیلو کاهش از ۶۸ به ۵۳ رسیده است.

یک منبع نزدیک به این زندانی در مورد وخامت حال آرش صادقی به هرانا گفته بود: “وضعیت معده و کلیه آرش نیز وخیم شده و حتی آب هم آن‌چنان نمی‌تواند بخورد.”

پزشکان بهداری برای آقای صادقی اعزام به بیمارستان نیز توصیه کرده‌ بودند، اما این زندانی سیاسی شروط اعزام را عدم تزریق سرم و نپوشیدن لباس زندان به‌ همراه دستبند و پابند اعلام کرده بود که از سوی مسئولین پذیرفته نشد.
این کنشگر مدنی زندانی که خود مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس است، از روز سوم آبان‌ماه در اعتراض به بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت تحمل ۶ سال حبس، دست به اعتصاب غذا زده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر