۱۳۹۵ دی ۹, پنجشنبه

محرومیت سهیل عربی از رسیدگی پزشکی در زندان اوین


Image result for ‫محرومیت سهیل عربی از رسیدگی پزشکی در زندان اوین‬‎


 سهیل عربی زندانی عقیدتی با محکومیت هفت سال و شش‌ماه حبس از آذرماه سال ۹۲ بازداشت و در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود. این زندانی که هم‌چنان با درخواست های آزادی مشروط و مرخصی وی مخالفت می شو علیرغم مشکلات جدی بینایی از رسیدگی پزشکی محروم شده است. این محرومیت، مشکلات عدیده ای برای این زندانی عقیدتی به وجود آورده. گفته میشود نظر ضابط پرونده مبنی بر “عدم تغییر عقاید” آقای عربی در زندان از جمله دلایل این محرومیت ها است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک منبع نزدیک به خانواده عربی درباره مشکلات این زندانی عقیدتی به گزارشگر هرانا گفت: “علاوه بر اینکه هم‌چنان درخواست های آزادی مشروط و مرخصی وی رد می شود. از مهرماه تاکنون بیش از ۱۰ بار برای ملاقات با اپتومتر به رئیس زندان، بهداری و حتی دادستانی نامه ارسال کرده است. اما هنوز اپتومتر زندان نیامده و حتی از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان نیز محروم مانده است.”
این منبع مطلع در مورد مشکلات پزشکی آقای عربی توضیح داد: “چشمان سهیل ضعیف تر شده است. عینک نمره بالاتر لازم دارد. درحال حاضر با عینک سردرد می گیرد و بدون عینک دچار سرگیجه می شود. این درحالی است که این روزها بند ۳۵۰ مثل انفرادی برایشان شده و تنها دلخوشی اش مطالعه بود. اما با توجه به وضعیت نامطلوب بینایی از مطالعه هم محروم مانده است.”
منبع نزدیک به خانواده عربی درپایان با اشاره به دخالت نهاد امنیتی قرارگاه ثارالله در پرونده سهیل عربی دلیل مخالفت با درخواست ها را اینگونه بیان کرد: “ضابط قضایی پرونده که از قرارگاه ثارالله است، نامه ای روی پرونده گذاشته است تا با تمام درخواستهای قانونی سهیل مخالفت شود، زیرا معتقدند هنوز عقایدش تغییری نکرده است و بر سر مواضع سابق است. درواقع این ضابطین حتی به قوانین هم احترامی نمی گذارند. مطابق ﺍﺻﻞ ﺑﯿﺴﺖ ﻭ ﺳﻮﻡ ‏ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺗﻔﺘﯿﺶ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﯿﭻﮐﺲ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺻﺮﻑ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻋﻘﯿﺪﻩﺍﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻌﺮﺽ ﻭ ﻣاﺧﺬﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍد.”

ﺳﻬﯿﻞ ﻋﺮﺑﯽ، متولد سی‌ام مردادماه ۱۳۶۴، فارغ التحصیل رشته عکاسی، متاهل و دارای یک فرزند دختر است.

آقای عربی ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺩﺭ ﺁﺗﻠﯿﻪ ﻋﮑﺎﺳﯽ به صورت خود-کارفرما ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺑﻮﺩ تا این‌که ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺷﺎﻧﺰﺩﻩ ﺁﺫﺭ ﻣﺎﻩ سال ۹۲ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ شخصی ﺗﻮﺳﻂ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ثارالله ﺳﭙﺎﻩ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ و ﺑﻪ بند امنیتی ۲اﻟﻒ اطلاعات ﺳﭙﺎﻩ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪ.
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﻭﻣﺎﻩ ﺑﺎﺯﺟﻮﯾﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺳﭙﺎﻩ ﺩﺭ ﺷﻌﺒﻪ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﺩﺍﺩﺳﺮﺍﯼ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺭﺳﺎﻧﻪ با اتهامات «ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﻧﻈﺎﻡ، ﺗﻮﻫﯿﻦ ﺑﻪ ﺑﻨﯿﺎﻥ ﮔﺬﺍﺭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻭ ﺭﻫﺒﺮ، ﺗﻮﻫﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ و ﺍﻫﺎﻧﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺳﺎﺕ» تفهیم اتهام و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
ﺧﺮﺩﺍﺩ ﻣﺎﻩ ﺳﺎﻝ ۹۳ ﺍﻭﻟﯿﻦ جلسه ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺍﺗﻬﺎﻡ ﺳﺐ ﺍﻟﻨﺒﯽ ﺩﺭ ﺷﻌﺒﻪ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻭ ﯾﮏ ﮐﯿﻔﺮﯼ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﻗﺎﺿﯽ ﺧﺮﺍﺳﺎﻧﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ کیفر ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﻩ ﺩﺍﺩﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺣﮑﻢ ﻗﺎﺿﯽ ﻭ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻣﺴﺘﺸﺎﺭﺍﻥ، ﺳﻬﯿﻞ ﻋﺮﺑﯽ از ﺑﺎﺑﺖ اتهام ﺳﺐ ﺍﻟﻨﺒﯽ به اعدام ﻣﺤﮑﻮﻡ ﺷﺪ .
آقای عربی بر مبنای مطالبی که در فیسبوک شخصی اش به اشتراک گذاشته بود به سب النبی (دشنام به پیامبر) متهم شده بود و حکم اعدام وی آذر ماه ۹۳ به اتهام سب النبی در فضای مجازی در دیوان عالی کشور به تایید رسید و وی در خطر اجرای حکم اعدام قرار گرفت. ولی تلاش وکلا برای اعاده دادرسی و ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور، موثر واقع شد و با نقض حکم از سوی شعبه ۳۴، از اعدام نجات یافت.

حکم اعدام سهیل عربی، زندانی عقیدتی سال گذشته نقض شد، در حکم جدید وی در ابتدا به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی محکوم شد و سپس حکم ۹۰ ماهه وی با ۱۲ ماه کاهش به ۷۸ ماه کاهش یافت.

پیشتر، در پى نشر اکاذیب و نسبت هاى دروغ سه وبسایت خبرگزارى فارس، جهان نیوز و دانا علیه سهیل عربى و شکایت وکلا، بازپرس پرونده براى یکى از سایت ها قرار تأمین صادر کرده بود.
گفتنی است این سایت ها با دروغ پردازی نسبت به اتهامات سهیل عربی و تکذیب اتهام سب النبی، اتهاماتی را به وی نسبت داده بودند که با اعتراض خانواده و وکلا و انتشار تصویر حکم دادگاه مشخص شد اتهام آقای سهیل عربی سب النبی است و این سایت ها اقدام به نشر اکاذیب علیه این شهروند زندانی کرده بودند.
حکم اعدام سهیل عربی درحالی صادر شده بود که هر‌گاه متهم به سب ادعا کند که اظهارات وی از روی اکراه -غفلت- سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده، سب النبی محسوب نمی‌شود.
این زندانی عقیدتی هم‌اینک در بند ۳۵۰ زندان اوین مشغول تحمل حکم حبس بوده و روز سی‌ام مردادماه سال جاری، سومین تولدش را در زندان سپری  کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر