۱۳۹۵ دی ۹, پنجشنبه

گزارشگران بدون مرز: چهار روزنامه‌ نگار در کمتر از دو هفته دستگیر شدند



سازمان گزارشگران بدون مرز، تداوم سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم کرده است و اعلام کرده که در کمتر از دو هفته چهار روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایران وایر، سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای آورده است که «در کمتر از دو هفته چهار روزنامه‌نگار در شهرهای آبادان و تهران بازداشت شده‌اند.»
بنا بر این گزارش، در تاریخ ۷ دی ماه طاهره ریاحی مسئول صفحه‌های اجتماعی خبرگزاری برنا بازداشت شد. ماموران شخصی پوش اطلاعات سپاه پس از بازرسی منزل، وی را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. علت و محل بازداشت طاهره ریاحی رسما اعلام نشده است.
داوود دشتبانی، مدیر مسئول هفته نامه وطن‌یولی پس از بیست و چهار ساعت ناپدید شدن، در عصر روز ۷ دی‌ماه در تماسی کوتاه با همسرش از بازداشت خود خبر داد. علت و محل بازداشت این روزنامه‌نگار جوان نامعلوم است.
در تاریخ ۱ دی ماه آرش قلعه گلاب همکار بسیاری از رسانه‌های محلی خوزستان با حکم دادگاه انقلاب شهر آبادان روانه زندان شد. این روزنامه‌نگار برای « ارتباط با یک شاعر و خبرنگار در خارج از کشور» تفهیم اتهام شده است. در هفته‌های اخیر روشنفکران و روزنامه‌نگاران در استان خوزستان قربانی موجی از بازداشت شده‌اند.
۲۷ اذرماه ماموران وزارت اطلاعات حسن موسوی روزنامه‌نگار و رائوف دلفی شاعر را پس از بازرسی خانه هایشان بازداشت کردند. حسن موسوی نیز همکار بسیاری از رسانه‌های محلی از این میان هفته نامه یادگار بود. علت و محل بازداشت این دو نیز به خانواده اعلام نشده است.
برخی شاهدان علت بازداشت آن‌ها را اعتراض به فضای امنیتی در استان و جلوگیری از برگزاری مراسم یادمان قربانیان کشتار زنجیره‌ای روشنفکران و روزنامه‌نگاران مدافع آزادی بیان در پاییز ۱٣٧٧ در تهران اعلام کرده اند.
پیش از این در تاریخ ۱۸ اذر ماه ۱۳۹۵ راحیل موسوی عکاس خبرنگار در شهر خرمشهر بازداشت شده بود.
گزارش‌گران بدون مرز تاکید کرده است که« ایران امروز با ۲۹ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر