۱۳۹۵ دی ۱۱, شنبه

بیش از ۱۳۷ هزار دختر مجرد، سرپرست خانواده هستند


Image result for ‫دختر مجرد، سرپرست خانواده‬‎

 معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت که پنج و نیم درصد از دو و نیم میلیون زن سرپرست خانواده در کشور -معادل ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر- را دخترانی تشکیل می دهند که هرگز ازدواج نکرده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، حبیب الله مسعودی فرید روز شنبه افزود: “این دختران یا سرپرست خانوار خود به صورت تک نفره بوده یا اینکه پدر و مادر سالمند یا خواهر و برادری دارند که باید از آنان مراقبت کنند”.
وی اظهار داشت: “براساس آخرین آمار، بیش از دو و نیم میلیون خانواده زن سرپرست داریم که از این دو و نیم میلیون ، حدود ۷۱ درصد آنان به دلیل فوت همسر ، خانواده زن سرپرست شده اند”.
مسعودی فرید خاطرنشان کرد: “حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد این زنان نیز به دلیل طلاق، سرپرست خانواده شده اند و حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد دیگر به دلیل داشتن شوهر از کارافتاده و دارای معلولیت ، سرپرستی خانواده خود را به عهده گرفته اند”.
وی تصریح کرد: “برخی زنان سرپرست خانواده نیز دارای همسر هستند اما همسر آنان به دلایل مختلف در کنار آنان نیست یا هست اما سرپرستی خانوار را برعهده نمی گیرد؛ در برخی موارد همسر این زنان ممکن است زندانی یا معتاد باشد یا اینکه خانه را رها کرده باشند که ما به آنان ‘زنان سرپرست خانوار دارای همسر’ می گوییم”.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: “از این دو و نیم میلیون خانوار زن سرپرست ، حدود ۱۸۰ هزار خانوار زن سرپرست، تحت پوشش بهزیستی هستند”.
مسعودی فرید تاکید کرد: “خانواده های زن سرپرست جزو آسیب های اجتماعی محسوب نمی شوند چراکه اتفاقا بسیاری از آنان جزو خانواده های موفق هستند با وجود این جزو گروه هایی هستند که نیاز به توجه خاص دارند”.
وی خاطرنشان کرد: “افزایش شمار خانواده های زن سرپرست در کشور بطورقطع موضوع مهمی است و به هر حال در گروه های خاص هستند چون کاری که قبلا دو نفر انجام می داد حالا باید یک نفر انجام دهد”.
معاون اجتماعی بهزیستی گفت: “سالانه تعداد این زنان افزایش داشته است و شیب آن دارد زیاد می شود و دلایل مختلف دارد اما هنوز شایع ترین علت آن فوت همسر است اما تعداد خانواده های زن سرپرست به خاطر افزایش طلاق نیز در حال افزایش است”.
وی ادامه داد: “زنان سرپرست خانوار ممکن است کمتر زمان رسیدگی به امور تربیتی فرزندان خود را داشته باشند یا کودکان را باید همراه خود به خیابان بیاورند و کودک در معرض آسیب قرار گیرد بنابراین در اینجا نقش نظام های حمایتی برای زنان سرپرست خانوار خیلی مهم است. شاید مشاغل خانگی برای این قشر از جامعه خوب باشد یا کارهایی که ساعت کمتر اما درآمد بیشتر دارند”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر