۱۳۹۵ دی ۸, چهارشنبه

نگرانی وزارت امور خارجه‌ی آلمان از وخیم‌شدن وضعیت سلامتی زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذا

وزارت امور خارجه‌ی آلمان از وخیم‌شدن وضعیت سلامتی زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذا در زندان‌های ایران خبر داد. خانم بربل کوفلر، مسئول امور حقوق بشر و کمک‌های انسانی وزارت امور خارجه‌ی آلمان، در این رابطه گفت که اخبار جدید رسیده از ایران در باره‌ی وضعیت جسمانی ۴ تن از زندانیان سیاسی در حال اعتصاب نگران‌کننده است. او روز چهارشنبه (۲۸ دسامبر) ضمن انتقاد از عدم رعایت موازین حقوق بشر در ایران، خواهان آزادی آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی ایرایی، آیت‌الله محمدرضا نکونام و مرتضی مرادپور شد. 
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از دویچه وله، بربل کوفلر در این رابطه گفت: «دولت ایران نباید آزادی بیان را محدود کند.» به گفته‌ی مسئول امور حقوق بشر و کمک‌های انسان‌دوستانه وزارت امور خارجه‌ی آلمان رهبران جمهوری اسلامی باید تضمین کنند که محاکمه‌ی زندانیان نامبرده به‌طور عادلانه و قانونمند صورت می‌گیرد. او تاکید کرد: «تا زمانی که قانون و موازین حقوق بشر در مورد زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذا رعایت نمی‌شود، باید آن‌ها را آزاد کرد.»
زندانیان در حال اعتصاب
آرش صادقی، دانشجوی پیشین دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از زندانیانی است که روز ۱۸ خردادماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت  و روانه‌ی زندان اوین شد. او در مجموع به ۱۹سال حبس محکوم شده است.
گلرخ ابراهیمی ایرایی، نویسنده و همسر آرش صادقی است. دادگاه بدوی او را به اتهام “توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس محکوم کرده است. در بیانیه‌ی وزارت امور خارجه‌ی آلمان آمده که او به دلیل “اعتراض به سنگسار” محاکمه شده. گفته می‌شود که علت دستگیری ابراهیمی نگارش داستانی در این باره‌ بوده که هنوز منتشر نشده است. حکم حبس ابراهیمی در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است.
آیت‌الله محمدرضا نکونام، پژوهشگر دینی و مدرس حوزه‌ی علمیه قم، روز ۱۸ آوریل ۲۰۱۵ دستگیر شد. یکی از اتهامات او انتقاد از نشان‌دادن برقع در تلویزیون دولتی ایران است. گفته می‌شود که این مدرس از حضور همسر و دختر یک طلبه جوان در برنامه‌ی “زنده ‌باد زندگی” شبکه‌ی دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی انتقاد کرده است. این دو با پوششی شبیه برقع در برنامه حضور داشتند.
بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها مرتضی مرادپور، ۲۹ سال دارد و در بند ۱۲ زندان مرکزی تبریز نگهداری می‌شود. او در خرداد ماه ۱۳۸۸ پس از شرکت در همایش پیاده‌روی ایل گلی (شاه گلی) در تبریز بازداشت شد.
مرادپور در سال ۲۰۰۹ در دادگاه انقلاب تبریز به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ایران و تبلیغ علیه نظام” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است. در بیانیه‌ی وزارت امور خارجه‌ی آلمان که مرادپور به اتهام دفاع از حقوق اقلیت آذری در زندان به‌سر می‌برد.
هشدار پزشکان نسبت به سلامتی زندانیان اعتصاب کننده
پزشکان ایرانی نیز نسبت به وضعیت سلامتی زندانیان سیاسی نامبرده هشدار دادند و آن را “خطرناک” ارزیابی کرده‌اند. به گفته‌ی این پزشکان به ویژه وضعیت آرش صادقی و مرتضی مرادپور وخیم است که تا روز سه‌شنبه ۷ دی‌ماه، به ترتیب ۶۵ و ۶۴ روز از اعتصاب غذایشان در زندان‌های اوین تهران و تبریز می‌گذرد. پزشکان می‌گویند خطر “خونریزی معده، بیهوشی (کما) و ایست قلبی” زندانیان را تهدید می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر