۱۳۹۵ دی ۶, دوشنبه

مخالفت مسئولان قضائی با آزادی ۳۷ نفر از بازداشت شدگان معترض به زندان محمدعلی طاهری



یک منبع مطلع از وضعیت شاگردان و هواداران محمدعلی طاهری که با راه اندازی «کمپین کوچ به اوین» در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت این زندانی عقیدتی، طی تجمع مقابل زندان اوین بازداشت شده اند گفت ۳۷ نفر از آنها در اولین روز تجمع در تاریخ ۱۶ آذر ماه بازداشت شدند و هیچکدام از آنها تاکنون آزاد نشدهاند. به گفته این منبع «بازداشتشدگان زن به زندان قرچک ورامین و بازداشت شدگان مرد به زندان فشافویه منتقل شده اند و مسئولان قضایی تاکنون با آزادی شاگردان بازداشت شده محمدعلی طاهری با قرار وثیقه مخالفت کرده اند.»
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به کمپین بین المللی، محمدعلی طاهری، موسس «عرفان حلقه»، بیش از پنج سال پیش بازداشت و زندانی شده است. او از روز پنج شنبه ۸ مهر ماه ( ۲۹ سپتامبر) در اعتراض به ادامه محکومیت زندان علیرغم حکم برائت و منع تعقیب، دست به اعتصاب غذا (تر) زده است چرا که به گفته محمود علیزاده طباطبایی، وکیل این زندانی عقیدتی، آقای طاهری از همه اتهامات خود تبرئه شده و دلیلی برای نگه داشتن او در زندان وجود ندارد. خانواده طاهری ۳۰ روز است که هیچ اطلاعی از او ندارند و نمی دانند که آیا هنوز او در اعتصاب غذا است یا به اعتصاب خود پایان داده است.
به گفته اعضای خانواده محمد علی طاهری از تاریخ ۲۷ مهرماه هنگامی که این زندانی عقیدتی به دلیل پیامدهای جسمی اعتصاب غذا از زندان به بیمارستان منتقل شد هیچ خبری از او در دست نیست و خانوادهاش قادر به ملاقات یا تماس تلفنی با او نیستند. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای طاهری روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در صفحه فیسبوک خود با اشاره به بی اطلاعی از وضعیت موکلش نوشته بود: «طبق روال همیشگی همسرشان برای ملاقات مراجعه کرده ولی امکان ملاقات حاصل نشده و از آخرین وضعیت ایشان هیچ اطلاع موثقی در دست نیست.» این وکیل همچنین تاکید کرده که پس از صدور منع تعقیب توسط دادگاه برای محمدعلی طاهری در اتهامات «ساب النبی، ارتداد، اجتماع و تبانی» و همچنین «منتفی شدن اتهام افساد فی‌الارض»، دیگر دلیل قانونی برای ادامه بازداشت موکلش وجود ندارد.
پس از دو ماه بی خبری وکیل و خانواده از وضعیت محمدعلی طاهری، برخی از شاگردان و هواداران او با راه اندازی کمپینی به نام «کوچ به اوین» طی دو نوبت در تاریخ ۱۶ آذر ماه و پس از آن از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ آذر ماه در اعتراض به «بلاتکلیفی وضعیت آقای طاهری» و «عدم آزادیش علیرغم صدور حکم منع تعقیب» مقابل زندان اوین تجمع کردند.شرکت کنندگان در این تجمع از ماموران انتظامی خواستند تا آنها را نیز همانند استادشان بازداشت کنند. بر روی پلاکاردهای که شرکت کنندگان در کمپین «کوچ به اوین» همراه داشتند این جمله نوشته بود: «اگر اندیشندن جرم است پس ما هم مجریم. ما شاگردان اندیشمند مسلمان و هموطنمان، استاد محمدعلی طاهری چارهای جز تحویل دادن خود به زندان اوین در حمایت از ایشان نداریم.»
یکی از شاگردان آقای طاهری گفت که «در جریان کوچ اول به اوین که در تاریخ ۱۶ آذر ماه اتفاق افتاده، ۳۷ نفر بازداشت شدهاند اما در کوچ دوم و سوم به اوین که از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ آذر ماه هر روز از صبح تا عصر ادامه داشته، ماموران انتظامی پلاکاردها را از تجمع کنندگان گرفتند و خواستار متفرق شدن آنها شدند.»
اسامی هفده تن از ۳۷ نفری که در تاریخ ۱۶ آذر ماه شامل «زهرا سادات ابراهیمی، امیر حسین خلیلی، احسان حدادی، ابراهیم سلامت، حمید محمدی، عمد آواریان، الهه یاسی، مینا امیر مغزی، رویا ارباب، بهارک آذرنیا، ملیکا کاوندی، عصمت کاوندی، اکرم درویشی، فرناز علیزاده، زهرا شفیعی، مژده درخشانی و بهاره راست کیان پور» می شود.
به گفته یک شاگرد محمدعلی طاهری که نخواست نامش فاش شود «در اولین روز تجمع که تعداد زیادی از شاگردان آقای طاهری شرکت کرده بودند ۳۷ نفر بازداشت شدند. خانواده های آنها بارها برای آزادیشان به دفتر دادستانی تهران رفته اند اما گفته شده آنها به این زوی آزاد نخواهند شد. برخی از این تعداد قبلا نیز بازداشت شده و حتی دارای حکم های قضایی هستند. بر اساس اخباری که داریم برخی از آنها در همان روز اول بازداشت دست به اعتصاب غذا زده اند و حال برخی از آنها از جمله خانم الهه یاسی که دچار خونریزی مثانه شده مناسب نیست.»
این منبع با اظهار اینکه شاگردان آقای طاهری به غیر از روز اول تجمع مقابل زندان اوین(۱۶ آذر ۹۵) در روزهای دیگر تجمع خود با دستگیری مواجه نشدند، گفت: «تعداد دیگری از شاگردان طاهری از روز شنبه ۲۰ آذر ماه تا ۲۴ آذر ماه مجددا در گروه های چند نفره در مقابل زندان اوین با پلاکاردهای تجمع کردند و ماموران اسامی تجمع کنندگان را به همراه تاریخ تولد و شمارههای تماسشان یادداشت کردند. پلاکاردهایشان را جمع کردند اما گفتند از بالا دستور رسیده که هیچکس دستگیر نشود فقط خواستند که متفرق شویم.»
همین منبع مطلع درباره تعدادی از شاگردان آقای طاهری که در تجمع روز اول آذر ماه سالجاری(۹۵) مقابل مجلس شورای اسلامی دستگیر و چند روز در بازداشت بودند گفت: «همگی آنها در همان هفته اول دستگیری آزاد شدند. آنها با اتهامات متعددی از جمله اخلال در نظم عمومی مواجه شدند اما خوشبخاته هنوز خبری از تاریخ برگزاری دادگاه آنها نیست و آنها با قرار وثیقه آزاد هستند.»
زهرا سادات ابراهیمی یکی از ۳۷ نفری است که روز ۱۶ آذر ۱۳۹۵ در تجمع اعضای کمپین «کوچ به اوین» مقابل این زندان بازداشت شده است. او یک سال پیش نیز در تجمع مشابهی مقایل این زندان بازداشت شده بود. خان سادات ابراهیمی پس از آزادی از بازداشت اول خود، روز ۱۶ تیرماه ۹۵ گفت: «در تاریخ دوم آذر ماه ۱۳۹۴ به همراه ۱۰ زن و چهار مرد از هواداران آقای طاهری در تجمع اعتراضی مقابل زندان اوین بازداشت شدم.» او به همراه بقیه در دادگاه کیفری استان تهران در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ شرکت کردند و همگی آنها به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی در حمایت از سرکرده فرقه عرفان حلقه» به سه ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق «تعلیقی» محکوم شدند. زهرا سادات ابراهیمی در حال حاضر مجددا بازداشت شده است.
علاوه براین یک سال پیش در روز سی آبان ماه ۱۳۹۴ نیز حدود ۱۸ نفر از شهروندان ایرانی با عنوان شاگردان و هوادارن محمدعلی طاهری دستگیر شدند در حالیکه برخی از آنها مانند سیمین عیوضزاده مادر فعال مدنی زندانی امید علی شناس و هاشم زینالی پدر دانشجوی مفقود شده سعید زینالی، برای حمایت از محمدعلی طاهری در مقابل درب زندان اوین تجمع نکرده بودند اما اتهام آنها در دادگاه همان اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی در حمایت از سرکرده فرقه عرفان حلقه» عنوان شد و همگی نیز در دادگاه محکوم شدند.
هاشم زینالی، پدر سعید زینالی، دانشجویی است که پس از «اعتراضات کوی دانشگاه تهران» در سال ۱۳۷۸ بازداشت و مفقود شد و تاکنون با گذشت هفده سال اطلاعی از وضعیت این دانشجو در دست نیست. هاشم زینالی روز ۳۰ آبان ۱۳۹۴ در اعتراض به عدم پاسخگویی ماموران وزارت اطلاعات و مقام های قوه قضائیه درباره وضعیت فرزندش و خانم سیمین عیوض زاده، مادر امیدعلی شناس هم در اعتراض به زندانی شدن فرزندش آن روز در مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند اما همگی آنها بی توجه به اعتراضات شان با اتهام و حکم مشابه با شاگردان محمدعلی طاهری مواجه شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر