۱۳۹۵ دی ۸, چهارشنبه

آخرین وضعیت زندانیان در اعتصاب غذا در زندان های مختلف



 آرش صادقی در شصت و ششمین و علی شریعتی در پنجاه و هشتمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود با وضعیت جسمی «وخیم» در زندان اوین نگهداری می شوند. مهدی کوخیان، آیت الله نکونام، نزار زکا، حسن رستگاری و سعید شیرزاد دیگر زندانیانی هستند که همچنان به اعتصاب غذای خود ادامه می دهند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین شب گذشته در اثر افت فشار (۸ روی ۶) تپش قلب و تنگی نفس و بالا آوردن خون به بهداری منتقل و بعد از حدود یک ربع رسیدگی با دستگاه اکسیژن به بند بازگردانده شد.
پزشکان وضعیت وی را به شدت خطرناک و وخیم گزارش کرده اند و طبق گزارشی که روز گذشته از معاینات پزشکی قانونی بیمارستان طالقانی منتشر شد احتمال به کما رفتن و حتی فوت آرش صادقی وجود دارد.
همچنین آرش صادقی به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان به خواسته هایش و ممنوع الملاقات بودن با همسرش از تن دادن به روند انتقال و نظارت پزشکی خودداری کرده است.
آرش صادقی که در شصت و ششمین روز از اعتصاب غذا به سر می برد از مشکلاتی هم‌چون افت فشار شدید، کاهش وزن شدید و لاغری مفرط، تپش قلب و وضعیت خطرناک قلبی، تنگی نفس، حالت تهوع، بالا آوردن لخته خون و در مقاطعی خون، غلظت خون بالا و خطر ایست قلبی، خطر به کما رفتن در اثر قند خون بالا، مشکلات کلیه و همچنین احتمال سوراخ شدن معده و احتمال خونریزی معده در خواب و نیز خطر به کما رفتن و حتی مرگ، بریده گفتن کلمات، پوسته پوسته شدن پوست بدن و بی خوابی رنج می برد که همگی از عوارض اعتصاب غذاست.
مسئولین با اینکه خطر به کما رفتن و حتی فوت آرش صادقی بصورت جدی وجود دارد هیچ گونه واکنشی نسبت به خواسته های وی و رسیدگی به شرایطش صورت نداده اند.

علی شریعتی دیگر زندانی سیاسی است که در پنجاه و هشتمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی در بهداری زندان اوین با کاهش وزن۲۰ کیلویی به ۵۲ کیلو رسیده است. قند خون وی شب گذشته روی ۳۰ بوده و به دلیل وخامت حالش پزشکان بهداری قصد اعزام به بیمارستان را داشتند که از اعزام خودداری کرده بود.

آقای شریعتی روز جاری با خانواده اش ملاقات داشته که در حین ملاقات حالش بد شده است.
علی شریعتی، روز دهم آبان‌ماه «درحال انجام کار اداری در شهرداری» بازداشت و برای تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکومیت خود به بند هشت زندان اوین منتقل شد وی از بدو ورود در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا زده است.

حسن رستگاری مجد، شهروند ترکیه‌ای ایرانی تبار و زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه در بیست و پنجمین روز اعتصاب غذای اعتراضی هم‌چنان در سلول انفرادی نگهداری می شود. علاوه بر این که حال عمومی وی «بسیار بد» گزارش شده و از ناراحتی قلبی رنج می برد، از تحویل اسپری اکسیژن برای بیماری آسم او ممانعت بعمل می آید.

آقای رستگاری ششم دی ماه به دادگاه منتقل شده، ولی اعتصابش ادامه داشته و همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود.
حسن رستگاری مجد، از روز شنبه سیزدهم آذرماه در اعتراض به وضعیتش دست به اعتصاب غذا زده و همزمان نامه اعتصاب را به مسئولین زندان و هم‌چنین کنسولگری کشور ترکیه در شهر ارومیه ارسال کرده است.
مورخ دوشنبه ۱۵ آذرماه این زندانی توسط مسئولین زندان ارومیه به سلول انفرادی منتقل شد.

سعید شیرزاد در بیست و دومین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود.

این زندانی سیاسی طی روزهای گذشته بدلیل نامناسب بودن وضعیت جسمی اش به بهداری زندان منتقل شده، اما از تزریق سرم و اعزام به بیمارستان خودداری کرده است. فشار خون وی در روزهای اخیر به ۱۰ روی ۶ تقلیل یافته و ۵ کیلو وزن کم کرده است، دچار تپش بالای قلب  شده که نزدیک به صد بوده و از کلیه درد و ضعف  رنج می برد.

از سوی دیگر، به گفته وکیل نزار زکا، شهروند لبنانی زندانی در ایران موکلش در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده و خواستار آزادی بی قید و شرط خود است. از وضعیت آقای زکا اطلاع دقیقی در دست نیست.

زکا درخواست آزادی بدون قید و شرط خود را دارد و همین طور خواستار ملاقات با نماینده صلیب سرخ یا پزشک متخصص و ملاقات با مقامی از سفارت لبنان است. مسوولان به آقای زکا علیرغم درخواست‎های متعددش، تاکنون اجازه ملاقات با نماینده سفارت لبنان یا پزشک متخصص را نداده‌اند در حالیکه این‎ها از جمله حقوق او به شمار می‌آیند.

مهدی کوخیان، فعال مدنی در زندان مراغه، روز جاری با وجود اینکه در نهمین روز اعتصاب غذا بود  توسط ماموران اطلاعات سپاه به مکان نامعلومی برده شده است. نزدیکان و آشنایان او  اطلاعاتی از سرنوشت وی ندارند.

لازم به تاکید است، خانواده او برای اطلاع از مکان انتقال وی، به نهادهای ذیربط مراجعه کرده اند که صرفا به آنان گفته شد اطلاعات سپاه او را برده است.
مورخ ۲۹ آذرماه مهدی کوخیان و کریم‌ چایچیان دو شهروند اهل ملکان در منزل خود توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شدند. ماموران مراجعه کننده ضمن تفتیش منزل آنها اقدام به توقیف وسایل شخصی الکترونیکی و ارتباطی این دو شهروند نمودند.

از شهر قم نیز خبر می رسد آیت الله نکونام، بدون تکمیل مراحل درمان، در پی عوارض سکته مغزی و همچنین اعتصاب غذا و داروها، که در بیمارستان نگهداری می شد، عصر دیروز از بیمارستان شهید بهشتی قم، به زندان ساحلی این شهر بازگردانده شد.

یک منبع نزدیک به این روحانی منتقد زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “در پی تماس پزشکان این بیمارستان با پزشکی قانونی شهر قم؛ پزشکی قانونی شهر قم با حضور در بیمارستان و مشاهده وضعیت و آزمایشات این مرجع تقلید شیعه، سریعا با تشکیل کمیسیونی رای بر عدم تحمل زندان توسط ایشان را داده اند.”
این منبع در ادامه افزود: “پزشکی قانونی و مسئولین بیمارستان شدیدا تحت فشار هستند، تا رای بر توانایی زندان توسط وی داده شود؛ پزشکی قانونی و پزشکان معالج تا این لحظه از انجام این امر خودداری کرده اند.”

شایان ذکر است، مرتضی مرادپور زندانی سیاسی در زندان مرکزی تبریز در شصت و پنجمین روز بنا به درخواست مادرش به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر