۱۳۹۵ دی ۱۰, جمعه

بیماری ام اس مهدی رجبیان هنرمند زندانی تایید شد


 Image result for ‫بیماری ام اس مهدی رجبیان هنرمند زندانی تایید شد‬‎

پزشکان بیمارستان امام خمینی، بیماری ام اس مهدی رجبیان هنرمند زندانی در زندان اوین را تایید کردند. نزدیکان آقای رجبیان، کوتاهی در رسیدگی پزشکی به وی در زندان را عامل این بیماری می دانند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ششم دی ماه ۹۵، مهدی رجبیان درپی «سردردهای دائمی، ضعف شدید بینایی و با توجه به سابقه بیماری اش» به بیمارستان امام خمینی منتقل شد و پزشکان این بیمارستان با بررسی مدارک و نتایج آزمایشات، بیماری ام اس وی را تایید کردند.
یک منبع نزدیک به این هنرمند زندانی با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “خانواده رجبیان و دوستان آگاه از وضعیت بیماری وی از قبل هم اعلام کرده بودند که اگر به مشکلات پزشکی مهدی رسیدگی نشود، منجر به ام اس خواهد شد. اما آنقدر بی توجهی کردند و بدون دارو رها شد تا کار به اینجا کشید.”
این منبع مطلع در ادامه توضیح داد: “پیش از رفتن مهدی به زندان، پزشک وی گفته بود باید تحت نظر باشد. اما در این مدت زندان فقط برای انجام ام آر آی به بیمارستان منتقل می شد و دوباره به زندان باز می گشت. همین و همین. اقدام دیگری صورت نگرفت تا کار به اینجا رسید.”
شایان ذکر است، مهدی رجبیان، موسیقیدان زندانی که در آذرماه پس از یک ماه اعتصاب غذا به مرخصی آمده بود، بدون تکمیل دوره درمانی به زندان اوین بازگشت. همزمان حسین رجبیان برادر وی که وی نیز هنرمند و فیلمساز است، در این زندان در اعتصاب غذا بود و از عفونت و درد کلیه رنج می‌برد.

این دو برادر هنرمند زندانی که به طور تنبیهی از هم جدا شده و در بندهای هفت و هشت این زندان نگهداری می شدند، از روز جمعه ۷ آبان دست به اعتصاب غذا زده بودند.

برادران رجبیان روز پنجم ماه آبان با نگارش نامه‌ای در خصوص آنچه که در طول این چند ماه در زندان بر  آن‌ها گذشته، در مورد اعتصاب غذای اعتراضی ماه گذشته و «فریب» توسط یک مقام قضایی، محرومیت از دیدار با وکیل و دیگر موارد حقوق نقض شده‌شان سخن گفته و از همه هنرمندان جهان خواستار نشان دادن «واکنشی مسالمت آمیز در شأن هنر» و تنها نگذاشتن‌شان شده‌ و از اعتصاب غذای مجدد و مصمم در آینده ای نزدیک خبر داده بودند.
دو برادر هنرمند زندانی، موزیسین و فیلمساز، مهدی و حسین رجبیان در مرحله نخست از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام هرکدام به شش سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه محکوم شده بودند.
این احکام در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران به سه سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعلیقی و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه تقلیل یافت.
سرانجام در تاریخ شانزدهم خردادماه سال جاری برادران رجبیان جهت اجرای حکم سه سال حبس تعزیری خود را به زندان معرفی کردند.
سازمان عفو بین الملل در گزارشی خواستار نقض احکام قضایی این سه هنرمند شده و اعلام کرده است که حسین رجبیان، فیلم ساز ایرانی و دو موسیقدان مهدی رجبیان و یوسف عمادی به دلیل فعالیت هنریشان به حبس محکوم شده اند و اگر زندانی شوند، زندانی عقیدتی محسوب می‌شوند.

مهدی رجبیان، حسین رجبیان و یوسف عمادی، در مهرماه ۱۳۹۲ در دفتر کارشان در ساری بازداشت شدند، آنها به مدت ۱۸ روز در مکان نامشخص نگهداری شدند و تحت آزار و اذیت و شکنجه و بدرفتاری شامل شوک الکتریکی قرار گرفتند و سپس به بند دو الف بازداشتگاه سپاه پاسداران منتقل شدند.

پس از دو ماه انفرادی و بازجویی در بند دو-الف سپاه، با تودیع وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.
به گفته‌ی یک منبع مطلع آنها در طول دوره بازجویی برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفته‌اند و بازجویان آنها را تهدید کرده اند که در صورت عدم شرکت در اعترافات تلویزیونی به حبس ابد محکوم خواهند شد.
این سه هنرمند در آذرماه ۹۴ و در مرحله بدوی، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” هر کدام به شش سال حبس و جریمه‌ی نقدی محکوم شدند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفته بود: “دادگاه بدوی چند دقیقه بیشتر طول نکشیده و اصلا حضور وکیل بی معنی بود و تجدید نظر هم هیچ راه به دفاع نداده است.”
دادگاه تجدیدنظر اول دی‌ماه در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی بابایی برگزار شد.

آنها در همه مراحل رسیدگی از داشتن وکیل محروم بودند و در جلسه دادگاه تجدیدنظر، قاضی به آنها گفته بود که داشتن وکیل “بی معنی ” است و مجبور به ارائه توضیحات کامل هستند. با وجود تأکید آنها مبنی بر اینکه اعترافات تحت فشار اخذ شده است، این اعترافات دوباره به عنوان مدرک محسوب شدند.

صدوشصت‌وپنج موسیقیدان، فیلمساز، ادیب و کنشگر ایرانی اوایل آبان ماه با امضای بیانیه‌ای، اعتراض خود را به فشار و حکم‌های سنگینِ صادر شده درباره‌ی مهدی رجبیان، آهنگساز، نوازنده‌ی سه‌تار و بنیان‌گذار رسانه‌ی برگ موزیک؛ حسین رجبیان، فیلمساز و یوسف عمادی، آهنگساز، اعلام کردند و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این سه و پایان یافتن این شیوه‌ی برخورد با هنرمندان شدند.
برگ موزیک (بنیان رسمی گزارش موسیقی) یکی از رسانه های پخش موسیقی آلترناتیو ایران و معرفی سبک موسیقی جدید و نو بوده و در فعالیت پنج ساله اش (از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲) به طور اختصاصی منتشرکننده بیش از صد آلبوم موسیقی و هزاران تک آهنگ از هنرمندان موسیقی آلترناتیو بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر