۱۳۹۵ دی ۲, پنجشنبه

علیزاده طباطبایی: نگران وضعیت جسمی محمد علی طاهری هستم/ ضابطین قضایی موکلم را خطر امنیتی تلقی می‌کنند



 «محمود علیزاده طباطبایی» وکیل مدافع «محمد علی طاهری» در تازه‌ترین گفتگویش درباره وضعیت حقوقی پرونده این زندانی عقیدتی، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی او گفته: «ضابطین قضایی موکلم را خطر امنیتی تلقی می‌کنند. آنها احساس تکلیف می‌کنند که با آقای طاهری به عنوان یک خطر برای دین و برای جوانان، برخورد کنند.»

این وکیل دادگستری چهارشنبه یکم دی‌ماه ۱۳۹۵ (۲۱ دسامبر ۲۰۱۶)، با ابراز نگرانی از ادامه بی‌خبری از وضعیت «محمد علی طاهری» و ضمن انتقاد از “بی‌تدبیری” مسوولان امنیتی و قضایی گفته: «ما از هفته پیش که به دادگاه آمدند و قرار شد که هفته بعد، یعنی شنبه گذشته به دادگاه بیایند؛ دیگر هیچ تماس و ارتباطی با ایشان نداشته‌ایم و هفته پیش که ایشان را به دادگاه نیاوردند و این هفته هم دادگاه تشکیل نشد، و هفته‌ی آینده هم تشکیل نمی‌شود. به همین جهت من نگران وضعیت جسمی ایشان هستم؛ چون هیچ تماسی هم نه با ما و نه با خانواده‌اش نداشته است. و این بی‌تدبیری‌ها ممکن است لطمه بزرگی بزند.»

او در همین رابطه روز گذشته نیز گفته بود: «بهتر است مسئولان قضایی نسبت به وضعیت جسمانی موکلم حساس باشند تا خدای نکرده مشکلی پیش نیاید.»

«محمود علیزاده طباطبایی» درباره تاریخ برگزاری دادرسی مجدد برای موکلش گفته: «امروز مجددا همکارمان مراجعه کرده بود که ببیند آیا روز شنبه دادگاه هست یا نه، گفتند نه، هفته آینده نیست برای هفته بعد دادگاه برگزار می‌کنیم.»

او دلیل درباره ممانعت از صدور اجازه ملاقات توسط بازپرس پرونده گفته: «اجازه ندادند. ما مراجعه کردیم یک مقدار به خاطر مصاحبه‌هایی که من داشتم، بازپرس به شدت معترض بودند. می‌گوید آقای طباطبایی با این مصاحبه‌هایش مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند. من گفتم از اول توصیه‌ام این بوده که این اقدامات باعث امنیتی شدن این پرونده می‌شود، این خلاف نظر ما و خلاف نظر آقای طاهری است. ولی بازپرس معترض بوده که این مصاحبه‌های طباطبایی باعث می‌شود که یک عده به خیابان بیایند و ما را با مشکل مواجه کنند. به همین دلیل اجازه ملاقات به ما ندادند.»

وکیل مدافع «محمد علی طاهری» با تاکید بر “تبرئه و منع تعقیب” موکلش از تمامی اتهام‌های انتسابی، از جلوگیری ضابطین قضایی از برپایی جلسه دادرسی مجدد به پرونده بنیان‌گذار عرفان حلقه خبر داد و گفت: «از همه اتهامات ایشان یا تبرئه شده‌ یا منع تعقیب خورده‌ است. اتهام جدیدی هم در دادگاه نمی‌توانند بزنند. این است که بیاید دادگاه تبرئه می‌شود. به این دلیل دارند مقاومت می‌کنند که به دادگاه بیاورند… یک گروهی هستند، یک تعدادی هستند که ایشان را خطر تلقی می‌کنند. در صورتی که ایشان اصلا موضوعش امنیتی نیست، پرونده‌اش امنیتی نیست و فرقه یا گروهی هم ندارد. یک تعداد علاقه‌مند دارد که علاقه‌مندانش یک سری فعالیت‌هایی می‌کنند، همین باعث شده که یک ذهنیتی ایجاد بشود که ایشان مشکل امنیتی ایجاد می‌کند.»

– آقای علیزاده الان ۸۵ روز از زمانی که آقای طاهری اعلام اعتصاب غذا کرده‌اند گذشته است، شما از آخرین وضعیت عمومی آقای طاهری اطلاع دارید؟ با توجه به این که شما با خبرگزاری ایلنا صحبت کرده بودید و نسبت به وضعیت جسمی ایشان اعلام نگرانی کرده بودید.

محمود علیزاده طباطبایی: ما از هفته پیش که به دادگاه آمدند و قرار شد که هفته بعد، یعنی شنبه گذشته به دادگاه بیایند؛ دیگر هیچ تماس و ارتباطی با ایشان نداشتیم و هفته پیش که ایشان را به دادگاه نیاوردند و این هفته هم دادگاه تشکیل نشد، و هفته‌ی آینده هم تشکیل نمی‌شود. به همین جهت من به خبرنگار ایلنا گفتم از نظر من، نگران وضعیت جسمی ایشان هستم؛ چون هیچ تماسی هم نه با ما و نه با خانواده‌اش نداشته است. و این بی‌تدبیری‌ها ممکن است لطمه بزرگی بزند.

– آقای علیزاده شما ۲۸ آذرماه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مراجعه کردید، دلیل مراجعه شما آیا فقط گرفتن اجازه ملاقات بود؟ در نهایت چه شد؟

محمود علیزاده طباطبایی: ۲۸ آذرماه من مراجعه کردم ببینم آخرین وضعیت پرونده چیست و دادگاه می‌خواهد چکار کند. دادگاه گفت ما وقت رسیدگی تعیین می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که هنوز وقت رسیدگی به ما اعلام نشده است. امروز مجددا همکارمان مراجعه کرده بود که ببیند آیا روز شنبه دادگاه هست یا نه، گفتند نه، هفته آینده نیست برای هفته بعد دادگاه برگزار می‌کنیم.

– آقای علیزاده چرا اجازه ملاقات شما با موکلتان صادر نشده است؟ این مساله برای شما که پیگیری کردید چه شد؟

محمود علیزاده طباطبایی: اجازه ندادند. ما مراجعه کردیم یک مقدار به خاطر مصاحبه‌هایی که من داشتم، بازپرس به شدت معترض بودند. می‌گوید آقای طباطبایی با این مصاحبه‌هایش مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند. من گفتم از اول توصیه‌ام این بوده که این اقدامات باعث امنیتی شدن این پرونده می‌شود، این خلاف نظر ما و خلاف نظر آقای طاهری است. ولی بازپرس معترض بوده که این مصاحبه‌های طباطبایی باعث می‌شود که یک عده به خیابان بیایند و ما را با مشکل مواجه کنند. به همین دلیل اجازه ملاقات به ما ندادند.

– آقای علیزاده آیا این یک نوع خلاف قانون نیست؟

محمود علیزاده طباطبایی: ببینید اجازه ملاقات دست بازپرس است. متاسفانه می‌تواند ملاقات بدهد یا ملاقات ندهد. چون آقای طاهری در حدود هشت نُه ماه تا یکسال پیش زندانی بوده‌اند، آن در اختیار بازپرس نبود، دست زندان بود. زندان نمی‌توانست به وکیل ملاقات ندهد. الان چون متهم هستند، بازپرس این اختیار را دارد.

– آقای علیزاده زندانی‌های دیگری را سراغ داریم که تعداد روزهای کم‌تری اعتصاب غذا کرده‌اند و به خواسته‌هایشان مثلا مرخصی از زندان، یا اجازه ملاقات با خانواده موفق شده‌اند؛ چرا آقای طاهری ۸۵ روز اعتصاب غذا می‌کند ولی بازپرس نه با ملاقات شما و نه با ملاقات با خانواده موافقت می‌کند و نه حتی تاریخ دادرسی را مشخص می‌کند؟

محمود علیزاده طباطبایی: ببینید آقای طاهری وضعیت خاصی دارد. دعوای ضابطین با آقای طاهری، یک دعوای عقیدتی است که الان دستگاه قضایی بی‌طرفانه بررسی می‌کند، ولی ضابطینی که بایستی تحت امر دستگاه قضایی، دستورات دستگاه قضایی را انجام دهند، احساس تکلیف می‌کنند که با آقای طاهری به عنوان یک خطر برای دین و برای جوانان، برخورد کنند. مشکل ما ضابطین هستند.

– آیا برای شما در پیگیری‌هایتان مشخص شد که چرا در آخرین جلسه دادرسی اگر به یاد بیاورید از انتقال آقای طاهری به دادگاه ممانعت کردند؟ شما متوجه شدید چه دلیلی وجود داشته که زندان ممانعت کرده است؟ چون گویا آقای احمدزاده قاضی دادگاه به این مساله اعتراض کرده بود.

محمود علیزاده طباطبایی: آقای احمدزاده که نامه نوشته بود و آقای طاهری را خواسته بود و مامورین تمرد کردند و نفرستادند. ایشان را برای دادگاه اعزام نکردند. آقای احمدزاده هم معترض بود. با زندان هم تماس گرفت. به او گفته بودند ماموری که باید ایشان را بیاورد، در ماموریت است. ولی این دلیل قانع‌کننده نبود. زندان موظف است. وقتی قاضی و دادگاه متهم را می‌خواهد، زندان موظف است که اعزام کند. این مشکل را متاسفانه داریم.

– با توجه به نگرانی‌هایی که اعضای خانواده آقای طاهری، شاگردان و هواداران ایشان، و حتی سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر دارند، و نسبت به این موضوع اعتراض کردند؛ آیا امکان دارد تغییراتی صورت بگیرد؟ یعنی حکومت جمهوری اسلامی خودش را ملزم بداند پاسخ‌گو باشد، یا حداقل تغییر رفتاری نسبت به وضعیت پرونده آقای محمد علی طاهری داشته باشد؟

محمود علیزاده طباطبایی: ببینید من با شناختی که از دستگاه‌های امنیتی و دستگاه قضایی دارم، این فشارهای بین‌المللی و فشارهای حقوق بشر، در روند پرونده هیچ تاثیر مثبتی ندارد. تا حالا پرونده‌هایی که داشتیم به همین وضع بوده است. پرونده آقای طاهری در وضعیتی است که الان بیاید دادگاه، نگرانی ضابطین این است که این پرونده به دادگاه بیاید حکم برائت می‌خورد.

ببینید در این پرونده دیوان عالی کشور وقتی رای داده، صراحتا گفته است که ایشان مشمول ماده ۲۸۶ نیست، چون افساد فی الارض موضوع ماده ۲۸۶ سال ۱۳۹۲ تصویب شده است. و ایشان از قبل از سال ۹۰ زندان بوده است. گفته مشمول ماده ۱۸۳ تا ۱۸۸ هم نیست، چون در آنجا محارب و مفسد فی الارض کسی است که فعالیت مسلحانه داشته باشد. بعد گفته است یک: در مورد ساب‌النبی و ارتداد، پرونده مفتوح است. دوم: در مورد وابستگی ایشان به چریک‌های فدایی خلق و این که آیا در عملیات ایشان دخالت داشته‌اند یا نداشته‌اند، پرونده مفتوح است. سوم: اعلام شده که پرونده‌های مفتوح زیادی در سایر دستگاه‌های قضایی دارد و شکاتی دارد که از درمان‌های ایشان آسیب دیده‌اند.

به دادگاه بدوی اعلام کردیم دیوان عالی کشور که این سه مورد را شما بررسی کنید. دادگاه این سه مورد را به دادسرا داد. دادسرا بررسی کرد، جواب داده که از اتهام اجتماع و تبانی با چریک‌های فدایی خلق، ایشان تبرئه می‌شود؛ چون هرگونه رابطه با چریک‌های فدایی خلق را انکار کرده است. ضابطین هم هیچ چیزی نتوانسته‌اند ارائه بدهند. از اتهام ارتداد و ساب‌النبی هم تبرئه می‌شود، به دلیل این که ضابطین هیچ دلیلی ارائه نکرده‌اند و ایشان هم چنین اتهامی را نپذیرفته‌اند. در ارتباط با پرونده‌های متعدد قضائی که ادعا شده، گفتند هیچ پرونده‌ای وجود ندارد. در مورد شکات و کسانی که آسیب دیده‌اند، گفته‌اند چون زمان زیادی گذشته، همه اینها درمان شده‌اند و کسی شکایتی نکرده است. در نتیجه هیچ موضوع پنهانی در پرونده نیست. از همه اتهامات ایشان یا تبرئه شده‌ یا منع تعقیب خورده‌ است. اتهام جدیدی هم در دادگاه نمی‌توانند بزنند. این است که بیاید دادگاه تبرئه می‌شود. به این دلیل دارند مقاومت می‌کنند که به دادگاه بیاورند.

– اگر تبرئه بشود چه اتفاقی می‌افتد؟ آقای طاهری چه خطری برای سیستم امنیتی ایران دارد؟

محمود علیزاده طباطبایی: گفتم یک گروهی هستند، یک تعدادی هستند که ایشان را خطر تلقی می‌کنند. در صورتی که ایشان اصلا موضوعش امنیتی نیست، پرونده‌اش امنیتی نیست و فرقه یا گروهی هم ندارد. یک تعداد علاقه‌مند دارد که علاقه‌مندانش یک سری فعالیت‌هایی می‌کنند، همین باعث شده که یک ذهنیتی ایجاد بشود که ایشان مشکل امنیتی ایجاد می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر