۱۳۹۵ دی ۹, پنجشنبه

نگرانی‌ها از وضعیت جسمی آیت‌الله نکونام یک هفته پس از اعتصاب غذا



آیت‌الله محمدرضا نکونام، زندانی عقیدتی که از پنج‌شنبه هفته گذشته در اعتصاب غذا به سر می‌برد، در پی وخامت اوضاع جسمی به بیمارستان اعزام اما بدون تکمیل مراحل درمان به زندان بازگردانده شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کلمه، آیت‌الله نکونام از پنج‌شنبه هفته گذشته در اعتراض به فشارها برای پذیرش شروط دادگاه ویژه روحانیت و محرومیت از درمان بیماری‌هایش دست به اعتصاب غذا زده است. وی بدون تکمیل مراحل درمان، در پی عوارض سکته مغزی و همچنین اعتصاب غذا و دارو، عصر روز سه‌شنبه هفته جاری از بیمارستان شهید بهشتی قم، به زندان ساحلی این شهر بازگردانده شد و هم اکنون در شرایط بسیار نامساعد جسمی به سر می‌برد.
بر اساس این گزارش پس از اعتصاب غذای این استاد دربند و انتقال وی به بیمارستان و نگرانی دادگاه ویژه روحانیت قم از تجمع و تحصن طلاب و شاگردان او، فشارها بر آن‌ها تشدید شده و ده‌ها تن از طلاب توسط دادگاه ویژه روحانیت، طی هفته جاری احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.
چندی پیش نیز ۵۴ تن از شاگردان این مرجع تقلید شیعه احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بودند.
مشکلات جسمانی آیت‌الله نکونام تشدید شده و گزارش‌ها حاکی از وخامت حال عمومی وی در ناحیه چشم و کلیه است.
این استاد حوزه محبوس که علاوه بر بیماری و سن بالا بیش از یک‌سوم محکومیت خود را تحمل کرده است که قانونا می‌تواند مشمول قانون آزادی مشروط شود اما تحت فشار مافیای قدرت در حوزه‌های علمیه و نهادهای امنیتی موازی از آزادی وی ممانعت می‌شود.
این مدرس حوزه علمیه قم که هنگام بازداشت در سلامت کامل به سر می‌برد، از تاریخ ۱۲ اسفند سال ۹۳ تا کنون به بیماری‌های مختلفی از جمله فشار و قند خون بالا، لمس شدن طرف چپ بدن، کم شدن بینایی، نارسایی در کارکرد قلب، کلیه‌ها، تیروئید و کبد مبتلا شده است. بیماری‌هایی که همه ناشی از عوارض سکته مغزی وی در انفرادی دادگاه ویژه روحانیت است.
آیت‌الله نکونام اولین‌بار در دی‌ماه سال ۹۳، پس از آن‌که از مواضع آیت‌الله مکارم شیرازی علیه اینترنت پرسرعت انتقاد کرد بازداشت شد. هرچند مکارم چندی بعد، ارتباط خود با این موضوع را رد کرد.
با این‌حال آیت‌الله نکونام بدون شاکی خصوصی و در دادگاهی که هیچ جزئیاتی از آن تا کنون برای افکار عمومی روشن نشده، به دو سال حبس محکوم شده بود که پس از اعتراض دادستانی، به پنج سال افزایش پیدا کرد.
وی در پایان سال ۹۳، در پی وخامت حالش پس از سکته مغزی از زندان آزاد شد. اما انتشار مطلبی در روزنامه قانون در فروردین‌ماه به بازداشت دوباره وی منتهی شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر