۱۳۹۵ دی ۷, سه‌شنبه

آرش صادقی در آستانه مرگ قرار دارد”؛ گزارش پزشکان از وضعیت این زندانی سیاسی در اعتصاب غذا

پزشکان طی معایناتی انجام‌شده در بیمارستان طالقانی، درباره وضعیت آرش صادقی، زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین،  هشدار داده و اعلام داشته‌اند خطر به کما رفتن و ایست قلبی وی را تهدید می‌کند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آرش صادقی، زندانی  سیاسی که در اعتراض به نقض مکرر قانون در پرونده خود و همسرش، گلرخ ایرایی، از روز دوشنبه سوم آبان ماه سال جاری، اقدام به اعتصاب غذا کرده است، درپنجم دی‌ماه، در پی تپش قلب شدید، افت شدید فشار، تنگی نفس، حالت تهوع و بالا آوردن مقدار زیادی خون به بیمارستان طالقانی تهران انتقال یافت. پزشکان بیمارستان اعلام داشته‌اند، با توجه به فشارخون ۷روی ۶ و قند خون ۵۰ احتمال به کما رفتن وی بسیار بالا بوده و همچنین تحلیل رفتن ماهیچه‌های قلبی و غلظت خون ۲۰ خطر ایست قلبی را افزایش می‌دهد.
پزشکان همچنین از احتمال وجود زخم معده و سوراخ شدن معده به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند و اظهار داشته‌اند، اگر معده سوراخ شده باشد احتمال خونریزی معده در خواب، خطر به کما رفتن آرش صادقی و حتی فوت وی وجود دارد.
گفتنی است، آرش صادقی پس از ۶۵ روز اعتصاب غذا قادر به تکلم نبوده و با توجه به افت شدید فشار (۷روی۶)، بیش از نوزده کیلو کاهش وزن، بیهوشی‌های پیاپی، مشکلات کلیوی و معدوی، بالا آوردن لخته های خون، چسبندگی روده، آریتمی قلب، تپش قلب و همچنین تنگی تنفس، خطر مرگ وی را تهدید می کند. این درحالی است که تاکنون مسئولان قضایی هیچ واکنشی به خواسته‌های قانونی این زندانی سیاسی محکوم به نوزده سال حبس نشان نداده‌اند.
لازم به یادآوری است که این زندانی سیاسی در تاریخ‌های دوازدهم و بیست و یکم آذرماه  نیز در پی وخامت حالش به بیمارستان طالقانی منتقل و با امتناع از دریافت سرم به زندان اوین بازگردانده شد.
شایان ذکر است که آرش صادقی به دلیل درد در ناحیه کتف، بر اثر شکنجه‌های دوران بازجویی، نیازمند مصرف دارو بوده و اعتصاب غذا و عدم دریافت دارو، سلامت وی را در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار داده است؛ با این‌حال این زندانی سیاسی اعلام داشته که تا زمان رسیدن به خواسته‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.
این زندانی سیاسی در نامه‌ای که پیش‌تر از سوی تارنگار حقوق بشر در ایران منتشر شد، به‌تفصیل درباره دلایل اعتصاب غذای خود توضیح داده است. وی هم چنین با انتشار نامه ای به نقض قانون مکرر در روند پرونده همسرش اشاره کرده است.
آرش صادقی پیش‌تر به مسئولین پرونده و زندان اوین گفته بود که در صورت اجرای حکم همسرش دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
این دانشجوی محروم از تحصیل رشته فلسفه اعلام کرده که نیروهای امنیتی در پرونده آن‌ها دخالت داشته و قانون به‌ طور مرتب در پرونده آن‌ها نقض شده است.
آرش صادقی، فعال سیاسی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ توسط قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت و یکم دی‌ماه سال ۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه غیرقانونی» و همسرش به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به پانزده سال حبس و شش سال حبس محکوم شدند که این حکم برای آرش صادقی طی دادگاه تجدیدنظر مورد تائید قرار می‌گیرد که با حساب چهار سال تعلیقی در پرونده قبلی حکم به ۱۹ سال حبس افزایش یافت.
پیش‌تر نیز در جریان مراجعه مأموران امنیتی به خانه مادر آرش صادقی برای بازداشت پسرش در سال ۱۳۸۹، مأمورین با واردکردن ضربه‌ای به سر مادر وی باعث خونریزی مغزی شده که مادر این فعال دانشجویی پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان درگذشت. لازم به توضیح است، پزشک بیمارستان علت مرگ را ایست قلبی تشخص می‌دهد اما باگذشت چهار ماه پس از مرگ، پزشک قانونی علت مرگ را «اصابت سر به شی‌ء سخت» اعلام کرده است که باعث خونریزی داخلی و بعد ایست قلبی شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر