۱۳۹۶ تیر ۱۰, شنبه

سازمان عفو بین‌الملل خواهان آشکار شدن وضعیت بازداشت‌ شدگان درگیری سنندج شد



سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر نمود، خواهان آشکار شدن وضعیت بازداشت‌شدگان درگیری اخیر در سنندج شد و این بازداشت‌ها را به منزله «ناپدید شدن‌های اجباری» خواند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۹ تیرماه ، سازمان عفو بین‌ الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار روشن شدن سرنوشت و محل نگهداری رامین حسین پناهی شده و از مسئولین ایران خواسته که رامین حسین‌ پناهی را هر چه سریع‌تر تحت درمان قرار داده و امنیت وی در برابر شکنجه و بدرفتاری را تضمین کنند.
در این بیانیە همچنین آمدە است کە مقامات بایستی قبل از برگزاری دادگاه رامین حسین پناهی، دسترسی سریع به مراقبت‌های پزشکی را برای او فراهم کنند؛ همچنین از هرگونه شکنجه و رفتار نامناسب خودداری و برگزاری دادگاه عادلانه بدون صدور حکم اعدام را تضمین نمایند.
این سازمان در این بیانیه، خواهان آزادی هر چه سریع‌تر، افشین حسین پناهی، احمد حسین پناهی و زبیر حسین پناهی شده است کە تنها به دلیل داشتن روابط خانوادگی با رامین حسین پناهی بازداشت‌شده‌اند.
این سازمان در ادامه تأکید کرد که بازداشت‌های صورت گرفته طی دو روز، به شیوه‌ی خشونت‌آمیز صورت گرفته است، به‌نحوی‌که مأموران امنیتی با ماسک سیاه و با شکستن درب منزل، هجوم برده و پدر و خواهر خانواده و شخص افشین حسین پناهی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. همچنین به این افراد جهت برگزاری تجمع (مراسم ختم) و مصاحبه با رسانه‌ها هشدار داده شده است.
نزدیکان رامین حسین پناهی به این سازمان اعلام کردند که منزل پدری آنان اکنون در محاصره نیروهای مسلح است و شدیداً حرکات این خانواده تحت نظر قرار دارد؛ همچنین از رفت‌وآمد دوستان و آشنایان با این خانواده جلوگیری می‌شود.
سازمان عفو بین‌الملل همچنین تأکید کرد که خانواده حسین پناهی از وضعیت رامین که در معرض خطر اعدام غیرقانونی، شکنجه و عدم رسیدگی‌های لازم پزشکی با توجه به جراحات برداشته در درگیری، قرار دارد، ابراز نگرانی کردند.
همچنین علیرغم پیگیری‌ها و ملاقات‌هایی که توسط خانواده بازداشت‌شدگان با مقامات دولتی در سنندج، قروه، دهگلان واقع در استان کردستان صورت گرفته است، مسئولین از ارائه اطلاعات محل نگهداری و سرنوشت آنان امتناع ورزیده‌اند.
در شامگاه ۱ تیرماه نیروهای سپاه بیت‌المقدس سرنشینان یک خودرو را که از اعضا و تشکیلات مخفی حزب کومله بودند، مورد تیراندازی قرار دادند؛ در پی این تیراندازی، حامد سیف پناهی، بهزاد نوری و صباح حسین پناهی، کشته و رامین حسین پناهی نیز در حالی‌که مجروح شده بود، بازداشت شد.
روز شنبه ۳ تیرماه، علاوه بر افشین حسین پناهی، زبیر حسین پناهی و احمد حسین پناهی نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند؛ همچنین صبح روز یکشنبه ۴ تیرماه، انور حسین پناهی نیز از سوی مأموران امنیتی بازداشت شد.
بازداشت افشین حسین پناهی در حالی صورت گرفت که او در این درگیری نقشی نداشته و پس از آزادی از زندان فعالیتی انجام نمی‌داده است.
انور حسین‌پناهی پس از چندین ساعت بازداشت و بازجویی آزاد شده و نیروهای امنیتی او را تهدید نموده‌اند که حق دیدار با خانواده‌اش را ندارد و در صورت تکرار، عواقب سنگین برای وی در پی خواهد شد.»
رامین حسین‌پناهی در درگیری بین نیروهای سپاه پاسداران و یکی از اعضای حزب کومله به شدت مجروح شده و سپس بر اثر شدت جراحات وارده و اعمال شکنجه از سوی بازجویان، به کما رفته؛ طبق آخرین اخبار از وضعیت این شهروند سنندجی، وی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در خارج از استانن کردستان بستری شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر