۱۳۹۶ مرداد ۵, پنجشنبه

اعدام دستکم پنج تن در کرمانشاه ، زنجان ، گچساران و بابل



دستکم پنج زندانی طی روزهای اخیر در زندان‌های زنجان ، کرمانشاه ، بابل و گچساران به طناب دار آویخته شدند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبح روز سه‌ شنبه ۳ مردادماه حکم اعدام دو زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند ، در زندان مرکزی زنجان اجرا شد.
هویت این دو زندانی از سوی سازمان حقوق بشر ایران «جلیل دادیاروند» اهل کوهدشت و «محمد علی یاری» اهل ابهر احراز شده است.
همچنین در همین روز یک زندانی در زندان مرکزی کرمانشاه اعدام شد. هویت این زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، «عمران احمدوند» حدوداً ۳۱ ساله و اهل همدان احراز شده است.
از سویی دیگر، صبح روز چهارشنبه ۴ مردادماه یک زن زندانی در زندان مرکزی بابل اعدام شد. این زن ۲۵ سال سن داشته و با اتهام قتل عمد به قصاص نفس اعدام محکوم شده بود.
همزمان یک زندانی دیگر در زندان گچساران از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد به اتهام قتل عمد به دار کشیده شد. این زندانی «سلمان راهی» نام داشت و متهم بود ۸ سال پیش با اسلحه ساچمه‌ای به پای فردی که به دیابت مبتلا بوده شلیک کرده و زخم ناشی از این شلیک باعث مرگ مقتول شده است.
تارنگار حقوق بشر در ایران تعداد اعدام اعدام های ماه گذشته را ۸۸ تن گزارش کرده است.
سازمان عفو بین‌الملل نیز در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.
این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.
این نخستین بار نیست که مقام‌های قضایی ایران به صدور احکام اعدام بر پایه اعترافات زیر شکنجه متهم می‌شوند. مقام‌های ایرانی بارها «وقوع شکنجه» را رد کرده و در مواردی نیز این اتهام را در راستای «تخریب چهره نظام» توصیف کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر