۱۳۹۶ تیر ۲۵, یکشنبه

نزار زاکا در هفدهمین روز از اعتصاب غذا در بیمارستان بستری شد



نزار زاکا،‌ شهروند لبنانی-آمریکایی محبوس در زندان اوین،‌ در هفدمین روز از اعتصاب غذای خود و در پی وخامت حال، به بیمارستان منتقل و بستری شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نزار زاکا، شهروند لبنانی که پیش‌ تر وکیل این زندانی جیسون پابلت از افت شدید فشار خون و شرایط بد جسمی‌ موکلش در اثر اعتصاب غذا خبر داده بود ، شب گذشته در پی وخامت حالش به بیمارستان انتقال یافته است.
نزار زاکا پیشتر از خدمات پزشکی و دسترسی کنسولی محروم بوده است. ماموران زندان اوین پس از اعتصاب غذا او را به سلول انفرادی منتقل کرده اند.
نزار زاکا که از او به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می شود، تابستان سال ۹۴ با دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس جمهوری ایران برای شرکت در «دومین همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد.
چندی بعد رسانه‌های ایران اعلام کردند که سپاه پاسداران او را به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر کرده است. شهریور ماه امسال این شهروند لبنانی در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم به ۱۰ سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شد.
به گزارش سازمان عفو بین‌الملل نزار زاکا تا ماه‌ها پس از بازداشت از داشتن وکیل محروم بود و تنها دو جلسه کوتاه دادگاه غیرعلنی را سپری کرد.
به تازگی وکیل زاکا در بیانیه ای نوشت: «نزار همان طور که در طول این مخمصه اعلام کرده است همچنان ابراز بیگناهی می کند. حکومت ایران باید سیاسی کاری را کنار گذاشته و پیش از وخامت اوضاع همان طور که اخیرا در مورد یک آمریکایی در کره شمالی پیش آمد نزار را بر مبنای انسان دوستی آزاد کند».
نزار زاکا یکی از چهار آمریکایی دارای اقامت دائم یا شهروندی است که اکنون در ایران در زندان هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر