۱۳۹۶ مرداد ۶, جمعه

نزار زکا ؛ تعیین زمان دادگاه تجدیدنظر و کاهش شدید وزن در پی تداوم اعتصاب غذا



دادگاه تجدیدنظر نزار زکا، شهروند آمریکایی-لبنانی محبوس در اوین که در چهارمین هفته از اعتصاب غذای خود در شرایط وخیمی به سر می‌برد، ۱۱ مردادماه تعیین شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نزار زکا طی چهار هفته اعتصاب غذا با ۱۴ کیلوگرم کاهش وزن رو به‌ رو بوده و همچنین دچار خونریزی معده نیز شده است ؛ این زندانی امنیتی کماکان از دریافت سرم و دارو و مراجعه به بهداری خودداری می‌کند و اعلام کرده است که تا زمان آزادی‌اش دست از اعتصاب نخواهد کشید.
از سویی دیگر، دستگاه قضایی زمان دادگاه تجدیدنظر نزار زکا را ۱۱ مردادماه تعیین کرده و واکنش مثبتی نسبت به درخواست این زندانی در اعتصاب غذا نداشته است.
این شهروند آمریکایی-لبنانی در سومین هفته از اعتصاب غذا در پی وخامت حال در بیمارستان بستری و پس از یک روز به زندان بازگردانده شد.
شایان ذکر است؛ تعدادی از همبندیان نزار زکا نیز در حمایت از وی اعلام اعتصاب غذا کرده‌اند.
نزار زاکا که از او به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می‌شود، تابستان سال ۹۴ با دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس‌جمهوری ایران برای شرکت در «دومین همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد.
چندی بعد رسانه‌های ایران اعلام کردند که سپاه پاسداران او را به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر کرده است. شهریورماه امسال این شهروند لبنانی در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم به ۱۰ سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شد.
سازمان عفو بین‌الملل گزارش کرده است که نزار زاکا تا ماه‌ها پس از بازداشت از داشتن وکیل محروم بود و تنها دو جلسه کوتاه دادگاه غیرعلنی را سپری کرد.
به تازگی وکیل زاکا در بیانیه‌ای نوشت: «نزار همان‌طور که در طول این مخمصه اعلام کرده است همچنان ابراز بیگناهی می‌کند. حکومت ایران باید سیاسی‌کاری را کنار گذاشته و پیش از وخامت اوضاع همان‌طور که اخیراً در مورد یک آمریکایی در کره شمالی پیش آمد نزار را بر مبنای انسان‌دوستی آزاد کند».
نزار زاکا یکی از چهار آمریکایی دارای اقامت دائم یا شهروندی است که اکنون در ایران در زندان هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر