۱۳۹۶ تیر ۲۴, شنبه

تداوم وضعیت نامساعد جسمانی آرش صادقی در زندان اوین



آرش صادقی زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که در پی اعتصاب غذاهای طولانی مدت به بیماری‌های عدیده‌ای مبتلا گردیده، همچنان در وضعیت نامساعد جسمی بسر برده و مسئولین هیچ‌گونه توجهی به وضعیت او نشان نداده و کلیه‌ی اعزام‌های او به بیمارستان را لغو  کرده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران،  آرش صادقی ، زندانی سیاسی ، پس از اعتصاب غذا ، وزن وی به ۵۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده و کلیه راست او تا ۷۰% و کلیه چپ نیز تا ۲۰% از بین رفته است ؛ قلب وی نیز در زمان اعتصاب غذا دچار آریتمی و همچنین به دلیل ابتلا به آسم باید روزانه سه بار از اسپری تنفسی استفاده کند.
این زندانی سیاسی، به علت آسیب‌های شدیدی که از لحاظ جسمی دیده باید به صورت مداوم از دارو استفاده کند، وی به علت زخم معده مجبور به استفاده از داروی «موتیدون»، و برای عدم هضم و دفع از داروی «پیدرو لاکس» است، این در حالی است که،  آرش صادقی قادر به خوردن غذاهای جامد نبوده و این قرص را به همراه یک پیاله آب عدس و یا گوشتی که در طول روز یک بار قادر به خوردن آن است مصرف می‌کند.
بیزاکودیل و منیزیم هیدروکساید، پنتومید برای سندرم های معده و رفلکس و تهوع استفاده می‌شود که نشان دهنده این است که معده آرش صادقی بشدت آسیب دیده به طوری که به گفته پزشک باید بصورت طولانی مدت از داروهای هضم و دفع غذا استفاده کند.
آرش صادقی از داروی دیگری به نام «فمی لاکت» استفاده می‌کند که  برای دفع اختلالت گوارشی و زخم های گوارشی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن که ضعیف شده است؛ می‌باشد.
پروپانول برای آریتمی قلب که طبق گفته پزشک ماهیچه های قلب آرش صادقی نیز تحلیل رفته.
وارافین و هپارین که برای ضد انتقاد خون و رقیق کننده استفاده میشود که طبق گفته پزشکان، غلظت خون آرش صادقی بالاست
داروهایی که آرش صادقی به دلیل غلظت خون بالا مصرف می‌کند، آسپرین و گلوپی دوگرال است که برای جلوگیری از چسبیدن پلاکت ها به هم و جلوگیری از لخته شدن مصرف می‌کند
همچنین آرش صادقی از آنتی بیوتیک ها برای عفونت کلیه مجاری و ادراری که به آن دچار است استفاده می‌کند زیرا به دلیل مشکلات شدید معده و عدم توانایی مصرف کافی آب و ویتامین ها کلیه سمت راست کوچک شده است.
همچنین آرش صادقی به دلیل عفونت مجاری تنفسی و مبتلا شدن به آسم از اسپری های تنفسی مانند سالبوتامول و بکلو متازون استفاده میکند
گفتنی است که، آرش صادقی تا کنون با بیش از بیست کیلو کاهش وزن، وزن او به ۵۰ کیلوگرم رسیده است.
علیرغم نامساعد بودن وضعیت جسمی آرش صادقی تمامی اعزام های وی به بیمارستان لغو گردیده و از رسیدگی پزشکی مناسب محروم است.
پزشکان از پنج ماه پیش برای آرش صادقی دستور رسیدگی و معاینه گوارش، معده، قلب و کلیه توسط پزشک متخصص را صادر کرده‌اند اما ضابطین سپاه از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل آورده و این انتقال را مشروط به ضوابطی کرده اند که از سوی این زندانی پذیرفته نشده است.
گفتنی است؛ پزشکان بهداری چندی پیش برای آرش صادقی، زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین به دلیل فقر شدید پروتئین در بدن، سرم پروتئین تجویز کرده‌اند و تزریق این سرم باید تحت مراقبت‌های ویژه و در بیمارستان انجام شود اما تاکنون این امر به دلیل مخالف مسئولان و ضابطین سپاه محقق نشده است.
طبق گفته پزشکان، در صورت تداوم فقر پروتئین در بدن، کلیه، قلب و کبد این زندانی سیاسی بیشتر آسیب می‌بیند و می‌بایست برای وی سرم پروتئین تجویز شود ولی ازآنجاکه بدن آرش صادقی ضعیف شده است، احتمال می‌رود در هنگام تزریق سرم خون لخته شود؛ بنابراین این تزریق باید در بیمارستان و تحت مراقبت‌های ویژه صورت بگیرد و امکان انجام آن در بهداری وجود ندارد.
این زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در پی محرومیت از رسیدگی پزشکی، مبتلا به عفونت ریه گشته و بیماری مننژیت وی به آسم تبدیل شده است. از سویی دیگر، علاوه بر ازکارافتادن یکی از کلیه‌های وی، معده او همچنان خونریزی دارد و این مسئله باعث شده که دیگر قادر به خوردن غذای زندان نباشد.
همچنین پزشکان بهداری زندان از ابتلای آرش صادقی به کولیت روده خبر داده‌اند که به دلیل عدم رسیدگی درمانی هم‌اکنون در وضعیت پیشرفته‌ای قرار دارد.
شایان ذکر است که در حال حاضر آرش صادقی و گلرخ ایرایی در شرایط ممنوع‌الملاقات به سر می‌برند.
آرش صادقی که پیش‌تر در پی بازداشت مجدد همسرش دست به اعتصاب غذا زده بود، پس دیدار با دادستان و قول کتبی وی برای رسیدگی خارج از نوبت به پرونده گلرخ ایرایی، ۱۸ بهمن‌ماه اعتصاب غذای خود را برای دومین بار متوقف کرد؛ این زندانی سیاسی پس از پایان اعتصاب غذا به بیمارستان انتقال یافت اما پس از ساعاتی بار دیگر با مخالفت نیروهای امنیتی به زندان اوین بازگردانده شد.
این اقدامات مسئولین و ضابطین سپاه در حالی صورت گرفته است که به دلیل عوارض ناشی از اعتصاب غذای طولانی‌مدت، خطر مرگ این زندانی سیاسی را تهدید می‌کند.
لازم به یادآوری است که در هفته‌های گذشته مسئولین زندان اوین جهت اعمال فشار بیشتر بر آرش صادقی، این زندانی سیاسی را بارها در بند دو الف زندان اوین مورد بازجویی قرار داده و پس از بازجویی، او را به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل کرده‌اند. از سویی دیگر، بند ۳۵۰ زندان اوین از خط تلفن بی‌بهره بوده و وی از امکان تماس با خانواده و دوستان خود نیز محروم است.
مقامات قضایی پیش‌تر، پس از ۷۲ روز اعتصاب غذای آرش صادقی و فشارهای بین‌المللی اعلام کردند که همسرش، گلرخ ایرایی، آزاد و خود او برای درمان به بیمارستان منتقل خواهد شد؛ بااین‌حال، علاوه بر عملی نشدن وعده درمان این زندانی سیاسی، همسر وی پس از ۱۹ روز آزادی موقت، روز یکشنبه سوم بهمن‌ماه از سوی مأموران سپاه ثارالله مجدداً بازداشت شد.
شایان ذکر است که در حال حاضر آرش صادقی و گلرخ ایرایی در شرایط ممنوع‌الملاقات به سر می‌برند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر