۱۳۹۶ تیر ۲۴, شنبه

اعدام دست‌ کم نه زندانی در زندان‌های ارومیه ، خرم‌ آباد و زاهدان



دست‌ کم نه زندانی محکوم به اعدام ، با اتهامات مرتبط با مواد مخدر و قتل در زندان‌های مرکزی ارومیه ، خرم‌آباد و زاهدان ، به دار آویخته شدند؛ یکی از اعدام شدگان کودک-متهمی بوده که در سن ۱۳ سالگی بازداشت شده بود.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۲ تیر ماه ، یک زندانی با اتهام قتل و دست‌ کم هشت زندانی دیگر با اتهامات مربوط به مواد مخدر ، صبح امروز شنبه ۲۴ تیرماه ، در زندان‌های مرکزی ارومیه ، زاهدان و پارسیلون خرم‌آباد عدام شدند.
سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گزارش کرد، هویت یکی از این زندانیان اعدام شده در زندان پارسیلون را «نجم‌الدین صفی‌پور» احراز شده که با اتهام ۱۲ کیلو ماده محرک شیشه به اعدام محکوم شده بود.
وی اهل روستای نورمحمدی زمانه، از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان در استان لرستان ایران بود و پیش از بازداشت راننده تاکسی تلفنی بوده است.
به گفته یک منبع مطلع: «چهار سال پیش نجم‌الدین را در یک اتومبیل به همراه دوستش بازداشت کردند و مواد مخدر متعلق به وی نبود و صاحب اصلی مواد را سال گذشته اعدام کرده بودند.»
گفتنی است، هویت دو زندانی دیگر اعدام شده  در زندان پارسیلون، تا لحظه تنظیم این خبر مشخص نشده است و منابع رسمی تا این لحظه در این خصوص سکوت کرده‌اند.
دو زندانی اعدام شده در زندان مرکزی ارومیه، «ماشاالله صیادنوین» و «محمدرضا صادقی» نام داشتند که هر دو از بند ۱۵ این زندان به سلول انفرادی منتقل شده بودند.
این دو زندانی، روز گذشته ۲۳ تیرماه، به همراه یک زندانی دیگر به نام توحید امینی، به سلول انفرادی منتقل شده بودند، که حکم اعدام توحید امینی به دلایل نامعلومی اجرا نشده است.
کمپین فعالین بلوچ نیز گزارش کرد؛ یک زندانی بنام شریف ریگی که ۱۸ تیر ماه برای اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان منتقل شده بود، ۲۲ تیر ماه به اتهام قتل عمد در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد و سه زندانی دیگر بنام های شیخ محمد بلوچزهی ۵۰ ساله، کبیر دهقانزهی ۲۱ ساله و دادمحمد دهقانزهی، تحت جرائم مواد مخدر امروز در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.
آقای بلوچزهی ۱۳ سال پیش به اتهام مواد مخدر بازداشت شده و در زندان مرکزی زاهدان نگهداری می شد و داد محمد و کبیر دهقانزهی هر دو از بلوچ های پاکستان هستند که ۸ سال پیش بازداشت شده بودند.
این سه زندانی روز پنچ شنبه ۲۲ تیر برای اجرای حکم اعدام از بند زندان مرکزی زاهدان به قرنطینه منتقل شده بودند.
گزارش شده که: “کبیر دهقانزهی هنگام بازداشت ۱۳ ساله بوده که بعنوان شاگرد راننده خودرو به ایران سفر کرده است”.
گفتنی است، پس از ماه رمضان، موج گسترده‌ای از اجرای حکم اعدام در زندان‌های ایران آغاز شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر