۱۳۹۶ مرداد ۹, دوشنبه

تداوم بی‌ خبری از وضعیت آرش زاد وبلاگ‌ نویس پس از گذشت دو سال از زمان بازداشت



علیرغم گذشت دو سال از بازداشت آرش زاد، کار‌آفرین و وبلاگ‌نویس حوزه تکنولوژی در ایران، هیچ‌گونه اطلاعی از وضعیت پرونده و سرنوشت او در دست نیست.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آرش زاد ، موسس و سردبیر وبلاگینا ، که در ترکیه اقامت داشت ، زمانی که در تاریخ دهم مردادماه سال ۹۴، قصد خروج از ایران و بازگشت به محل زندگی‌اش را داشت ، در فرودگاه امام‌خمینی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
تا کنون خانواده یا وکیل این وبلاگ‌ نویس ، که احتمال می‌رود از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده باشد ، هیچ‌ گونه اطلاع‌ رسانی در خصوص وضعیت وی نکرده‌اند.
یک منبع مطلع پیش تر درباره دلایل بازداشت آرش زاد عنوان داشته بود: «آرش به ایران رفت و آمد داشت. در کنفرانس‌های بین‌المللی، از جمله “آی‌بریج” نیز شرکت کرده بود. پروژه‌هایی که او مشغول به آن‌ها بود، به خودی خود مشکلی نداشتند اما احتمال می‌رود که این رفت و آمدها و هم چنین ارتباط‌هایی که آرش از این طریق به دست می‌آورد، باعث دستگیری او شده باشد.»
آرش زاد، موسس و سردبیر وبلاگینا، یکی از مشهور‌ترین وبلاگ‌های گروهی حوزه فناوری اطلاعات در ایران است. وبلاگینا فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد و مطالب تخصصی زیادی در این حوزه منتشر کرده است.
آرش زاد پیش از این با پروژه “کفشدوزک” که بر افزایش نقش زنان در حوزه‌های تکنولوژی تمرکز دارد، موفق به دریافت جایزه جوانان سازمان ملل در سال ۱۳۹۳ شده بود. او از کارآفرینان حوزه تکنولوژی است و در سال‌های گذشته چند کارگاه‌های آموزشی در شهرهای مختلف با محوریت مشارکت زنان در حوزه تکنولوژی برگزار کرده است.
آقای زاد همچنین از شرکت کنندگان کنفرانس کارآفرینی آی‌بریج برلین در سال ۱۳۹۴ بود. این کنفرانس یکی از بزرگترین گردهمایی‌های ایرانیان در خارج از ایران است که بیش از ۴۰۰ شرکت نوپای فناوری، چندصد کارآفرین از ایران و دیگر نقاط جهان، به خصوص آمریکا در آن شرکت دارند.
گفتنی است که سازمان گزارشگران بدون مرز، در تاریخ ۳۰ شهریور سال ۹۴ با انتشار بیانیه‌ای بازداشت آرش زاد را محکوم کرده و نوشت: «این وب‌نگار که از دوسال پیش در ترکیه اقامت دارد یکی از فعالان عرصه وب ایران است… و از ابراز ازادانه‌ی نظر خود بر روی اینترنت و انتقاد از سیاست‌های نظام در این عرصه ابایی ندارد.» این سازمان اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران به جد اینترنت و تبادل داده‌ها را بر روی اینترنت کنترل می‌کند. از مرداد ماه ۱۳۹۲ و آغاز دوره ریاست جمهوری محافظه‌کار میانه‌رو حسن روحانی، نزدیک به صد شهروندوب‌نگار بازداشت، شده‌اند و بسیاری از آنها
به حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند. مسوولیت بیشتر این بازداشت‌ها را اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر عهده داشته است.»
سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن اتصال به اینترنت حق مردم جهان اعلام شده و آزادی بیان به صورت آنلاین و آزادی اینترنت باید توسط تمام کشورها محترم شمرده شود و کشورها می‌بایست دسترسی آزادانه شهروندان به اینترنت را تضمین کنند. رفتار حکومت ایران با فعالان و کاربران اینترنت اما عملا این قطعنامه را نقض می‌ کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر