۱۳۹۶ تیر ۱۹, دوشنبه

« ناخواسته بلندگوی وارونه نمایی ایران از وضع حقوق بشرش شدید » نامه دو کنشگر مدنی به نمایندگان بین‌المللی بازدید کننده از اوین



گلرخ ایرایی و آتنا دائمی، فعالان مدنی محبوس در زندان اوین، در نامه‌ای خطاب به مقامات بین‌المللی بازدیدکننده از زندان اوین، با اشاره اقدامات مسئولین زندان برای جلوگیری از ارتباط آنان با زندانیان سیاسی، به شرح وضعیت نامساعد زندانیان در این زندان و نقض حقوق آنان پرداخته‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۶، ۴۵ تن از سفرای کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا ، اسپانیا و فرانسه و همچنین مسئولین حقوق بین‌الملل سازمان ملل متحد با همراهی مسئولین ستاد زندان‌های کشور از زندان اوین بازدید کردند. پیش از آغاز بازدید ، مسئولین این زندان اقدام به خارج کردن زندانیان سیاسی و امنیتی از بندهای مورد بازدید نمودند و در بندهایی که شمار بالایی از زندانیان سیاسی در آن نگهداری می‌شوند ، جوی کاملاً امنیتی تشکیل دادند.
گلرخ ایرایی و آتنا دائمی در خصوص شرایط بند نسوان در این جریان طی نامه‌ای اعلام کردند: «یک روز قبل از حضورتان در زندان اوین، ورود تمام روزنامه‌ها به بندهای زندان ممنوع شد. نخواستند از وجود هم آگاه شویم تا مبادا پرده نمایششان به هر طریقی بر زمین افتد و حقیقت نمایان شود. از بهداشت گفتند و گفتید و از بهداشت زنان می گوییم. از وضعیت بهداری و داروهای اشتباه ، از نبود مواد ضد عفونی کننده و شوینده به بهانه تحریم و کسری بودجه.»
این دو فعال مدنی در بخشی از نامه به شرح وضعیت نامساعد زندان پرداخته  و عنوان کرده‌اند: «آیا شما را با پزشکی با نام مستعار شهریاری آشنا کردند؟ پزشکی که بدون معاینه و تنها از طریق نگاه پی به بیماری زندانی می‌برد و هرگز به دلیل ترس از عواقب تشخیص‌ها و تجویزهای اشتباهش و به دلیل جلوگیری از افشای هویت حقیقی‌اش، مهری که گویای هویت وی است بر نسخه‌هایش دیده نمی‌شود. کاش در حین بازدید از زندان سوار بر آمبولانس بهداری اوین نیز می‌شدید و از فقدان امکانات لازم در آن دیدن می‌کردید. کاش از میزبانتان می‌خواستید که فیلم‌های مربوط به ٢روز قبل از حضورتان در زندان را که از طریق دوربین‌های زندان ضبط‌شده است، برایتان پخش کنند تا ببینید وضعیت زندان و بهداشتش را، تا ببینید لباس‌های فرم زندانیان را که در داخل زندان به رنگ زرد و خارج از آن به رنگ آبی راه راه است، تا ببینید درهایی که پشت سر هم به روی زندانیان و حتی زندانبان‌های هر شیفت توسط سربازان پلمپ و قفل می‌شود و ببینید که حتی برای خروج فوری و انتقال بیمار با وضعیت اورژانس به بیمارستان باید منتظر باز شدن و فٓک پلمپ چند درب ماند.»
گلرخ ایرایی و آتنا دائمی در ادامه افزودند: «ما تعداد بیشماری از زندانیان سیاسی در زندان هستیم چون خواستیم تصویری حقیقی از وضعیت نابسامان حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ارائه دهیم در این راه متحمل هزینه‌های سنگین شده‌ایم و خانواده‌هایمان نیز به طرق مختلف مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و حتی ما را از شما پنهان می‌کنند. ما که خواستیم حداقل بهبودی در شرایط زندان‌ها و برای زندانیان حاصل شود حال در زندانیم و شما سفرای گرامی به‌واسطه برنامه‌ای هدفمند و از پیش تعیین‌شده خواسته ما را به تعویق انداختید.
این دو کنشگر مدنی محبوس در بند نسوان در پایان از این مقامات خواسته‌اند تا با مذاکره با مقامات ایرانی امکان و ورود به ایران گزارشگر ویژه سازمان ملل عاصمه جهانگیر را به زندان‌های ایران فراهم کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر