۱۳۹۶ مرداد ۴, چهارشنبه

بازداشت پانزده کارگر نیشکر هفت‌ تپه ؛ تداوم اعتراض صنفی کارگران



در پی اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌ تپه ، شب گذشته ماموران امنیتی با یورش به خانه‌های کارگران ، پانزده تن از آنان را بازداشت کردند ، هم‌چنین کارگران معترض برای امروز (چهارشنبه/۴ مردادماه) در محوطه کارخانه تجمع کرده و علاوه بر پیگیری مطالبات قبلی ، جویای وضعیت همکاران بازداشت شده خود نیز شده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، پس از اعتراضات اخیر کارگران نی‌شکر هفت‌تپه ، شب گذشته ۳ مرداد‌ماه سال ۹۶، ماموران امنیتی از ساعت ۲۱ به خانه‌های این کارگران یورش برده و تعداد پانزده تن از آنان را بازداشت کرده‌اند.
در رابطه با این توقیف روابط عمومی مجتمع نیشکر هفته تپه نیز به ایلنا گفته است: «از جانب کارفرما هیچ شکایتی علیه کارگران مطرح نشده اما برخی نهادها دستور این بازداشت را صادر کرده‌اند.»
از سوی دیگر منابع  مطلع، از ادامه اجتماعات صنفی کارگران هفت تپه خبر داده، می‌گویند، کارگران معترض برای امروز (چهارشنبه/۴ مردادماه) در محوطه کارخانه جمع شده‌اند و علاوه بر پیگیری مطالبات قبلی جویای وضعیت همکاران بازداشت شده خود نیز شده‌اند.
سندیکای کارگران نی‌شکر هفت تپه با انتشار بیانیه‌ای، خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان، شده است متن این بیانیه، در پی می‌آید:
«در پی اعتراضات کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در روزهای اخیر و بسته شدن جاده بین المللی اندیمشک اهواز توسط کارگران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات معوق خود، نیروهای پلیس و امنیتی شبانگاه و از ساعت ۲۱ سه شنبه سوم مرداد ماه با یورش به خانه های کارگران پانزده تن از آنان را بازداشت کردند. احمد کثیر، بهزاد نظری، سیدهادی تفاح، عبدالرضا سرخه، حمید عبدالله زاده و دو نفر که نام شان صباح سواری است در بین بازداشت شدگان هستند..
همکاران ما اعلام کرده اند که در صورت عدم پرداخت مطالبات معوق خود و همچنین عدم آزادی کارگران بازداشتی اعتراضات خود را از فردا از سر خواهند گرفت.
کارگران نیشکر هفت تپه در چندین سال اخیر برای به دست آوردن مطالبات خود بارها دست به اعتراض و اعتصاب زده اند. اعتراضات این دوره کارگران و بازنشستگان نیشکر هفت تپه تا کنون باید به مقامات نشان داده باشد که عدم توجه و رسیدگی نسبت به خواسته های کارگران قابل پذیرش نیست. اعتراضات ما کارگران و بازنشستگان شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در دوره اخیر جهت رسیدگی فوری به مطالبات زیر است: پرداخت دستمزدهای عقب افتاده از اردیبهشت تا تیر امسال؛ تمدید دفترچه های بیمه تامین اجتماعی، که از فروردین تا تیر امسال به دلیل عدم واریز هزینه آن توسط کارفرما انجام نشده است؛ کارگران بازنشسته که آخرین سری آنها در اسفند ۱۳۹۵ بازنشست شده اند کماکان منتظر ۴ درصد حق کارفرما می باشند که پرداخت نشده است.
علاوه بر مطالبات فوری فوق، پروسه واگذاری شرکت به بخش خصوصی، مورد اعتراض شدید کارگران می باشد. بیش از ۱۵ ماه این پروسه در جریان بوده است و اگر چه شرکت هنوز بطور کامل به بخش خصوصی واگذار نشده و کماکان شرکت عام محسوب می گردد، لیکن ناکارآمدی بخش خصوصی آنچنان آشکار و مخرب بوده است که در صورت پایان این پروسه و نهایی شدن خصوصی سازی سرنوشت کل این صنعت و کارگران شاغل آن با مخاطرات جدی تری روبرو خواهد شد. پروسه خصوصی سازی تا همینجا موجب گردیده که پرداخت دستمزدها و پاداش های کارگران بطور مداوم به تاخیر افتاده، امنیت شغلی کارگران تضعیف گردیده و حتی مزایای کاری ابتدایی ای همچون لباس کار و پوتین در اختیار کارگران قرار نگیرد. همزمان با بدتر شدن وضعیت کارگران شاهد بوده ایم که حضور نیروهای امنیتی و انتظامی در محیط های کار گسترده تر شده است. اقدامات سرکوبگرانه نیروهای انتظامی در روزهای اخیر و امروز پس از بستن جاده اهواز-اندیمشک توسط کارگران نشان میدهد مقامات حاضرند میلیونها هزینه برخوردهای امنیتی را متحمل شده اما مزد و مزایای ابتدایی ما کارگران را نپردازند.
واقعیت این است که تعداد کارگران و کارمندان شرکت نیشکر هفت تپه از بالای هفت هزار نفر به زیر ۴۵۰۰ نفر سقوط کرده و اکنون اکثریت کارگران شرکت بالاخص در بخش کشاورزی را کارگران پیمانی تشکیل میدهند. بی تردید دولت مسئول این تضییغات و بی حقوقی ها می باشد و موظف است در اسرع وقت به کلیه مطالبات کارگران و سرقت دستمزدهای ما رسیدگی نماید.
سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه کارگران بازداشت شده است. سندیکا تلاش خواهد کرد که با انعکاس منظم تر مبارزات کارگران و بازنشستگان شرکت توجه جامعه در کشور و سطح بین المللی را نسبت به مصائب ما کارگران بیش از پیش جلب نماید. ضمن قدردانی از حمایتهای تاکنونی، ما همچنین از حمایت آی یو اف (فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات) و کارزار جهانی آن و دیگر تشکلات کارگری که از هفته پیش در حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه و سندیکا آغازشده است قدردانی می کنیم و خواهان تداوم حمایتهای کارگری داخلی و بین المللی هستیم.»
سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
سوم مرداد ۱۳۹۶

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر