۱۳۹۶ تیر ۱۰, شنبه

۲۸ سال بلاتکلیفی سه زندانی در زندان ارومیه با حکم اعدامی که از طریق مراسم « قسامه » صادر شد.

سه زندانی محکوم به اعدام ، بیش از ۲۸ سال است که در زندان ارومیه به‌ صورت بلاتکلیف نگهداری می‌شوند ؛ این سه زندانی بدون ادله کافی و صرفاً با برگزاری مراسم قسامه به اعدام محکوم شده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سعید آرمت ، عثمان صحرایی و جعفر اسماعیلی ، سه زندانی محبوس در زندان ارومیه ، در یک پرونده مشترک ، با اتهام « قتل » از تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۶۸ در بازداشت به سر می‌برند.
عثمان صحرایی، متهم ردیف اول این پرونده، سعید آرمت متهم ردیف دوم و جعفر اسماعیلی متهم ردیفسوم پس از شکایت اولیای دم بازداشت شدند و بدون مدارک و شواهد کافی و صرفاً با برگزاری یکمراسم قسامه، به اعدام محکوم گشتند.
شاکی این پرونده، افشین جهانگیری است که ریاست ایل «هرکی» در ارومیه را به عهده دارد و تا کنونبرای بخشش و یا اجرای حکم این سه زندانی هیچ‌گونه اقدامی نکرده است، ازاین‌جهت این سه زندانی سال‌هاست در زندان به صورت بلاتکلیف نگه‌داری می‌شوند.
«هَرَکی» یکی از ایل‌های کرد است که در مناطق کردنشین ایران، عراق سوریه و ترکیه ساکن هستند؛ «هَرَکی» ایران بیشتر در منطقهٔ غربی و شمال غربی استان آذربایجان غربی ایران ساکن است و زبان مردم این ایل کردی کرمانجی است.
قَسامه (به فتح قاف و بدون تشدید) یکی از راه‌های اثبات وقوع جنایت (قتل و صدمات بدنی) در فقه اسلامی و حقوق کیفری ایران است. قسامه زمانی انجام می‌شود که قاضی مورد قتل یا جراحت وارده را از موارد لوث تشخیص دهد؛ به عبارتی دیگر، قرائن و دلایل موجود برای اثبات وقوع جرم کافی نباشد.
برای اقامه قسامه سوگند خوردن ۵۰ نفر از بستگان پدری ذکور مدعی وقوع قتل لازم و کافی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر