۱۳۹۶ فروردین ۱۷, پنجشنبه

اشاره به سه تن از زندانیان عقیدتی ایرانی در نشست کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا.



در نشست کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی ایالات متحده آمریکا موسوم به USCIRF، از زندانیان ایرانی که به خاطر مذهب زندانی هستند، از جمله فریبا کمال آبادی، مهوش ثابت و مریم نقاش زرگران یاد شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه ، در جلسه نشست کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی ایالات متحده آمریکا به منظور روشنگری در مورد اینگونه زندانیان عقیدتی و جلب حمایت برای آزادی آنها، از فریبا کمال آبادی، مهوش ثابت و مریم نقاش زرگران به عنوان زندانیان عقیدتی محبوس در زندان های ایران یاد شد.
کمیسون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا، هر سال لیستی از کشورهایی که به خاطر اعتقادات مذهبی افراد را زندانی می کنند، تهیه می کند که سال ۲۰۱۶ نیز نام ایران را در لیست کشورهای «مورد نگرانی ویژه» برای زندان افراد بخاطر مذهبی قرار داد. قرار است تا چند ماه دیگر گزارش جدید این کمیسیون منتشر شود.
بنا به گزارش صدای آمریکا؛ این دو اعضای موسوم به «یاران ایران» هستند که عملا شورای هفت نفره ای است که فعالیت اداری جامعه بهائیان ایران را انجام می داد.
با اینکه این گروه هفت نفره سالها امور بهائیان را انجام می داد اما اردیبهشت ۱۳۸۷، ایران فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم را بازداشت کرد. بعد از مدتها بازداشت، یک قاضی دادگاه انقلاب هر کدام از آنها را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.
تاکنون دبیر کل سازمان ملل و نهادهای بین الملل و وزارت خارجه آمریکا به این بازداشت و مجازات اعتراض کرده اند.
در این نشست عکس یک زندانی مذهبی دیگر از ایران نیز قرار داده شده بود. از مریم نقاش زرگران نیز عکسی در نشست کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا قرار گرفت.
خانم زرگران، معلم موسیقی کودکان و نوکیش مسیحی در آبان سال ۹۱ بازداشت شد، او بعد از مدتی با وثیقه آزاد شد اما قاضی مقیسه او را به اتهاماتی چون اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی، سال ۹۲ به چهار سال زندان محکوم کرد. یکی از مستندات زندانی کردن او از سوی دادگاه، ارتباط با کشیش سعید عابدینی مسیحی ایرانی آمریکایی بود که سه سال در ایران زندانی شده بود و ۱۶ ماه پیش از زندان آزاد شد و به آمریکا بازگشت.
کمیسون بین المللی آزادی مذهبی ایالات متحده USCIRF توجه ویژه ای به افرادی دارد که به دلیل باورهای مذهبی و عقیدتی، زندانی می شوند.
کمیسون بین المللی آزادی مذهبی ایالات متحده پروژه ای را تحت عنوان «پروژه زندانیان عقیدتی – مذهبی» اعلام کرد. این پروژه موارد افرادی را که به دلیل استفاده از حق خود از آزادی مذهبی و یا باورهایشان درکشورها به زندان افتاده اند آشکار و پیگیری می کند و درمورد وضعیت کشورهایی که آنها را زندانی کرده است آگاهی می رساند، ومهمتر برای آزادی آنها کارو تلاش می کند.
کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی ایالات متحده، USCIRF ، گزارش سالانه ۲۰۱۶ خود را در بهار سال گذشته منتشر کرد. در این گزارش وزارت خارجه آمریکا علاوه بر افزودن نام کشورهایی به لیست «کشورهای مورد نگرانی ویژه» در امر نقض حق آزادی مذهبی و عقیده، همچنین نام ۹ کشور را بار دیگر در لیست «کشورهای مورد نگرانی ویژه» حفظ کرد.
این ۹ کشور شامل ایران، برمه، چین، اریتره، کره شمالی، عربستان سعودی، سودان، ترکمنستان و ازبکستان می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر