۱۳۹۶ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

« خودسوزی اعتراضی » دو برادر پیرو آئین یارسان در کرمانشاه


زیارتگاه بابایادگار، از بزرگان یارسان در دامنه کوه تخت سرانه در روستای زرده

مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان از خودسوزی منجر به مرگ دو برادر پیرو آیین «یارسان» یا «اهل حق» در کرمانشاه در اعتراض به فشار‌های جمهوری اسلامی بر پیروان این آئین خبر داد.
این مرکز روز دوشنبه، ۲۸ فروردین، به نقل از منابع آیین «یارسان» در کرمانشاه گزارش کرد که احسان و مهدی فزونی روز پنج‌شنبه، ۲۴ فروردین، خودسوزی کرده و جان باختند.
این منابع علت خودسوزی این دو برادر را «اعتراض به تبعیض و ظلم و ستم مستمر جمهوری اسلامی ایران به مردم» اعلام کردند.
به گفته این منابع، برادران فزونی در سال‌های اخیر نقش به‌سزایی در «سازماندهی تجمعات مردم کُرد یارسان در اعتراض به نقض حقوق انسانی‌ و شهروندی پیروان این آیین» داشتند.
فعالان مدنی کُرد یارسان افزوده‌اند این دو برادر «بارها توسط نیرو‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار و اذیت و آزار قرار گرفته و در چندین مورد تهدید به مرگ شده بودند.»
برخی دیگر از وب‌سایت‌های فعالان مدنی کرد نیز خبر درگذشت این دو جوان را منتشر کرده و علت خودسوزی آنها را فشار ماموران و نهاد‌های امنیتی اعلام کرده‌اند.
وب‌سایت «هەنگاو» هم به نقل از منابع خود نوشت که این دو برادر از ساکنین بخش «سرفیروزآباد» استان کرمانشاه بودند و چندین بار از سوی نیروهای ادارە اطلاعات این استان «احضار و بازجویی شده بودند».
«یارسان‌مدیا» هم گزارش کرد که این دو جوان «به نشانه اعتراض به این رفتارهای ضد بشری حکومت اسلامی ایران اقدام به خودسوزی» کردند.
آن ‌طور که این وب‌سایت نوشته، این دو برادر در یک روز در روستای «سنقرآباد» از توابع دهستان «چمچمال» بیستون دست به این اقدام مرگ‌بار زده‌اند.
وب‌سایت «جمعیت حقوق بشر کوردستان» هم گزارش کرد که پیکر این دو برادر پس از تشییع به خاک سپرده شده است.
پیروان آئین «یارسان» در استان کرمانشاه سال‌هاست به «تبعیض‌ها» و «بی‌عدالتی‌ها» علیه پیروان این آئین اعتراض دارند و در مواردی نیز اعتراض آنها با خودسوزی همراه بوده است.
در مرداد سال ۱۳۹۲ یکی از پیروان آیین «یارسان» در مقابل ساختمان مجلس خود را به آتش کشید و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.
در تیرماه سال گذشته نیز سه نفر از پیروان آیین «یارسان» همزمان با سفر حسن روحانی به استان کرمانشاه٬ در اعتراض به «تبعیض» علیه پیروان این «آیین» لب‌های خود را دوخته بودند.
«اهل حق» یا «یارسان» آیینی است با مناسک عرفانی که در کردستان ایران و عراق پیروان فراوانی دارد.
تاریخ دقیق شکل‌گیری این آیین مشخص نیست، ولی پیروان آن به ازلی و ابدی بودن آیین خود باور دارند.
«یارسان» که به نام‌های «آیین یاری»، «کیش حقیقت»، «طایفه سان» و «کاکه‌ای» نیز شناخته می‌شود آمیخته‌ای از آموزه‌های ادیان مختلف است و آثاری از مذاهب مانوی و یهود و مسیحیت در مذهب آن به چشم می‌خورد.
برخی مراجع تقلید شیعه مانند آیت‌الله بهجت پیروان آیین یارسان را «کافر و نجس» دانسته و علی سیستانی نیز به همراه صافی گلپایگانی این آئین را «ضاله» دانسته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر