۱۳۹۶ فروردین ۲۵, جمعه

زهرا زهتاب‌ چی، زندانی سیاسی بند نسوان اوین ، از حق مرخصی محروم است



زهرا زهتاب‌ چی، کارشناس جامعه‌شناسی و پژوهشگر علوم اجتماعی، در چهارمین سال از حبسش محروم از هرگونه مرخصی در بند نسوان زندان اوین نگهداری می‌شود.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علیرغم گذشت چهار سال از بازداشت و آغاز دوران حبس زهرا زهتاب‌چی، جامعه‌شناس و پژوهشگر محبوس در بند زنان زندان اوین، مسئولین قضایی از صدور مرخصی برای وی مخالفت می‌کنند.
این زندانی سیاسی که تعدادی از اعضای نزدیک خانواده خود را در اعدام‌های دهه ۶۰ از دست داده است، به اتهام «محاربه از طریق هواداری و فعالیت مؤثر در پیشبرد اهداف سازمان مجاهدین خلق ایران» توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به ده سال حبس تعزیری محکوم شده است. این در حالی است که وی پس از مدت‌ها حبس طولانی‌مدت در سلول انفرادی و شکنجه، در وضعیت نامساعد روحی بوده و شرایط زندان وضعیت وی را وخیم‌تر می‌سازد.
این محقق علوم اجتماعی در ۲۴ مهرماه سال ۹۲ توسط مأموران وزارت اطلاعات کلانتری میدان هروی در خیابان بازداشت شد و به مدت ۱۴ ماه در بند ۲۰۹ بازداشتگاه ویژه وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفت.
اولین جلسه دادگاه زهرا زهتاب‌چی در بیستم مردادماه سال ۹۳ برگزار شد که طی آن این زندانی سیاسی به ۱۰ سال حبس محکوم گردید و این حکم از سوی دادگاه تجدیدنظر نیز به تأیید رسید.
لازم به ذکر است بازجوها خانواده وی را تهدید کرده بودند که اطلاع‌رسانی درباره وضعیت او عواقب وخیمی برای ایشان به همراه خواهد داشت.
پس از بازداشت زهرا زهتاب‌چی، همسرش سید جواد خوش‌نیت، برای اطلاع از وضعیت او پیگیری‌های خود را شروع کرد اما او نیز دستگیر و پس از ۲۲ روز بازداشت آزاد شد.
زهرا زهتاب‌چی، متولد ۱۳۴۸، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر علوم اجتماعی و مادر دو دختر، پیش‌تر نیز در سال ۱۳۸۸ به دنبال یک نظرسنجی برای جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران با موضوع نظرسنجی از مردم در یاره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، توسط پلیس امنیت تهران بازداشت شد و پس از چند روز آزاد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر