۱۳۹۶ اردیبهشت ۱, جمعه

« توبیخ و انتقال اجباری » آتش‌ نشانان معترض به شیوه اطفاءحریق در حادثه پلاسکو



یک عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد مسئولین شهرداری و کمبود امکانات اطفای حریق در حادثه پلاسکو اعلام کرد: «پس از آن حادثه تعدادی از آتش‌نشانان معترض توبیخ شده و به‌اجبار از محل کار خود منتقل شدند.»
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، احمد مسجدجامعی روز جمعه، اول اردیبهشت، گفت: «بسیاری از بندهای این گزارش دربارهٔ حادثه پلاسکو جای بحث جدی دارد و با وجود آنکه ساعت‌ها کار پژوهشی انجام شده اما به نظر می‌رسد که تمامی اطلاعات در اختیار کارشناسان قرار نگرفته یا بخش‌هایی از اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار گرفته، درست نبوده است و خواسته و ناخواسته تنظیم آن جانبدارانه است. به‌عنوان نمونه در این گزارش قید شده که معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به عنوان فرمانده میدان، عملیات را هدایت می‌کرده و شهردار تهران نیز به عنوان مدیر، بحران را مدیریت می‌کرده است اما باید بگویم که پس از حریق و ریزش پلاسکو من در محل حادثه حضور داشتم اما به غیر از شهردار منطقه ۱۲ و مدیرکل دفتر شهردار، مسئول دیگری از شهرداری ندیدم، به گونه‌ای که احساس کردم حادثه رها شده و بر همین اساس با دولت و استانداری تماس گرفته و از آنها خواستم که به کمک بیایند و در مدیریت بحران مشارکت کنند. آنچه از حضور شهردار در تلویزیون پخش می‌شد مربوط به ساعت‌های بعد بود نه ساعات طلایی حادثه.»
به گفته این عضو شورای شهر تهران، برخی از آتش‌نشانان اعلام کرده اند که به درخواست‌هایشان پاسخ داده نشده و «حتی در مواردی با نوعی توبیخ و جابه‌جایی ناخواسته» مواجه شده اند.
بنا به گزارش ایسنا، مسجدجامعی تاکید کرد که بسیاری از برج هایی که مجوز ساخت آنها صادر شده ارتفاعی بیش از ۴۰ متر دارند و آتش‌نشانی امکانات لازم برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های احتمالی در این ساختمان‌ها را ندارد.
این عضو شورای شهر تهران همچنین گفت که شهرداری ۱۹۸ میلیارد تومان از بودجه آتش‌نشانی را به این سازمان پرداخت نکرده است.
پیش از این نیز تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان اعلام کرده بودند که نردبان آتش‌نشانی تنها تا طبقه ۱۱ ساختمان پلاسکو ارتفاع داشته و پاشیدن آب از فاصله دور باعث شده آتش خاموش نشده و تنها ساختمان سنگین شود.
آقای مسجدجامعی همچنین گفت که دستور تخلیه ساختمان پلاسکو ۳۱ دقیقه قبل از ریزش ساختمان صادر شده، اما این ابهام هست که آیا فرد دیگری این دستور را نقض کرده یا این این دستور به اطلاع عده ای از آتش‌نشانان نرسیده است.
اعضای «هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» نیز پیش از این اعلام کرده بودند که دستور تخلیه ساختمان «دیرهنگام» و «پس از ریزش» صادر شده است.
این هیئت روز ۱۶ فروردین گزارش خود درباره این حادثه را به حسن روحانی، رئیس ‌جمهور، ارائه کرده و بنیاد مستضعفان،‌ شهرداری تهران، وزارت تعاون، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شورای ساختمان پلاسکو، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران و راهنمایی و رانندگی را به «کوتاهی» در انجام وظایف خود متهم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر