۱۳۹۶ اردیبهشت ۱, جمعه

گزارش صندوق بین‌المللی پول ؛ ایران شانزدهمین کشور با نرخ بالای بیکاری در جهان



گزارش «صندوق بین‌المللی پول» از افزایش بیکاری در ایران طی سال ۲۰۱۶ خبر داده و و رتبه ایران را در این سال به لحاظ نرخ بیکاری «شانزدهم» اعلام کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، «صندوق بین‌المللی پول» در گزارشی اعلام کرده که در سال ۲۰۱۶ بیکاری در ایران نسبت به سال پیش افزایش یافته و تنها در پانزده کشور جهان نرخ بیکاری بالاتر از ایران بوده است.
این گزارش پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۷ به ۱۲٫۵۲ درصد برسد، در حالی که این رقم برای سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۲٫۴۵ درصد اعلام شده است.
بدتر شدن  موقعیت ایران به نسبت سایر کشورها در جدول نرخ بیکاری جهانی، هم می‌تواند ناشی از کاهش بیکاری و در نتیجه پائین آمدن نرخ آن در سایر کشورها باشد و هم نتیجه افزایش بیکاران و نرخ بیکاری در ایران. گزارش درباره سایر کشورها مطلبی عنوان نکرده اما در رابطه با ایران نوشته است نرخ بیکاری ایران از ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱۲,۴۵ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.
رادیو زمانه در این خصوص نوشته است؛ صندوق بین‌المللی پول به‌طور معمول گزارشات خود را بر مبنای آمار رسمی ارائه شده توسط دولت‌ها تنظیم می‌کند. افزایش نرخ بیکاری در ایران که گزارش به آن اشاره کرده با گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران همخوانی دارد. مرکز آمار ایران در اسفند سال ۹۵ گزارش داد نرخ بیکاری طی یک سال از ۱۱ درصد به ۱۲.۴ درصد رسیده است.
صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود پیش‌بینی کرده که نرخ بیکاری در ایران باز هم افزایش بیابد و به ۱۲,۵۲ درصد برسد.
برآورد می‌شود که نرخ واقعی بیکاری بالاتر از نرخ رسمی باشد. با این حال آمار رسمی نیز حاکی است در برخی از استان‌ها بیکاری بالای ۲۰ درصد است.
ابعاد گسترده بیکاری و شمار بالای بیکاران در ایران مورد اعتراف مسئولان ایران نیز هست هر چند که هیچ نهادی مسئولیتی در این رابطه متوجه خود نمی‌داند.
رهبر حکومت اسلامی بزرگترین مشکل حکومت را اقتصاد و رکود و بیکاری خوانده، و گفت دولت در این زمینه به اندازه کافی تلاش نکرده است. او خواستار برطرف شدن رکود و بیکاری از طریق «اقتصاد مقاومتی» است.
اسحاق جهانگیری معاون روحانی اوایل فروردین اعلام کرد علاوه بر میلیون‌ها بیکار، سالانه نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز وارد بازار کار می شوند. او افزود دولت در بهترین حالت بتواند برای ۶۰۰ هزار تن از این افراد شغل ایجاد کند و سایرین بیکار می‌مانند.
پانزده کشوری که نرخ بیکاری در آن‌ها بالاتر از ایران است به ترتیب عبارتند از: جمهوری سائوتومه و پرنسیپ، مصر، نیجریه، جامائیکا، قبرس، کروآسی، افغانستان، اسپانیا، ارمنستان، سودان، مقدونیه، ونزوئلا، یونان و در نهایت آفریقای جنوبی که با ۲۶.۷ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در جهان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر