۱۳۹۶ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

قتل همسر به خاطر عضویت در شبکه‌های اجتماعی ؛ « آموزه‌های تلگرام باعث بی‌پروایی‌اش می‌شد »



مرد که از علاقه همسرش به شبکه‌های مجازی به خشم آمده بود، در غیاب فرزندانش او را با ضربه‌های چاقو به قتل رسانده و در قسمتی از اعترافات خود در تشریح انگیزه این قتل گفته است: «از آنجا که در سال‌های طولانی زندگی مشترک‌مان هیچ‌گاه همسرم رو به‌ رویم قرار نگرفته بود، مطمئن شدم آموزه‌های تلگرام باعث بی‌پروایی‌اش شده و زندگی‌ام در حال نابودی است.»
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایران، اوایل دی ۹۴ پسر جوانی با مأموران کلانتری رسالت تماس گرفت و وحشت‌زده از قتل مادرش خبر داد: «من و برادرم امروز در خانه نبودیم اما وقتی برگشتیم، با جنازه خونین مادرمان در تختخواب روبه‌رو شدیم.»
مأموران پلیس پس‌ازاین تماس، با حضور در محل جنایت، دریافتند هیچ‌گونه آثار شکستگی روی قفل درها نیست و از خانه مقتول نیز سرقتی صورت نگرفته است. پزشکی قانونی حاضر در صحنه جنایت نیز اعلام کرد مقتول هنگام قتل هیچ مقاومتی از خود نشان نداده است. بدین ترتیب فرضیه کشته شدن او از سوی یک آشنا قوت گرفت. ازآنجاکه این زن با ۱۷ ضربه کارد از پا درآمده بود، تیم جنایی مطمئن شدند قاتل کینه عمیقی از قربانی داشته است. درحالی‌که تحقیقات ویژه جنایی ادامه داشت، کارآگاهان به همسر مقتول مظنون شده و او را تحت بازجویی قرار دادند اما او با اظهار بی‌اطلاعی از قتل همسرش، ادعا کرد زمانی که برای خرید از خانه خارج شده بود، همسرش به قتل رسیده است.
کارآگاهان که به دنبال سرنخی برای افشای جنایت بودند، وقتی پی بردند تلفن همراه مقتول از دو روز قبل از قتل در اختیار شوهرش بوده، بار دیگر تنها مظنون پرونده را تحت بازجویی قرار دادند. این بار «جهان» [۵۰ ساله] لب به اعتراف گشود و گفت: «همسرم در طول ۲۵ سال زندگی مشترک‌مان اهل زندگی و آرام و مطیع بود، اما از وقتی به تلگرام و شبکه‌های اجتماعی وابسته شد، متوجه تغییر رفتارش شدم. او دائم سرگرم بازی و کار با گوشی تلفنش بود و دیگر توجهی به من و فرزندان‌مان نداشت. بارها بر سر این موضوع جر و بحث کردیم اما فایده‌ای نداشت، به‌طوری‌که یک روز به او مشکوک شدم و از پسرم خواستم تلفن همراه مادرش را بررسی کند. او نیز همان روز گفت «بابا، بهتر است هر چه زودتر مادرمان را طلاق بدهی.» با شنیدن این حرف، مطمئن شدم او با پیامک و تلگرام با کسی ارتباط پنهانی دارد. بنابراین با عصبانیت تلفن همراهش را گرفتم تا زندگی‌ام را نجات دهم. دو روز بعد وقتی با هم در خانه تنها بودیم، از او خواستم به رابطه پنهانی‌اش اعتراف کند اما همسرم عصبانی شد و منکر چنین اتهامی شد. او که ادعا می‌کرد مورد بی‌احترامی و تهمت قرار گرفته، مرا تهدید به طلاق کرد. از آنجا که در سال‌های طولانی زندگی مشترک‌مان هیچ‌گاه روبه‌رویم قرار نگرفته بود، مطمئن شدم آموزه‌های تلگرام باعث بی‌پروایی‌اش شده و زندگی‌ام در حال نابودی است. به همین خاطر چاقویی برداشتم و او را به قتل رساندم. بعد هم با صحنه‌سازی، از خانه خارج شدم.»
از سوی دیگر، فرزندان و پدر و مادر مقتول نیز در تحقیقات ضمن رد اظهارات عامل جنایت، او را گرفتار توهم دانسته و مقتول را زنی پاک و خانه‌دار معرفی کردند. آنها در عین حال تأکید کردند مقتول، قربانی سوءظن شده است. بدین ترتیب اظهارات «جهان» بی‌اساس و دروغ از آب درآمد. پس از بازسازی صحنه جنایت، متهم با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد و پرونده با صدور کیفرخواست در اختیار هیأت قضایی شعبه اول دادگاه کیفری (۱) کرج به ریاست قاضی «هدایت رنجبر» قرار گرفت. به دستور رئیس دادگاه عالی جنایی کرج، متهم برای بررسی وضعیت روحی هنگام ارتکاب قتل به پزشکی قانونی معرفی شد. کمیسیون پزشکی قانونی هم اعلام کرد وی در زمان قتل همسرش دارای جنون از نوع اختلال دوقطبی بوده که می‌تواند اراده‌اش را سلب کند.
کمیسیون تجدیدنظر پزشکی قانونی نیز اعلام کرد ضروری است وی در یک بیمارستان روان‌پزشکی بستری شود. پس از بررسی‌های بالینی، نظر قطعی به جنون ادواری‌اش اعلام شد. با وجود این، پزشکی قانونی اظهار کرد: هرچند علائم جنون در عامل جنایت مشاهده می‌شود اما به نظر می‌رسد او هنگام جنایت تحت تأثیر جنون نبوده است، زیرا در تمام مراحل تحقیقات مقدماتی، جزئیات قتل را تشریح و بازسازی کرده و حتی پس از کشتن همسرش، با صحنه‌سازی از خانه خارج و از ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرده است. پس از اعلام نظریه پزشکی قانونی، فرزندان مقتول به دادگاه مراجعه کرده و با اعلام رضایت بی‌قیدوشرط، از مجازات پدرشان صرف‌نظر کرده و او را بخشیدند. با وجود این، پدر و مادر مقتول خواستار مجازات دامادشان شدند و نماینده دادستان کرج نیز در دفاع از کیفرخواست، مجازات قانونی متهم را خواست. قرار است به‌زودی این مرد از سوی سه قاضی شعبه اول دادگاه کیفری (۱) کرج محاکمه شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر