۱۳۹۶ فروردین ۲۷, یکشنبه

۶۰هزارمیلیارد تومان بدهی نتیجه ۱۲ سال مدیریت قالیباف.


Image result for ‫قالیباف‬‎

یکی از اعضای شورای شهر تهران با متهم‌کردن شهردار تهران و تبلیغاتی‌خواندن بسیاری از پروژه‌های شهرداری این شهر می‌گوید قالیباف در ۱۲ سال گذشته ۶۰ تا ۷۰هزار میلیارد تومان بدهی روی دست شهرداری گذاشته است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمدعلی تندگویان با انتقاد از عملکرد محمدباقر قالیباف گفته است که شهردار تهران در چهار سال اخیر «هیچ‌وقت پاسخ سوال و تذکر» آن‌ها را در شورا نداده است.
این عضو شورای شهر تهران همچنین گفته است: «به طور مثال در موضوعات مهمی مانند حادثه پلاسکو و همچنین هزینه تمام‌شده پل صدر و تونل نیایش وقتی درخواست کردیم که بیایند و توضیح بدهند، هیچ وقت پاسخگوی شورا برای عملکرد خودشان نبودند.»
تندگویان گفته است: «حجم مجموع بدهی به پیمانکاران، اشخاص، بانک‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است. ۱۴هزار میلیارد تومان بدهی به اشخاص و ۲۰ میلیارد تومان بدهی بانکی است که متاسفانه سررسید هم دارد و هر ماه و هر سال با توجه به ضرایب بانکی این مبلغ افزایش می‌یابد. همچنین ۴۵هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های نیمه‌کاره و پروژه‌هایی است که در برنامه ۵ ساله آمده است.»
او ضمن اشاره به پروژه‌های ناکارآمدی که شهرداری اجرا کرده، به خبرگزاری ایلنا گفته است که شهردار بعدی برای «سامان‌دهی مالی» به سال‌ها زمان نیاز دارد.
عضو شورای شهر تهران در باره عملکرد ۱۲ساله محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران گفت: «در این ۱۲ سال نه تنها درآمد پایدار ایجاد نشده بلکه سرمایه‌های شهر خام‌فروشی شده و کلی بدهی به بار گذاشته شده است. شهردار بعدی که بیاید با کلی دیون و بدهی مواجه است.»
او ادامه داد: « در ۱۲ سال اخیر تقریبا هیچ نوع درآمد پایداری را در شهر نداشتیم و پایه هیچ نوع درآمد پایداری هم ایجاد نشد. حداقل کاری که می‌شد؛ انجام شود، تولید درآمد از زباله شهر است. در تهران روزانه ۷هزار زباله ایجاد می‌شود. در حالی که هیچ درآمد پایداری را در این بخش نداشتیم.»
عضو شورای شهر تهران گفته است که شهرداری تهران در اجرای پروژه‌های شهری «اولویت‌بندی» نداشته و «اقدامات تبلیغاتی» برای اجرایی‌شدن پروژه‌ها بیش‌تر مد نظر شهرداری بوده است.
او همچنین شهردار تهران را متهم کرده که برخی پروژه‌های کلان شهری را بدون کار کارشناسی به انجام رسانده است: «به طور مثال هزینه احداث تونل امیرکبیر ۱۳۰۰ میلیارد تومان است و سالانه ۹ میلیارد تومان بابت هزینه نگهداری پرداخت می‌کنند، ولی اصلا هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود؛ چون هیچ تحقیقی برای اجرای پروژه صورت نگرفته و بعد از اجرایی شدن نیز پلیس راهور اجازه بهره‌برداری را نمی‌دهد.»
عضو شورای شهر تهران همچنین در باره «مجموعه فروشگاه‌های شهروند» گفته است: «سال اول گفتند که شهروند، سود و ضرر ندارد و فروشگاهی است که براساس درآمدش، هزینه‌هایش را جبران می‌کند. ما به شدت اعتراض کردیم و بعدا مشخص شد که سالی ۳۰میلیارد تومان سود داشته است.»
محمدباقر قالیباف، که از ۱۲ سال پیش تا کنون سمت شهرداری پایتخت ایران را در اختیار دارد، در ماه‌های اخیر به دلیل حوادثی چون آتش‌سوزی پلاسکو و رسانه‌ای‌شدن واگذاری شماری از «املاک نجومی» شهرداری تهران به برخی شخصیت‌ها و نهادها با انتقادها و فشارهای بسیاری روبرو بوده است.
از مدت‌ها پیش در مجلس ایران طرحی برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، از جمله در ارتباط با واگذاری املاک و تغییر کاربری اراضی، در دستور کار قرار داشت که در هفته پایانی اسفندماه و ظاهرا با اعمال نفوذ حامیان قالیباف از دستور کار خارج شد.
این در حالی است که محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، آبان‌ماه سال پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تائید کرده بود که در جریان واگذاری املاک شهرداری «تخلف قطعی» صورت گرفته و در مجموع املاکی خارج از ضوابط قانونی به ۴۵ نفر واگذار شده که باید پس گرفته شود.
قالیباف روز گذشته شنبه ۲۶ فروردین‌ماه برای شرکت در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرد  تا برای سومین بار شانس خود را برای دردست‌گرفتن ریاست قوه مجریه امتحان کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر