۱۳۹۶ فروردین ۲۷, یکشنبه

نهمین روز اعتصاب غذای آتنا دائمی ؛ مشکلات کلیوی و گوارشی ، بی اعتنایی مسئولین



 آتنا دائمی مدافع حقوق بشر محبوس در زندان اوین در اعتراض به “پرونده سازی” و محکومیت قضایی اعضای خانواده اش، نهمین روز اعتصاب غذا را پشت سر گذاشت. خانم دائمی در مدت اعتصاب با ۵ کیلوگرم کاهش وزن و مشکلات کلیوی و دستگاه گوارش روبه رو شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  آتنا دائمی مدافع حقوق بشر محبوس در بند نسوان (زنان) زندان اوین در اعتراض به محکومیت خواهرانش انسیه و هانیه دائمی به مثابه «گروگان» گرفته شدن خانواده های زندانیان سیاسی، از صبح روز شنبه ۱۹ فروردین ماه ۹۶ در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

خانم دائمی در حال حاضر ۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته و دچار درد و عفونت کلیوی شده است. روز جاری بهداری زندان به وی اعلام کرده عفونت در سیستم گوارشی وی پخش شده است.

فشار خون وی در ابتدای شروع اعتصاب دچار نوسان شدید بوده به طوری که صبح ها روی ۸ و بعد از ظهرها به ۱۴ نیز می رسیده، اما ظرف دو روز گذشته فشار خون وی ۱۱ روی ۸ ثابت بوده است.
یک منبع نزدیک به خانواده دائمی با تایید جزئیات وضعیت جسمانی این زندانی، در مورد رسیدگی مسئولین به خواسته های وی به گزارشگر هرانا گفت: “تاکنون هیچ یک از مسئولین برای رسیدگی به خواسته های او به زندان مراجعه نکرده است. حتی دو مرتبه رئیس زندان و معاونش به بند نوسان رفته اند اما هیچ اعتنایی به آتنا نداشته اند.”
این منبع آگاه هم‌چنین در ادامه در مورد رسیدگی به شکایت خانم دائمی از نهاد سپاه نیز توضیح داد: “آتنا را به شعبه ۴ دادسرای تهران، بازپرسی فرهنگ و رسانه در خصوص شکایتش از سپاه منتقل کرده اند. به او گفته اند دادستان شکایتش را به آنجا ارجاع داده و بعد گفته اند اصلا به ما هم ربطی ندارد و اگر هم داشت نمی توانستیم با حریف قدری مثل سپاه طرح شکایت کنیم. به نوعی این شکایت را به طنز گرفته و آتنا را بازگردانده اند.”

لازم به تاکید است، خانواده دائمی روز ۲۳ فروردین با مراجعه به دادستانی تهران خواستار رسیدگی به وضعیت فرزندشان شده‌ بودند اما نماینده دادستان آقای حاجی مرادی «با خونسردی» گفته بود کاری نمی‌تواند بکند و به او مربوط نیست. این مرجع قضایی تهدید کرده بود که می توانند علیه آتنا دائمی به دلیل اعتصاب غذا، اعلام جرم کنند.

در گزارش پیشین این خبرگزاری، مادر آتنا دائمی تاکید کرده بود: “پیش از عید نوروز مشکلات جسمی برای آتنا پیش آمده بود و ما پیگیر مداوا و اعزام بودیم که الان با این شرایط پیش آمده وضعیت جسمی آتنا بدتر خواهد شد”.
مادر این زندانی در مورد بیماری فرزند محبوسش توضیح داده بود: “از چند هفته قبل از عید بینایی چشم راست وی خیلی کم شده و بعد از اینکه به مدت چند روز به طور مداوم بالا آورده بود، آتنا را دومرتبه به بیمارستان اعزام کردند که پزشک گفته ممکن است سکته باشد. اما بیماری اش هنوز مشخص نیست و به دنبال کارهای ام آری آی و درمانش هستیم.”
پیش از این هرانا گزارش کرده بود، شعبه ۱۱۶۲ مجتمع قضایی قدس تهران، هر یک از خواهران دائمی (آتنا، انسیه و هانیه) را به سه ماه و یک روز حبس محکوم کرد. بر اساس این حکم، محکومیت انسیه و هانیه دائمی به مدت یک سال تعلیق شده است.

محکومیت خواهران دائمی در پی تلاش ماموران امنیتی برای بازداشت خانم آتنا دائمی و طرح موضوع “توهین به ماموران” حین انجام ماموریت صورت گرفته است. مسئله ای که از طرف خانم دائمی یک پرونده سازی به هدف افزایش فشار بر وی خوانده شده است.

لازم به یادآوری است آتنا دائمی ۲۹ ساله، بیست‌و‌نهم مهرماه سال ۹۳ بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
این فعال مدنی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفند ٩٣ در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده به نام‌های امید علی شناس، ئاسو رستمی و علی نوری مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ٧ سال حبس تقلیل یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر