۱۳۹۶ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

گزارشی از وضعیت آتنا دائمی در نوزدهمین روز از اعتصاب غذا



آتنا دائمی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین، در نوزدهمین روز از اعتصاب غذای خود در شرایط جسمی وخیمی به سر می‌برد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آتنا دائمی که از تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه در اعتراض به حکم جدید خودش و دو خواهرش دست به اعتصاب غذا زده، پس از گذشت نوزده روز هم اکنون با ده کیلوگرم کاهش وزن مواجه است و از عفونت کلیه، حالت تهوع و سرگیجه نیز رنج می‌برد؛ بااین‌حال مسئولین تا کنون واکنشی نسبت به وضعیت وخیم این فعال حقوق بشر نداشته‌اند.
شایان ذکر است، مادر این فعال حقوق مدنی در ۳۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۶ در نامه‌ای خطاب به عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران از او خواسته تا برای پیگیری خواسته دخترش و پایان اعتصاب غذای او کمک کند و صدای «آتنا» باشد.
سازمان عفو بین‌الملل نیز اول اردیبهشت‌ماه در گزارشی ضمن ارائه شرحی از دلایل اعتصاب و آخرین شرایط خانم دائمی به نقل از وی آورده است که «دستگاه امنیتی از خانواده‌هایمان به عنوان ابزار شکنجه روانی و ایجاد فضای خفقان در جامعه استفاده کنند».
آتنا دائمی اعلام کرده تا زمان برائت از حکم او و خواهرانش دست از این اعتصاب غذا برنمی‌دارد. آتنا، انسیه و هانیه دائمی به دو اتهام «تمرد در برابر مأموران در حین انجام‌وظیفه» و «توهین به مأمور دولت حین انجام‌وظیفه» در شعبه ۱۱۶۳ دادگاه کیفری شهید مقدس به سه ماه و یک روز حبس محکوم شدند که این حکم برای انسیه و هانیه به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده ولی برای آتنا به حکم فعلی هفت سال زندانش اضافه شده است.
خانواده خانم دائمی مستندات این اتهامات و حکم جدید را فیلمی می‌داند که به‌طور غیرقانونی و بدون اجازه خانواده‌اش در حین بازداشت او گرفته شده است.
آتنا دائمی چند روز پس از انتقالش به زندان اوین طی نامه‌ای از بند زنان این زندان علاوه بر شرح نحوه بازداشت توأم با تخلف و بدرفتاری مأموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و ضرب و شتم خود در حین بازداشت، گفت که او و خانواده‌اش از مأموران به اجرای احکام دادسرای اوین شکایت کرده‌اند.
آتنا دائمی، فعال مدنی، روز ششم آذرماه بدون دریافت احضاریه کتبی برای اجرای حکم هفت سال حبس تعزیری از سوی مأموران سپاه ثارالله بازداشت شد؛ بازداشت این فعال مدنی در حالی صورت گرفت که وی تا آن زمان احضاریه‌ای از سوی اجرای احکام زندان دریافت نکرده بود.
آتنا دائمی، نخستین بار در بیست و نهم مهرماه سال ۹۳ بازداشت و در ۲۶ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ با تودیع وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از بند زنان زندان اوین (نسوان) آزاد شد.
این فعال مدنی در تاریخ ٢٣ اسفندماه سال ٩٣ در دادگاهی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی» و «اختفای ادله جرم»، به ۱۴ سال زندان محکوم شد؛ رأی صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر به هفت سال کاهش پیدا کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر