۱۳۹۶ فروردین ۳۱, پنجشنبه

تعویق دادگاه احمدرضا جلالی به دلیل مخالفت قاضی صلواتی با وکلای انتخابی.



ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب، همچنان از پذیریش وکلای انتخاب‌شده از سوی خانواده احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی زندانی، خودداری می‌کند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یک منبع مطلع به وضعیت احمدرضا جلالی، استاد و پزشک مقیم سوئد که در حال حاضر در زندان اوین به سر می‌برد، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «متأسفانه چند ماه است که برگزاری دادگاه احمدرضا فقط برای نپذیرفتن وکلایش از سوی قاضی صلواتی به تعویق افتاده است. هر سه وکیل نیز از وکلای هستند که در ایران شناخته شده هستند.»
این منبع گفت: «خانواده او خسته شدند. دیگر نمی‌دانند چه وکیلی انتخاب کنند. بسیاری از وکلا که اصلاً از پذیرفتن پرونده سیاسی می‌ترسند بعضی‌ها هم می‌گویند که با قاضی صلواتی کار نمی‌کنند. خانواده او در ابتدا علیزاده طباطبایی را معرفی کرد که قاضی صلواتی با ایشان مخالفت کرد. بعدتر خانم زینب طاهری را پیشنهاد دادند که آقای صلواتی پذیرفت و ایشان برای چند ماه وکالت پرونده را عهده‌دار بود اما دوباره آقای صلواتی گفتند ایشان را هم باید عزل کنند و وکیل جدید بگیرند. برای بار سوم وکیلی انتخاب شد که ۱۵ سال سابقه کار در دادگستری تهران دارد اما قاضی صلواتی ایشان را هم نپذیرفتند. واقعاً خانواده او دیگر نمی‌دانند باید چه کنند.»
این منبع گفت: «به دلیل نپذیرفتن وکیل دادگاه احمدرضا چندین ماه به تعویق افتاده است و او بلاتکلیف همچنان در بند چهار زندان اوین به سر می‌برد.»
احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و از مدتی پیش به همراه همسر و دو فرزندش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط مأموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. اتهام آقای جلالی «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده است.
این منبع همچنین با اشاره به اعتصاب غذای طولانی احمدرضا جلالی گفت در حال حاضر وضعیت سلامتی این زندانی نیز مناسب نیست و نیاز به درمان تخصصی‌تر غیر از بهداری زندان اوین دارد. به گفته این منبع «پاهای او درد می‌کند، به‌سختی می‌تواند راه برود و یکی از انگشتانش بی‌حس شده است. قبل از زندان مشکلی از ناحیه پا نداشت. پس از آزمایش‌های که از او انجام گرفته مشخص شده که کمبود کلسیم دارد و ظاهراً به دلیل اعتصاب غذای طولانی دچار این مشکل شده است.»
آقای جلالی پنجم دی ماه در اعتراض به نپذیرفتن وکیلش از سوی قاضی صلواتی و تهدید او به اعدام پیش از برگزاری دادگاه دست به اعتصاب غذا زد. او چند روز پس از قول مسئولی از سوی وزارت اطلاعات برای رسیدگی مجدد به پرونده‌اش دست از اعتصاب غذا کشید اما مجدداً به دلیل بی پاسخ ماندن خواسته‌هایش از روز ششم اسفند اعتصاب‌تر خود را به خشک تبدیل کرد. آقای جلالی پس از ضعیف شدن شدید بدنش دست از اعتصاب غذا برداشت.
ویدا مهران نیا، همسر احمدرضا جلالی در تاریخ دهم مارچ ۱۳۹۵ که پس از اعتصاب غذای او بود، گفت: «اگر طبق قانون متهمان می‌توانند وکیل داشته باشند پس چرا دادگاه وکلای او را قبول نمی‌کند. احمدرضا جز اعتصاب غذا چاره‌ای دیگری نداشته تا مگر به این شکل صدایش شنیده شود.» او همچنین با اشاره به نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران گفته بود: «یک ماه پیش نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهور نوشتم و از او کمک خواستم. از او خواستم تا به حرمت جان یک شهروند به روند ناعادلانه پرونده احمدرضا جلالی و تهدیدهای قاضی صلواتی رسیدگی کند اما تاکنون هیچ جوابی نگرفتم. آیا این عدالت است؟ همین طور نامهای به محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نوشتم اما از هیچکدام پاسخی نگرفته‌ام.»
این پژوهشگر پیش از بازداشت در پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵، بارها برای شرکت در سمینارها و ورک شاپهای علمی و تخصصی به دعوت دانشگاه تهران و هلال احمر به ایران سفر کرده و هیچ‌گاه مشکلی برایش فراهم نشده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر