۱۳۹۶ فروردین ۳۱, پنجشنبه

بلاتکلیفی پیام شکیبا ، فعال دانشجویی ، در بند ۲۰۹ زندان اوین



پیام شکیبا، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران که از اوایل اسفندماه در بازداشت به سر می‌برد، همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین به صورت بلاتکلیف نگهداری می‌شود.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، پیام شکیبا، فعال دانشجویی، پس از بازداشت، حدود ۵۰ روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ اوین متعلق به وزارت اطلاعات، بدون دسترسی به وکیل بازجویی شده و در حال حاضر نیز محروم از حق ملاقات در این بند محبوس است.
یک منبع مطلع به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است که مأموران وزارت اطلاعات بدون احضاریه قبلی و به طور ناگهانی او را بازداشت و وسایل شخصی‌اش را نیز ضبط و توقیف کرده‌اند. پیام شکیبا در گفتگوی تلفنی کوتاهی با خانواده‌اش گفته حالش خوب است و در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود ولی درباره اتهامات و دلایل بازداشتش چیزی نگفته و مسئولان قضایی و دادستانی نیز به خانواده‌اش پاسخی نداده‌اند.
این منبع اشاره کرده که این فعال سابق دانشجویی به نوعی سردرد میگرنی مبتلا است و پیش از بازداشت به طور مرتب دارو مصرف می‌کرده است: «پیام نوعی سردرد میگرنی داشت که خیلی اذیتش می‌کرد و همیشه داروهایش همراهش بود، خانواده‌اش تلاش کرده‌اند این داروها را به دادستانی یا زندان بدهند تا در اختیار پیام قرار گیرد ولی هنوز موفق نشده‌اند، آن‌ها مطمئن نیستند آیا او در زندان به داروهایش دسترسی دارد یا خیر.»
منبع مطلع درباره اتهامات و دلیل بازداشت آقای شکیبا نیز گفت اتهامات احتمالاً سیاسی است ولی چیز بیشتری مشخص نیست: «یکی از کارکنان دادستانی گفته است اتهامات سیاسی و امنیتی است ولی توضیح بیشتری نداده‌اند، بنابر این تا وقتی‌که وکیل پرونده را مطالعه نکرده است نمی‌توان به طور قطع درباره اتهامات صحبت کرد.»
پیام شکیبا از زمان بازداشت تا کنون بر خلاف قانون، از دسترسی به مشاوره حقوقی و وکیل محروم بوده و مقامات دادستانی گفته‌اند تا زمان ارجاع پرونده به دادگاه نمی‌تواند و «نیازی نیست» که وکیل انتخاب کند. بنا بر ماده پنجم آیین دادرسی کیفری متهم «باید در اسرع وقت، از موضوع و ادله اتهام انتسابی آگاه و از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در این قانون بهره‌مند شود.»
پیام شکیبا ۳۰ ساله و فعال سابق دانشجویی دانشگاه زنجان در ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۷ به دلیل اعتراض و افشای سوءاستفاده جنسی یکی از معاونان این دانشگاه از یک دانشجوی دختر به همراه ۵ دانشجوی دیگر بازداشت و زندانی شد و پس از یک ماه با سپردن وثیقه آزاد شد.
دادگاه انقلاب زنجان در اسفند ۱۳۸۸ پیام شکیبا را به اتهام «تشویش اذهان عمومی و تحریک به تجمع غیرقانونی علیه امنیت کشور» به یک سال زندان و دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعزیری و شش ماه حبس تعلیقی تبدیل شد و این فعال دانشجویی روز سیزدهم آبان ۱۳۸۹ برای گذراندن شش ماه حبس راهی زندان زنجان شد و با پایان حبس در أواخر سال ۱۳۸۹ از زندان آزاد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر