۱۳۹۶ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

عاصمه جهانگیر گزارش « افترا آمیز» مقامات ایران علیه خود در را محکوم کرد



عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، گزارش منتشرشده در خبرگزاری رسمی ایران را در خصوص روابط او با عربستان سعودی محکوم کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، خانم جهانگیر گزارش منتشرشده در خبرگزاری ایرنا که مدعی می‌شد او قصد بازدید از عربستان سعودی برای بدنام کردن مقام‌های ایرانی را دارد، رد کرد و گفت: من از این خبر ساختگی و بدخواهانه که آشکارا با هدف تخریب سلامت و استقلال من صورت می‌گیرد تکان خورده‌ام .  اما سلامت و استقلال من در جهان به رسمیت شناخته شده.
او که اخیراً در گزارشی از وضعیت حقوق بشر ایران انتقاد کرده بود، افزود: “هر کس که اختلافی مستدل با ارزیابی گزارشگر ویژه دارد همیشه می‌تواند تردید خود را بیان کند. اما قرار دادن مسئولان (بررسی حقوق بشر) در معرض افترا به هنگام انجام‌وظیفه… غیرقابل‌قبول است.”
به گزارش بی بی سی، خانم جهانگیر همچنین گفته است: “این اتهامات متأسفانه موید ارزیابی من در گزارش اول به شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وجود فضای ترس در ایران است، چون در آنجا از شیوه‌های مشابه برای خاموش کردن کسانی که دیدگاه‌های مخالف خود را ابراز می‌کنند استفاده می‌شود.”
او تأکید کرد که این “کمپین برای بدنام کردن”، نه او را در حالت تدافعی قرار خواهد داد نه به استقلال او در گزارش دادن “مشکلاتی که ایرانی‌ها در زمینه حقوق، حیثیت و آزادی‌ها با آنها روبرو هستند” لطمه خواهد زد.
خبرگزاری ایرنا ادعا می‌کرد که وب‌سایت “الوعی نیوز به نقل از یک مقام امنیتی … که نخواست نامش فاش شود” نوشته: “مقامات سعودی در نظر دارند از جهانگیر بخواهند تا درباره برخی موضوعات مربوط به ایران و نیز اعلام حمایت از سازمان منافقین و قاچاقچیان مواد مخدر در مقابل دریافت ۲۰۰ هزار دلار به عنوان پاداش علیه ایران موضع‌گیری کند.”
در آن گزارش آمده بود که “خالد محمد الشریف کنسول عربستان در نیویورک به طور محرمانه از ‘عاصمه جهانگیر’ گزارشگر ویژه سازمان ملل برای انجام سفر یک سفر غیررسمی و غیرعلنی” به ریاض دعوت به عمل آورده است.
شورای حقوق بشر سازمان ملل یک ماه پیش – ۲۴ مارس – با تصویب قطعنامه‌ای ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، مأموریت عاصمه جهانگیر را تمدید کرده و از حکومت ایران خواسته بود که با او همکاری کامل داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر