۱۳۹۶ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

عفو بین‌الملل : « به‌ زودی حکم اعدام یک کودک - متهم در شیراز اجرا می‌شود »



عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در خصوص اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام یک زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز که در زمان بازداشت پانزده سال سن داشته، هشدار داد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز سه شنبه پنج اردیبهشت منتشر شده، اعلام کرده است؛ حکم اعدام «پیمان برنداح»، زندانی جوان محکوم به اعدام و محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، که در زمان بازداشت در سنین کودکی قرار داشت در ۲۰ اردیبهشت‌ماه اجرا خواهد شد.
پیمان برنداح، که اکنون ۲۲ سال دارد در مردادماه سال ۱۳۹۱ توسط شعبه ۵ دادگاه کیفری استان فارس، در ارتباط با مرگ یک نفر به ضربات چاقو در طی یک نزاع گروهی در سال ۱۳۸۹ با اتهام قتل مجرم شناخته شد و به اعدام محکوم گشت.
این زندانی جوان پس از دستگیری، به مدت طولانی در انفرادی نگهداری شد و به گفته خودش در آن دوران بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
او که در زمان وقوع جرم ۱۵ سال سن داشت همواره بر بی‌گناهی خود اصرار داشته و مدعی بوده است که نوجوان دیگری ضربه‌ی مهلک چاقو را وارد کرده است. شعبه‌ی شش دیوان عالی کشور حکم اعدام او را در شهریور ١٣٩٢ تأیید کرد.
اعدام پیمان برنداح، ابتدا قرار بود در ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ اجرا شود. صبح روز ۱۹ فروردین مسئولین زندان یک گونی روی سر او کشیدند و او را به سلول انفرادی منتقل کردند. بعدازظهر همان روز، درحالی‌که به او دستبند و پابند زده بودند به او ملاقات کابینی دادند.
پیمان برنداح، سپس به سلول انفرادی بازگردانده شد و به مدت ۴۸ ساعت آنجا بود که او آن را «وحشتناک و شبیه به مرگ تدریجی» توصیف کرده است. اعدام او در آخرین لحظات به تعویق افتاد و به خانواده‌اش فرصت داده شد که تا تاریخ ١۵ اردیبهشت مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان پول به عنوان دیه به خانواده‌یی مقتول پرداخت کند.
روند قضایی منتهی به محکومیت پیمان برنداح، ناعادلانه بوده و بدون رعایت اصول دادرسی نوجوانان صورت گرفته است. او پس از دستگیری در مرداد ۱۳۸۹ به مدت سه ماه در یک سلول انفرادی در بازداشتگاه آگاهی شیراز بدون هیچ‌گونه تماس و دسترسی به وکیل و خانواده نگهداری شد.
او وکیلش را برای اولین بار در دادگاه ملاقات کرد و کل محاکمه او از دو جلسه‌ی کوتاه که هرکدام در حدود ۲ ساعت بود تشکیل شد. محاکمه در دادگاه بزرگسالان و بدون رعایت تضمین‌های ویژه دادرسی اطفال و نوجوانان برگزار شد. دادگاه هیچ دستوری برای تحقیقات در خصوص ادعاهای شکنجه او صادر نکرد.
از سال ۲۰۱۶ سه درخواست اعاده‌ی دادرسی پیمان برنداح بر اساس ماده ٩١ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ رد شده است. بااین‌وجود، هیچ حکم کتبی به او، خانواده یا وکیلش ابلاغ نشده است قاضی شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور به شرحی که خانواده پیمان برنداح نقل کرده گفته است: «حکم اعدام او حکم خدا و پیغمبر است و باید انجام شود و کاری برایش نمی‌توان کرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر