۱۳۹۶ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

درخواست نمایندگان کنگره آمریکا از دولت ترامپ برای تحریم ایران به دلیل « نقض حقوق بشر»



تعدادی از نمایندگان کنگره ایالات‌متحده با ارائه قطعنامه‌هایی به سنا و مجلس نمایندگان، از دولت پرزیدنت ترامپ خواستند که به دلیل نقض حقوق بشر تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز گذشته ششم اردیبهشت‌ماه مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از فلوریدا، ران وایدن، سناتور دموکرات از اورگان، دیک دوربن، سناتور دموکرات از ایلینوی، و جان بوزمن، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آرکانزاس، با ارائه قطعنامه‌ای به مجلس سنا، نقض حقوق بشر به‌ویژه نقض حقوق اقلیت بهایی در ایران را محکوم کردند.
سناتور روبیو در خصوص نقض حقوق بهاییان گفته است که «رژیم ایران دهه‌هاست علیه جامعه بهایی تبعیض به خرج می‌دهد و آنها را به طرز ظالمانه‌ای مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و نبود آزادی مذهب برای بهائیان و سایر اقلیت‌های مذهبی مسالمت‌جو در ایران نمی‌تواند نادیده گرفته شود.»
علاوه بر محکومیت نقض حقوق جامعه بهائیان، این قطعنامه دو حزبی از حکومت جمهوری اسلامی ایران نیز می‌خواهد زندانیانی که به دلیل عقاید مذهبی خود محکوم شده و در حبس به سر می‌برند، از جمله هفت نفر از رهبران جامعه بهایی که از سال ۲۰۰۸ تاکنون زندانی هستند، را آزاد کند.
همزمان، دو نماینده ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا نیز در قطعنامه‌ای مشابهی، نقض حقوق بشر، به‌ویژه نقض حقوق اقلیت بهایی، در ایران را محکوم کرده و از دولت پرزیدنت ترامپ خواستند تحریم‌هایی بیشتری را در این زمینه علیه حکومت ایران وضع کند.
صدای آمریکا در این خصوص گزارش کرده است؛ برخی اعضای دیگر مجلس نمایندگان از هر دو حزب نیز از قطعنامه پیشنهادی ایلینا رأس لتینن از حزب جمهوری‌خواه و تد دویچ از حزب دموکرات حمایت کرده‌اند.
خانم رأس لتینن با بیان این که کارنامه تیره حقوق بشر ایران، با نزدیک شدن به انتخابات ماه آینده بدتر هم می‌شود، گفت به‌رغم تبلیغاتی که برای نشان دادن وجهه حسن روحانی به عنوان یک اصلاح‌طلب می‌شود، اعدام و سرکوب مخالفان سیاسی و اقلیت‌ها در ایران در چند سال گذشته افزایش یافته است.
به گفته او، سرکوب جامعه ۳۰۰ هزار نفری بهاییان در ایران با آزار و اذیت روزانه زنان و مردان بهایی و بازداشت‌های خودسرانه و جلوگیری از تحصیل و استخدام آنها، مایه انزجار است. بهایی‌ها اجازه تجمع و عبادت آزادانه ندارند و گورستان‌های آنها هدف خرابکاری و بی‌حرمتی قرار می‌گیرد.
این نماینده جمهوری‌خواه همچنین از دولت پرزیدنت دونالد ترامپ خواسته است همه اختیارات خود را به بهترین شکل ممکن به منظور وضع تحریم‌های بیشتر علیه رژیم جمهوری اسلامی بابت نقض حقوق بشر در ایران به کار بگیرد.
تد دویچ نیز در این قطعنامه، با بیان این که رژیم ایران با رد آزادی مذهب، آزار اقلیت‌ها مانند بهائیان، و زندانی کردن دگرباشان جنسی، مرتکب نقض فاحش حقوق بشر علیه مردم خود می‌شود، می‌گوید ایالات‌متحده باید تمام‌قد در مقابل نقض حقوق ابتدایی انسان‌ها در ایران بایستد.
این نماینده ارشد کنگره و رئیس کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقای مجلس نمایندگان نیز خواستار تنبیه و مجازات کسانی شده است که مرتکب چنین جرایمی در ایران می‌شوند و از دولت ایالات‌متحده خواسته است تحریم‌های بیشتری را در این زمینه علیه تهران اعمال کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر