۱۳۹۶ فروردین ۲۱, دوشنبه

نامه اعتراضی زندانیان اهل سنت در واکنش به موج بازداشت و فشار بر علمای اهل سنت



شماری از زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج در نامه‌ای از افزایش فشار بر علمای اهل سنت ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف این فشارها و آزادی « مولوی فضل‌الرحمان کوهی » شدند.
به گزاش تارنگار حقوق بشر در ایران، در ماه‌های گذشته دستگاه امنیتی و قضائی جمهوری اسلامی فشارها بر علمای اهل سنت ایران را تا اندازه زیادی افزایش داده است. تا جایی که مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در گفت‌وگویی از ممنوعیت سفرش به استان‌های دیگر خبر داده بود. در ۲۸ اسفندماه سال پیش نیز حسن امنیتی، حاکم شرع مردمی کردستان، به دادسرای روحانیت همدان احضار و تفهیم اتهام شد.
در ادامه روند افزایش فشارها بر اهل سنت، دوشنبه ۱۴ فروردین‌ماه مولوی فضل‌الرحمان کوهی، امام جمعه پشامگ شهرستان سرباز، پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت مشهد بازداشت شد. بازداشت این روحانی اهل سنت، اعتراض گسترده و چندروزه مردم این منطقه را به دنبال داشت.
متن نامه اعتراضی زندانیان اهل سنت که از سوی شبکه حقوق بشر کردستان منتشر شده، بدین شرح است:
فشار و خفقان و ظلم و جور چندین ساله حکومت جمهوری اسلامی ایران بر اهل سنت و اقلیت‌های قومی موضوع تازه‌ای نیست بلکه در طول چندساله بعد از انقلاب همواره علما و روشن‌فکران و آزادیخواهان را با ترور و اعدام و زندان از صحنه برداشته و حذف کرده‌اند و کسی که واقف به تاریخ باشد و صفحاتی از این تاریخ تاریک و سیاه حکومت جمهوری اسلامی ایران را نگاه کند به‌راحتی پی به این حقیقت مسلم می‌برد.
در تداوم این ظلمهای زنجیرهایی و در راستای در تنگنا قرار دادن و زندانی کردن علما و رهبران اهل سنت باوجود دنیای رسانه و عصر اینترنت اما از هیچ کاری که بتوانند دریغ نمی‌کنند و ابایی ندارند و از نمونه‌های خیلی بارز و برجسته می‌توان به ممنوعیت سفر مولانا عبدالحمید به استان‌های دیگر کشور و فراخواندن حاکم شرع کردستان کاک حسن امینی به دادگاه ویژه روحانیت در همدان و دستگیری مولوی فضل الرحمن کوهی امام جماعت پشامگ پس از احضارش به دادگاه ویژه روحانیت مشهد و سپس دستگیری ایشان توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی اشاره کرد و خیلی نمونه‌ها و مثال‌هایی از این قبیل.
بنابراین ما زندانیان سیاسی عقیدتی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج دفاع خود را از علمای اهل سنت اعلام می‌داریم و به وضعیت موجود معترض و خواهان برداشتن این فشارها و آزادی مولوی عبدالرحمن کوهی و سایر علما و داعیان زندانی اهل سنت هستیم و بر احقاق حقوق حقه‌ی جامعه اهل سنت و دیگر اقلیت‌های قومی تأکید می‌کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر