۱۳۹۵ بهمن ۱۵, جمعه

مسئولین خطاب به خانواده طاهره ریاحی: «خبر صدمه چشمش را جدی نگیرید، وقتی آزاد شود خودتان می بینید»



مسئولین در پاسخ به نگرانی خانواده‌ی طاهره ریاحی، روزنامه‌نگاری که از تاریخ هفتم دی‌ماه بازداشت شده، عنوان داشته‌اند «خبر صدمه چشمش را جدی نگیرید. وقتی آزاد شود خودتان می‌بینید.»
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته اخباری مبنی بر صدمه دیدن چشم‌چپ طاهره ریاحی، روزنامه‌نگار بازداشتی منتشر شد؛ در پی رسانه‌ای شدن این خبر روابط عمومی خبرگزاری برنا روز پنج شنبه ۱۴ بهمن‌ماه در اطلاعیه‌ای «آسیب چشم‌چپ طاهره ریاحی» را رد و آن را «ادعای کذب برخی شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های معاند» عنوان کرد، اما یک منبع آگاه به وضعیت طاهره ریاحی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است: مسئولین به خانواده طاهره گفته‌اند که «خبر صدمه چشمش را جدی نگیرید. وقتی آزاد شود خودتان می‌بینید.»
این منبع مطلع همچنین افزوده است: «طاهره در خبرگزاری برنا پیش از بازداشتش کار میکرد. مشخص است که برنا در حالحاضر تحت فشار است و احتمالا بر اثر فشار این خبر را منتشر کرده اما ما باور نمیکنیم تا زمانی که خانواده طاهره بتوانند دخترشان را ببینند و از سلامت او باخبر شوند.»
طاهره ریاحی، روزنامه نگار و دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا (خبرگزاری وابسته به دولت) سه شنبه هفتم دی ماه(۹۵) در دفتر این خبرگزاری توسط «ماموران وزارت اطلاعات» به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد. خانم ریاحی از زمان بازداشت تاکنون سه بار با خانوادهاش تماس گرفتهاست، آخرین تماس کوتاه او روز ۱۱ بهمن ماه بود.
یک منبع آگاه پیشتر در تاریخ ۱۲ بهمن ماه درباره محتوای این تماس تلفنی، گفت:‌«طاهره صبح دوشنبه ۱۱ بهمن ماه با مادرش تماس تلفنی کوتاهی داشته و گفته او را به بازپرسی آوردهاند. او با گریه گفته حالم خیلی بد است و به او خیلی سخت میگذرد.» این منبع همچنین گفته بود: «در روزهای اخیر شنیده‌ایم که در حین بازجویی قرنیه چشم چپش آسیب دیده است. حتی شنیدهایم که او را برای درمان به بیمارستان هم بردهاند اما اطلاعات بیشتری نداریم.»
خبرگزاری برنا اما روز ۱۴ بهمن ماه پس از رسانه ای شدن خبر «آسیب چشم چپ طاهره ریاحی» و تداوم بی خبری از این روزنامه نگار با انتشار اطلاعیهای درچهار بند درباره وضعیت طاهره ریاحی اظهار نظر کرده است. در ابتدای این اطلاعیه نوشته شده که طاهره ریاحی به اتهام تبلیغ علیه نظام در «محل سکونت خود» بازداشت شده است اما برخلاف گفته خبرگزاری برنا، منابع آگاه به وضعیت طاهره ریاحی گفته اند که ماموران وزارت اطلاعات با ورود به محل کارش در خبرگزاری برنا او را بازداشت کرده و پس از آن او را برای بازرسی به خانهاش بردهاند. یک منبع آگاه در تاریخ ۱۲ بهمن ماه در این مورد گفت که ماموران «خانه را تفتیش کردند و ضمن تفتیش خانه یک نفر از همه خانه فیلم برداری میکرده، ماموران به سئوالات مادر طاهره هیچ پاسخی ندادهاند و حتی وقتی حال مادرش بد میشود اعتنایی نکرده و تفتیش خانه را ادامه دادهاند. بعد هم طاهره را با وسایل شخصی مانند کیس کامپیوتر، لپ تاپ و کتابهایش با خود بردند. به مادرش گفتند بازداشت او ۲۴ ساعتهاست اما الان بیش از یکماه است که هنوز در بازداشت به سر میبرد.»
در بند دوم اطلاعیه خبرگزاری برنا نیز نوشته شده، خانواده خانم ریاحی پس از بازداشت او «به دوری از جنجالی شدن پرونده و برخوردهای خاص رسانهای تاکید داشتند و همچنان دارند» و در بند سوم این اطلاعیه هم اخبار منتشر شده در روزهای قبل که مربوط به وضعیت جسمی خانم ریاحی از جمله «صدمه به چشم چپ او» یک «شایعه» عنوان شده است.در اطلاعیه این خبرگزاری آمدهاست: «مدیر عامل خبرگزاری برنا روز چهارشنبه(۱۳ بهمن ۹۵) دیداری با آقای بیژن قاسمزاده، بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه داشته و در این دیدار بازپرس محترم با سعه صدر و حسن اخلاق پاسخگوی سئوالات مدیرعامل برنا بود و نسبت به سلامتی طاهره ریاحی و کذب بودن ادعای برخی شبکههای اجتماعی و سایتهای معاند در خصوص صدمه به چشم او اطمینان داد، به همین دلیل از همکاران رسانهای درخواست میکنیم از دامن زدن به چنین شایعاتی که نه تنها کمکی به طاهره ریاحی نمیکند بلکه باعث برخی لطمات روحی و جسمی به مادر محترمه وی می شود خودداری کنند.»
با این حال خبرگزاری برنا در پایان خبر منتشر شده خود نوشته است از مسئولان قضایی انتظار دارد «خانم ریاحی پس از پایان تحقیقات و ارسال پرونده اش به دادگاه با قرار وثیقه آزاد شود»، این درحالی است که یک منبع آگاه گفت که «طی تماس تلفنی در تاریخ ششم بهمن ماه با خانواده این خبرنگار، خواسته شد تا ۳۰۰ میلیون تومان برای وثیقه او آماده کنند با این حال از آن زمان علیرغم پیگیریهای خانواده طاهره ریاحی برای تودیع وثیقه هنوز این اتفاق نیفتاده و بازداشت موقت ایشان برای یکماه دیگر نیز تمدید شده است.»
این منبع با اظهار اینکه مادر طاهره ریاحی به دلیل بی خبری از دخترش به بیمارستان منتقل شده است، گفت: «از هفته گذشته مادر طاهره پس از بالا رفتن فشار خونش و اضطراب شدید به بیمارستان منتقل شد و هنوز در آنجاست. از وقتی خبر آسیب به چشم دخترش را هم شنیده که بدتر شدهاست. متاسفانه مسئولان نه وضعیت یک مادر برایشان مهم است و نه اینکه دختر خانوادهای را بازداشت کردهاند که شهید برای نگه داشتن خاک این مملکت دادهاند.»
روزنامه نگار زن دیگری نیز به نام «زینب کریمیان» در تاریخ چهارم بهمن ماه(۹۵) بازداشت شد. خانم کریمیان فعال در حوزه اطلاع رسانی دولت حسن روحانی بوده است و پیش از بازداشت سابقه خبرنگاری در خبرگزاریهای رسمی ایرنا و مهر را در کارنامه خود دارد.
بازداشت روزنامه نگاران از جمله دو خبرنگار زن در حالی انجام شده است که نزدیک به سه ماه دیگر به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقیاست، طاهره ریاحی و زینب کریمیان هر دو در سایت ها و خبرگزاریهای نزدیک به دولت کار میکردند. در حال حاضر آفرین چیت ساز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و عیسی سحرخیز چهار روزنامه نگار بازداشت شده در پاییز سال ۹۴ همچنان در زندانند. هر چهار روزنامه نگار مورد اشاره در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ تحت عنوان پروژه نفوذ بازداشت و بعدتر به اتهامهای مختلف به زندان محکوم شدند. به جز عیسی سحرخیز که از تاریخ ۱۷ اسفند ماه به دلیل وضعیت جسمانیش به بیمارستان مرکز قلب تهران منتقل شد و سایر روزنامه نگاران بازداشت شده در زندان اوین در حال سپری کردن دوران حکم خود هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر