۱۳۹۵ بهمن ۲۷, چهارشنبه

تداوم موج اخراج و بیکاری کارگران کشور؛ اخراج ۲۰۰۰ کارگر پلی اکریل و ۵۱ کارگر پتروصنعت



در ادامه موج اخراج و بیکاری کارگران کشور، ۵۱ کارگر از «شرکت پترو صنعت دنیز»، و  ۲۰۰۰ کارگر نیز از «پلی اکریل» در آستانه سال نو از کار بیکار شدند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ۵۱ کارگر قرار دادی شرکت پترو صنعت دنیز پیمانکار پروژه طرح توسعه فولاد سازی خراسان ، از ابتدای بهمن ماه جاری از کار بیکار شدند.گفته می شود این شرکت پرداخت مطالبات ۲۵۰ کارگر خود را دست کم سه ماه به تاخیر انداخته است.
همچنین  جمعی از کارگران شرکت پلی‌اکریل اصفهان در تماس با ایلنا؛ از تصمیم هیات اجرایی مستقر در این کارخانه برای معرفی کارگران به بیمه بیکاری خبر دادند.
از قرار معلوم، هیات اجرایی دولت که در این کارخانه برای حل مشکلات مستقر شده، نتوانسته گره‌ای از کار این قطب نساجی کشور باز کند؛ این هیات اعلام کرده حداقل تا سه ماه آینده هیچ  را‌ه‌اندازی در واحدهای اکریلیک وجود نخواهد داشت و از کارگران هم خواسته که تا آخر بهمن ماه نسبت به معرفی خود به بیمه بیکاری اقدام کنند.
حالا پس از این ابلاغ رسمی که یک‌شنبه انجام شده، موجی از یاس و نارضایتی پلی‌اکریل را فراگرفته؛ کارگران این واحد تولیدی قدیمی می‌گویند: بعد از ماه‌ها وعده‌های توخالی، نه تنها ۸ ماه معوقات مزدی ما پرداخت نشد بلکه درنهایت آب پاکی را روی دست ما ریختند.
این کارگران از بی‌تدبیری مسئولان انتقاد دارند و می‌گویند: وظیفه هیئت اجرایی وقتی در کارخانه‌ای مستقر می‌شود، حل مشکلات واحد و راه‌اندازی تولید است؛ حال اینکه در بیش از ۸ ماه گذشته هیات اجرایی پلی‌اکریل نتوانست هیچ قدمی بردارد. حالا هم قصد دارند کارخانه را به کلی تعطیل کنند.
یکی از کارگران پلی اکریل می‌گوید: ۸ ماه است دستمزد ما را نپرداخته‌اند؛ این‌قدر شب عید تحت فشاریم که مجبوریم خودمان را به بیمه بیکاری معرفی کنیم که حداقل شب سال نو چندغاز بتوانیم به خانه ببریم؛ او ادامه می‌دهد: چطور قبل از تسویه حساب با ما و پرداخت مطالباتمان می‌خواهند ما را به تامین اجتماعی و بیمه بیکاری معرفی کنند.
از قرار معلوم کارگران پلی‌اکریل و نمایندگان آنها به رایزنی با هیات اجرایی و باقی مقامات مسئول ادامه می‌دهند اما این کارگران می‌گویند تا زمانی که تدبیر مناسبی در کار نباشد و کسی پاسخگو نباشد، چشممان آب نمی‌خورد که اوضاع عوض شود.
همچنین کارگرانی که از طریق شرکت پیمانکاری« پترو صنعت دنیز »در  تکمیل پروژه طرح توسعه فولاد  خراسان در شهرستان نیشابور شاغل بودند هنوز بابت دست کم سه ماه مزد پرداخت نشده طلبکارند.
آنها بایادآوری اینکه پس از  تکمیل  بخشی از پروژه  فولاد خراسان پیمانکار حاضر به بستن قرارداد جدید نشده است، می‌گویند: تا پیش از این به اتفاق ۲۵۰کارگر در این کارگاه مشغول کار بودیم تا اینکه ابتدای بهمن ماه جاری  با تکمیل بخشی از این  پروژه به دلیل علام عدم نیاز از سوی کارفرما اخراج شدیم.
آن‌ها درعین‌حال از احتمال افزایش این تعدیل‌ها ابراز نگرانی کرده و گفتند: با تکمیل تدریجی  پروژه  طرح توسعه فولاد  خراسان این تعدیل ها افزایش پیدا خواهد کرد.
به گفته کارگران این شرکت پیمانکاری ، با وجود اخراج شمار قابل توجهی از  همکارانمان،  اما هنوزبی‌نظمی‌ در پرداخت حقوق همچنان در این واحد  عمرانی ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر