۱۳۹۵ اسفند ۶, جمعه

کرمانشاه استان جمهوری اسلامی است یا ایتالیا و فرانسه؟ ؛ درخواست جامعه مدرسین حوزه علمیه از استانداری کرمانشاه برای برخورد شدید با تک‌خوانی زنان

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ارسال نامه‌ایی سرگشاده به استانداری کرمانشاه خواستار برخورد شدید با تک‌خوانی زنان هنرمند شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ۲۸ بهمن‌ماه سایت مرصادنیوز نامه‌ی آیت الله یزدی، «رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» به استاندار کرمانشاه در خصوص برگزاری آوازخوانی زنان را منتشر کرده است و اعلام کرده است که “ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس از مشاهده ویدیوی اجرای یک زن آوازه خوان در حضور مدیران جمهوری اسلامی نوشت: کرمانشاه استان جمهوری اسلامی است یا ایتالیا و فرانسه؟ شما که شاهد این هستید چرا مانع اقدامات خلاف شرع نمی شوید؟ خداوند روز قیامت گرفتارمان خواهد کرد. هر کس اجازه داده غلط کرده است.”
شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده است؛ روز ۲۹ دی‌ماه سالجاری در ‘چهارمین کنفرانس تاریخ معماری و شهرسازی ایران’ گروه دایراک خاتون، یک قطعه‌‌ی کوتاه موسیقی کُردی را با حضور چهار تن از اعضای این گروه اجرا کرده بود که بعد از چند روز با واکنش شدید سایتهای نزدیک به سپاه پاسداران قرار گرفته بود.
به دلیل این فشارها در حالی که طبق برنامه‌ریزیهای «جشنواره بین المللی اقوام» در کرمانشاه قرار بود روز شنبه ۲ بهمن‌ماه گروه موسیقی «دایراک خاتون» برنامه‌ایی موسیقی را اجرا نمیاید ولی به بهانه‌ی همخوانی زنان، این گروه موسیقی از این جشنواره حذف شده بود.
علی‌رغم حذف این گروه موسیقی از جشنواره اما باز هم فشارهای تندروهای مذهبی علیه همخوانی زنان در کرمانشاه متوقف نشده و این مساله با واکنش آیت الله یزدی رو به رو بوده است.
بعد از چند روز از انتشار این نامه اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه به این نامه پاسخ داده و خبرگزاری ایرنا نیز متن از نامه را منتشر کرده است.
استاندار کرمانشاه در این نامه از “احضار افراد مسئول برگزاری و اعضاء گروه همخوانی از سوی دستگاه قضایی و برخورد لازم با این خطای غیر عمدی و سهوی” خبر داده است. او در ادامه این نامه در پاسخ به انتقادات یزدی اعلام کرده است که “جلسه ای که گزارشی از آن بدون امضاء و مشخصات فرستندگان به محضر حضرتعالی ارسال شده، نه برگزاری جشن، بلکه ‘چهارمین کنفرانس تاریخ معماری و شهرسازی ایران’ بوده که در ۲۹ دی ماه سالجاری در کرمانشاه برگزار و در یک قسمت حداکثر پنج دقیقه ای از این برنامه علمی که بالغ بر شصت مقاله علمی در آن ارائه شده، گروهی دارای مجوز از استان به اجرای همخوانی می پردازند، طبق بررسی های صورت گرفته، صرفاً بدلیل اشکال در وسایل صوتی و بصورتی کاملاً غیر عمدی و غیر برنامه ریزی شده صدای یکی از برگزار کنندگان واضح تر از صدای دیگران بگوش رسیده است، و الا به هیچ وجه اجازه ای برای تک خوانی صورت نگرفته و اساساً برنامه تک خوانی در کار نبوده است.”
گروه موسیقی «دایراک خاتون» از تعدادی از زنان تنبورنواز کرمانشاهی تشکیل شده و در سالهای گذشته اجراهای این گروه در شهرهای مختلف مورد استقبال مردمی قرار گرفته است.

۱ نظر:

  1. بسیارکارخوب وبجایی کرذه انذ.بکوری چشم همه اخونذها.........

    پاسخحذف