۱۳۹۵ اسفند ۳, سه‌شنبه

اعمال فشار بر رضا شاهینی در زندان گرگان؛ تداوم اعتصاب غذا و نگهداری در انفرادی



یک منبع آگاه به پرونده رضا (رابین) شاهینی، شهروند ایرانی– آمریکایی که با حکم سنگین ۹ سال حبس در زندان گرگان به سر می‎برد، گفت: «رضا شاهینی از روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه در اعتراض به شرایطش دست به اعتصاب غذا(تر) زده است اما مسئولان پس از شروع اعتصاب او را به سلول انفرادی این زندان منتقل کرده‎اند.» به گفته این منبع رضا شاهینی در اعتراض به محرومیت از حقوق ابتدایی زندانی، توهین‌های ماموران زندان گرگان و حکم ناعادلانه اش دست به اعتصاب غذا زده است» و «چاره‌ای جز اعتصاب غذا نداشته تا بلکه به این شکل مسئولان صدای او را بشنوند و برای شرایطش کاری انجام دهند.»
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، رضا (رابین) شاهینی، متولد سال ۱۳۴۸ ساکن شهر سن دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. او اواخر ماه می (اوائل خرداد ۹۵) برای دیدار با خانواده‌اش به ایران رفت و در حالیکه قرار بود ۲۰ جولای به آمریکا برگردد، در تاریخ ۱۱ جولای (۲۱ تیرماه ۱۳۹۵) بازداشت و با حکم دادگاه انقلاب گرگان به ۱۸ سال زندان محکوم شد که با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۹ سال از این ۱۸ سال را برای اتهام «همکاری با دول متخاصم» باید تحمل کند اما هنوز دادگاه تجدید نظر برای رسیدگی اعتراض او به این حکم برگزار نشده‎است.
این منبع درباره دلایل و چگونگی آغاز اعتصاب غذای رضا شاهینی گفت: «شش روز پیش مسئولان زندان برای بازرسی وسایل زندانیان وارد بند شده‎اند. وقتی دفترچه خاطرات رضا را دیده‎اند او را مورد ضرب و شتم قرار داده و مورد توهین قرار داده‎اند. گفته‎اند فکر کرده‎ای اینجا هم آمریکاست که هر غلطی بخواهی بکنی. او را کتک زده‎اند و بعد دفترچه خاطراتش را با خودشان برده‎اند.»
این منبع ادامه داد: «اما فقط موضوع دفترچه خاطرات نیست. او حتی برعکس بقیه زندانیان نمی‌تواند از کتابخانه زندان کتاب قرض بگیرد. یک‎ماه پیش بعد از اینکه کتابی در حوزه تاریخ از کتابخانه زندان گرفته، از سوی مسئول عقیدتی زندان موارد سئوال و جواب قرار گرفته‎است. به او گفته شده که حق ندارد هر کتابی از کتابخانه بگیرد و اول باید از سوی مسئول عقیدتی زندان مورد بررسی قرار بگیرد. یک‎ماه است که دیگر رضا کتاب هم نمی‎گیرد چون می‎گوید به دردسر آن نمی‎ارزد. اینها حتی برای کتابی که با تایید خودشان در کتابخانه زندان هم قرار گرفته محدودیت قائل می شوند.»
به گفته این منبع آگاه «رضا شاهینی همچنین به حکم سنگین ۱۸ سال حبس خود اعتراض دارد. چندین اتهام به او زده‎اند که مبنای همگی آنها نوشته‎هایش در وبلاگ یا فیسبوکش بوده و با جمع این اتهامات او را به ۱۸ سال محکوم کرده‎اند. او معترض است که برای نوشته‎های شخصی چرا باید چنین حکم سنگینی داده‎شود و دفاعیات خودش و وکیلش هم مورد توجه دادگاه قرار نگیرد. او همچنین معترض است که چرا دادگاه تجدید نظرش هنوز برگزار نشده‎است. وکیلش هر بار برای پیگیری رفته با این جمله مواجه شده که هنوز پرونده در حال بررسی است.»
به گفته این منبع «متاسفانه رضا از سوی مسئولان زندان گرکان به دلیل اینکه در آمریکا زندگی می‎کرده مورد بی‎احترامی قرار می‎گیرد و او را در بند “اجنبی و جاسوس” صدا می‎کنند. رضا در زندان کاملا ایزوله و از نظر روحی ضعیف شده‎است.»
این منبع با اظهار اینکه رضا (رابین) شاهینی پس از شروع اعتصاب غذا از بند عمومی به سلول انفرادی زندان منتقل شده، گفت: «روز یکشنبه اول اسفند ماه پس از وخیم شدن حال جسمی به بهداری زندان منتقل شده و توانسته تماس کوتاهی با خانواده‎اش داشته باشد اما از روز یک شنبه اول اسفند ۹۵ اطلاعی از وضعیت او نداریم که آیا همچنان در بهداری است، به بند عمومی انتقال یافته یا مجددا به سلول انفرادی منتقل شده‎است. رضا دچار بیماری آسم است و به همین دلیل خانواده‎اش به شدت نگران وضعیت او هستند.»
آقای شاهینی سه ماه پس بازداشت در تاریخ ۱۱ جولای (۲۱ تیرماه ۱۳۹۵)، طی یک جلسه به تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۵ در دادگاه کیفری و انقلاب مرکزی استان گلستان محاکمه شد. اتهامات او «همکاری با دول متخاصم از طریق همکاری با صدای آمریکا به عنوان بخشی از بدنه دولت متخاصم بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‎ها و سازمان‎های مخالف نظام بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، عضویت در جمعیت یا شبه جمعیت‎های مخالف نظام از جمله سلطنت طلب‎ها و غیره، اغوا و تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور به موجب ماده ۵۱۲، توهین به آیت الله خمینی به عنوان بنیان گذار جمهوری اسلامی و مقام رهبری بر اساس ماده ۵۱۴ قانون تعزیرات» عنوان شده است.
بیشترین مجازات تعیین شده در این حکم برای رضا شاهینی ۹ سال زندان به اتهام «همکاری با دول متخاصم» است. این اتهام در حالی به این شهروند ایرانی-آمریکایی وارد شده که طبق سند رسمی وزارت امور خارجه که در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۲ منتشر شد ایران هیچ کشوری جز اسرائیل، را مصداق «کشور متخاصم» نمی‎داند.
پیشتر نیز یک منبع آگاه در چهارم آبان ماه سالجاری(۹۵) درباره مستندات اتهامات عنوان شده در پرونده رضا (رابین) شاهینی که منتهی به صدور چنین حکم سنگینی شده‎است، گفت: «تمام این اتهامات از نوشته‎ها و عکس‎های فیسبوک رضا، مصاحبه‎های سال‎ها پیش او با صدای آمریکا و چند مطلب منتشر شده او در دو سایت ایران‎گلوبال و خودنویس ساخته شده‎است. مثلا در فیسبوکش تصاویری از شادی‎های مردم در روزهای قبل از انتخابات ۸۸ و روزهای شروع اعتراضات منتشر کرده یا عکسی با رضا پهلوی، بنی صدر و اکبر گنجی در فیسبوکش منتشر شده بود، مثلا آقای گنجی یک‎بار به سن دیگو شهر محل زندگی او برای سخنرانی سفر کرده‎بود که رضا با او عکس یادگاری گرفت. اما رضا از سال ۲۰۱۱ دیگر هیچ فعالیتی نداشت و بعد از حرف‎های حسن روحانی فکر می‎کرد دیگر مشکلی نیست و می‎تواند برای ملاقات با خانواده اش برگردد.»
رضا (رابین) شاهینی شهروند ایرانی- آمریکایی تبار ۱۶ سال پیش از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و در طی هفت سال گذشته به ایران سفری نداشت اما سال‎های پیش‎تر مکررا به ایران سفر کرده‎ بود و تا پیش از سفرش به ایران در تیر ماه سالجاری، آخرین بار در سال ۱۳۸۸ برای چند ماه در ایران بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر