۱۳۹۵ اسفند ۲, دوشنبه

دستور رئیس قوه قضاییه برای اجرای فوری حکم اعدام زندانیان اهل سنت



رئیس قوه قضائیه دستور اجرای فوری حکم اعدام زندانیان اهل سنت صادر کرده تا مشمول قانون جدید مصوب مجلس شورای اسلامی نشوند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در پی تصویب طرح «الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر»، یک مقام ارشد قوه‌ی قضائیه از «دستور محرمانه صادق آملی لاریجانی» رئیس قوه‌ی قضاییه به دادسراها برای اجرای سریع مجازات اعدام زندانیان مواد مخدر اهل سنت خبر داده است.
آمدنیوز گزارش کرده؛ هدف از این دستور آن است که قانون جدید مصوب مجلس شورای اسلامی، مشمول این افراد نشده و احکام آنان جایگزین مجازات اعدام نشود.
در مقدمه توجیهی طرح «الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» آمده است: با توجه به این‌که مجازات اعدام برای قاچاقچیان و حمل‌کننده‌های مواد مخدر به‌صورت کمی لحاظ شده که باعث گرفتار شدن حمل‌کننده‌ها شده و از دسترسی قانون به قاچاقچیان باندی جلوگیری می‌کند، لذا با توجه به مجوز ماده ۴۵ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب ۵ آذرماه ۱۳۸۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام، تغییر حکم اعدام به حبس ابد به‌جز در موارد مسلحانه پیشنهاد می‌شود؛ چراکه اعدام جز تشویق شدن به مواد مخدر ثمره دیگری نداشته است.
گفته می‌شود دست‌کم پنجاه زندانی اهل سنت، مشمول این دستور محرمانه رئیس قوه قضاییه خواهند شد.
این محکومان اغلب در زندان‌های بیرجند، مشهد، زاهدان، شیراز، کرمان و ارومیه زندانی و احکام اعدام برای آنان اجرا خواهد شد.
طی روزهای گذشته نیز دست‌کم سی‌و دو زندانی اهل سنت با این دستور محرمانه در زندان‌های شیراز، بیرجند، چابهار و کرمان به جوخه‌های اعدام سپرده شده‌اند.
تصویب طرح «الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» با موافقت همه نهادها برای کاهش فشارهای سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر این سازمان صورت گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر