۱۳۹۵ بهمن ۲۹, جمعه

در پی رد شدن درخواست اعاده دادرسی؛ زینب سکانوند در آستانه اعدام قرار دارد



دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی زینب سکانوند، زندانی محکوم به قصاص در زندان ارومیه را رد کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز گذشته ۲۸ بهمن‌ماه به وکیل زینب سکانوند، زندانی محکوم به اعدام اعلام شده که درخواست اعاده دادرسی وی در دیوان عالی رد شده است؛ با توجه به قطعی بودن حکم، احتمال اجرای حکم اعدام این زن زندانی که در سن ۱۷ سالگی بازداشت شده طی هفته های آتی شدت یافته است.
شبکه حقوق بشر کردستان در این باره گزارش کرده که بر اساس اخبار تأیید نشده ای استیذان رئیس قوه قضایی در خصوص اجرای این حکم این زندانی صادر شده است.
این زن زندانی روز «شنبه ۱۸ دی‌ماه» در اعتراض به «قطع ملاقات هفتگی با همسرش» و همچنین «وضعیت بلاتکلیفش» به مدت چهار روز اقدام به اعتصاب غذا کرده بود. بعد از وعده رئیس زندان مرکزی ارومیه مبنی بر « انجام ملاقاتهای هفتگی با همسرش دوباره برقرار شود» و با توجه به اینکه یک خیر برای گرفتن رضایت خانواده مقتول، برای پرداخت دیه اعلام آمادگی کرده، قرار شده بود «هیئتی از طرف زندان برای گرفتن رضایت به دیدار خانواده مقتول» برود، وی به اعتصاب غذای خویش پایان داده بود.
«زینب سکانوند لکران»، فرزند محمد، متولد «یک تیرماه سال ۷۳» به شماره ملی ۶-۰۱۶۷۹۲-۲۸۲ در یکی از روستاهای بخش «شوط» از توابع شهرستان ماکو میباشد. وی در «سن ۱۵ سالگی» در «اسفندماه سال »۸۸ ازدواج کرده و بعد از دو سال از زندگی مشترک در «سن ۱۷ سالگی در ۱۱ اسفندماه سال ۹۰» به اتهام قتل همسرش بازداشت شد.
گفتنی است، بعد از اینکه در روز چهارشنبه ۷ مهرماه «ملوک نوری» از همبندیهای زینب جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شده بود و با توجه به دوستی این دو زندانی و ترس از اجرای حکم اعدام خودش نیز، شوک شدید روحی به او وارد شده بود و دو روز بعد در ۹ مهرماه نوزاد این زن زندانی در بیمارستان ارومیه مرده به دنیا آمده بود.
یک زن زندانی سابق همبندی زینب پیشتر به شبکه گفته بود: « به دلیل اینکه زینب از روی ناچاری مجبور به ازدواج شده بود در طول دو سال زندگی مشترک چندین بار توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته تا اینکه ۱۱ اسفندماه سال ۹۰ زینب به پلیس مراجعه کرده و اعلام کرده بعد از ضرب و شتم قرار گرفتن توسط همسرش، وی را به قتل رسانده است. بعد از تحقیقات پلیس یکی از اعضای خانواده مقتول نیز بازداشت شده و بعد به دلیل نبود مدارک آزاد شده است.»
به گفته وی:« زینب تا سال ۹۲ در زندان خوی بوده ولی بعد از صدور حکم قصاص به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و هم‌اکنون در بند نسوان نگهداری میشود. زینب در چند سال اول مسئولیت قتل همسرش را بر عهده گرفت بود و به دلیل نبود کسی که پیگیر کارش باشد دادگاه برایش وکیل تسخیری تعیین کرده بود، اما از سال گذشته به بعد همیشه منکر انجام این قتل بوده به زندانیان همبندش میگفت او به جای کسی دیگری این قتل را بر گردن گرفته و هیچگاه فکر نمیکرد در چنین وضعیتی گرفتار شود.حکم او بعد از اعتراض نیز در دیوان عالی کشور تایید شده است و با توجه به عدم رضایت خانواده مقتول، هر لحظه احتمال اجرای حکم وجود دارد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر