۱۳۹۵ بهمن ۲۷, چهارشنبه

عمیق‌تر شدن بحران زیست محیطی خوزستان و اعتراض مردم؛ ناتوانی دستگاه‌های دولتی در حفاظت از جان مردم



جمعی از شهروندان اهوازی طی روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه در اعتراض به قطع مکرر آب و برق و تلفن ناشی از طوفان و گرد و غبار در برابر استانداری این شهر تجمع کردند و ضمن اعتراض به عملکرد مسئولان دولتی در مهار بحران و انتقال آب اهواز به سایر مناطق، خواستار توجه به حق شهروندان در دسترسی به یک محیط زیست سالم شدند. صدها کاربر توییتر نیز با استفاده از هشتگ #دلواپس_خوزستانیم، با اعتراض مردم خوزستان به مسئولان همراه شدند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، استان خوزستان نزدیک به دو دهه است که با پدیده گرد وغبار و آلودگی هوا و پدیده «ریزگردها» مواجه بوده و با وجود اعتراض‌های متعدد شهروندان و اعتراف مسئولان دولتی به وضعیت بحرانی این استان، تا کنون اقدام محسوسی برای مهار این معضل انجام نشده و وضعیت زیست محیطی استان خوزستان روز به روز بحرانی‌تر شده است. به گونه‌ای که مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان روز هشتم بهمن ماه اعلام کرد که آلودگی هوا در استان خوزستان به ۶۶۶ برابر حد مجاز رسیده است. رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز در ششم بهمن ماه اعلام کرد که بیماری‌های قلبی، تنفسی و سرطان پوست و ریه مهم‌ترین عوامل مرگ و میر شهروندان خوزستانی است.
افزایش میزان گرد و غبار طی هفته‌های گذشته چنان بود که در روز هشتم بهمن ماه موجب قطع آب و برق و تلفن در بسیاری از مناطق استان خوزستان شد و مدارس ۹ شهر این استان را تعطیل کرد و در بیست و سوم بهمن به تعطیلی یازده شهر انجامید.
به دنبال شکل‌گیری این وضعیت بحرانی در استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار مهار بحران توسط دولت شدند. حمید چیت‌چیان وزیر نیرو به همراه معاونانش برای کنترل بحران به خوزستان سفر کرد ولی در خصوص حل این مساله راه حلی ارائه نکرد.
ناتوانی مسوولین نهادهای مختلف دولتی در واکنش شهروندان اهوازی منعکس بود به نحوی که برخی از معترضان با دادن شعارهایی همچون شعارهای «ایران فقط تهران نیست»، نسبت به بی‌توجهی مسئولان دولتی به مشکلات مناطق و استان‌های حاشیه‌ای و دور از مرکز مانند خوزستان انتقاد کردند .
بیش از هزار کاربر ایرانی توییتر با استفاده از هشتگ #دلواپس_خوزستانیم در سراسر ایران و دیگرکشورهای جهان، نگرانی‌شان را نسبت به وضعیت زیست محیطی بغرنج خوزستان و درماندگی مسئولان از حل بحران نشان دادند.
یکی از کاربران توییتر با اشاره به جنگ ایران و عراق که حدود سه دهه پیش پایان یافت نوشت: «اگه یه سر برین خرمشهر فک میکنین جنگ پارسال تموم شده در صورتی که اشتباه میکنین جنگ هنوز تو خوزستان تموم نشده.»
مهناز افشار، یکی از هنرپیشه‌های معروف ایرانی نیز در توییترش نوشت: «کف مطالبات رسیده به حق نفس کشیدن؟ آن هم برای خوزستانی که هنوز داغ جنگ بر دل دارد.»
فرشته تابانیان، شهروند اهوازی نیز نوشته است که نیروی انتظامی روز ۲۷ بهمن اجازه تجمع به معترضان نداد و گفت که اجازه دارد «متخلفان» را بازداشت کند:‌ «امروز تعدادی ازمردم جمع شدند ولی باحضور نیروهای انتظامی و اتمام حجت بر آنها متفرق شدند. همینک نیروهای ویژه دورتادور استانداری را گرفتند.»
یکی از کاربران نیز با اشاره به بودجه اندک نهادهای حافظ محیط زیست در برابر نهادهای مذهبی و ایدئولوژیک نوشته است: «وقتی #دلواپس_خوزستانیم یعنی از مسئولین بپرسیم چرا اعتبارات عمرانی استان در برابر بودجه این نهادهای مذهبی اینقدر حقیر است؟»
صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در اردیبهشت ۱۳۹۴ در نامه‌ای به یکی از نمایندگان مجلس ایران، این پرسش را مطرح کرد که چرا بودجه نهادهای تبلیغاتی و مذهبی ایدئولوژیک چهل برابر بودجه سازمان محیط زیست است؟ پرسشی که البته هنوز مسئولان حکومتی ایرانی نتوانسته‌اند پاسخی قانع‌کننده برای آن پیدا کنند.
همایون یوسفی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن به خبرگزاری خانه ملت گفت که پدیده گرد و غبار در ایران ۳۵ درصد منشا داخلی دارد و ۶۵۵ درصد منشا خارجی، به گفته این نماینده انتقال آب رود کارون در خوزستان به سایر استان‌ها از جمله عوامل داخلی این بحران است که باعث اعتراض بیشتر مردم شده و حل این بحران نیازمند یک طرح ملی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر