۱۳۹۵ بهمن ۳۰, شنبه

تأیید حکم اعدام و ۷۵ سال حبس برای شش زندانی سیاسی از سوی دیوان عالی کشور



دیوان عالی کشور احکام صادره از سوی دادگاه کیفری میاندوآب در خصوص شش تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان ارومیه را که متهم به قتل یک عضو بسیج هستند، تأیید نمود.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنج شنبه ۲۱ بهمن‌ماه، دیوان عالی کشور، حکم اعدام و ۷۵ سال حبس برای شش زندانیان سیاسی محبوس در زندان ارومیه را به اتهام قتل یک عضو بسیج که پیش‌تر توسط دادگاه کیفری میاندوآب صادر شده بود، تأیید کرد.
ماه گذشته کمال احمدنژاد، زندانی سیاسی محکوم به قصاص برای اولین بار با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به نهادهای حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از شکنجه‌های بازجویان امنیتی برای انجام مصاحبه تلویزیونی با شبکه پرس تی‌وی و اقرار به اعترافات ساختگی و سناریوسازی نهادهای امنیتی برای قربانی کردنش پرده برداشته بود.
پیش‌تر یک منبع آگاه به پرونده این زندانی سیاسی به شبکه حقوق بشر کُردستان گفته بود: “در پاییز سال ۹۳، کمال احمدنژاد، متهم ردیف اول به همراه پنج شهروند دیگر اهل «روستای گاومیش گلی» از توابع شهرستان میاندوآب به نام‌های «هلمت عبدالهی»،«سلیمان کری»، «میلاد عبدی»، «سعید سیاهی» و «مصطفی طه‌زاده» بعد از قتل یکی از اعضای بسیج به نام «هاشم زینالی» بازداشت و به مدت ۶ ماه در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات ارومیه تحت بازجویی و شکنجه برای گرفتن اعترافات تلویزیونی قرار گرفتند. فیلم اعترافات اجباری این زندانیان در آبان ماه امسال در شبکه پرس تی‌وی و شبکه ارومیه منتشر شد.”
به گفته این منبع: “هر ۶ زندانی در سال ۹۴ در یک دادگاه دیگر به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردی به ۸ ماه حبس محکوم شدند و پنج تن از این زندانیان زمانی حکم به آنان ابلاغ شده بود که امکان اعتراض به آن را نداشتند اما یکی از این زندانیان بعد از اعتراض به حکم ۸ ماه حبس از سوی دادگاه تجدیدنظر از این اتهام تبرئه شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر