۱۳۹۵ آذر ۱۶, سه‌شنبه

بهناز ذاکری، زندانی سیاسی بند زنان اوین، در بخش اعصاب و روان بیمارستان طالقانی بستری شد


بهناز ذاکری

بهناز ذاکری انصاری، شهروند دوتابعیتی و از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین، پس از تحمل چهار سال از دوران ده ساله محکومیت خود در «بخش اعصاب و روان» بیمارستان طالقانی تهران بستری شده است. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل بهنازذاکری در این باره گفته است که موکلش توان تحمل حبس را ندارد و در شرایط روحی خیلی بدی به سر می برد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، بهناز ذاکری انصاری، شهروند ایرانی- دانمارکی، زنی ۵۰ ساله است که دو فرزند دارد و با تابعیت کشور دانمارک، ساکن کشور سوئد بود اما در پی مرگ مادر و خواهرش بعد سال‎ها به ایران سفر کرد و هنگام بازگشت روز ششم تیرماه ۱۳۹۱ در «فرودگاه بین المللی امام خمینی» تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و در دادگاه انقلاب به اتهام «محاربه از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانم ذاکری، روز ۱۵ آذر ۱۳۹۵ گفت: «ما برای اعاده دادرسی اقدام کرده ایم و منتظر نتیجه اعاده دادرسی هستیم هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است اما وضعیت روحی موکلم، وضعیت خوبی نیست. تحمل حبس برای او خیلی سنگین است و از نظر روحی آمادگی چنین حکمی را نداشت، او اصلا انتظار نداشت که چنین حکمی بدهند.»
به گفته آقای علیزاده، وزارت اطلاعات شاکی بهناز ذاکری است. وکیل خانم ذاکری گفت که «حکومت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و هرکسی [شهروند ایرانی الاصل] با هر تابعیتی بازداشت شود ایرانی محسوب و براساس قوانین ایران با او برخورد می‌شود.»
یکی از نزدیکان بهناز ذاکری نیز گفت: «سفارت کشور دانمارک در ایران که بهناز ذاکری تابعیت این کشور را دارد بارها از حکومت ایران خواستار بررسی مجدد پرونده این زندانی سیاسی و آزادی او شده اما هیچ جوابی دریافت نکرده است.»
همین منبع مطلع گفت که «بهناز ذاکری در حال حاضر در بخش اعصاب و روان بیمارستان طالقانی بستری است.» او گفت: «از سال ۹۱ که بهناز زندانی بود بالاخره به او مرخصی دادند دو ماه و نیم مرخصی بود اما وقتی او را به زندان اوین برگرداندند وضعیت روحی اش وخیم تر شد تا جایی که او را به بخش اعصاب و روان بیمارستان طالقانی منتقل کردند. او وضعیت خوبی ندارد و پزشکی قانونی حکم بر عدم تحمل کیفر داده با این حال حاضر به آزادی او نیستند. حتی تقاضای عفو او را مسکوت گذاشتند و حالا تنها امید مان به اعاده دادرسی است و امیدواریم پرونده مجددا در دادگاهی عادلانه بررسی شود و متوجه شوند که او هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده است.»
این منبع مطلع و از نزدیکان خانم ذاکری گفت: «بهناز در زندان دچار مشکلات روحی و روانی شدید شده او مشکلات شدید اعصاب دارد و هر روز زندان به او صدمه بدتری می زند تا جایی که در زندان دست به خودکشی زده بود. حالا هم که برده اند بخش اعصاب و روان و مشخص نیست دقیقا از او چه می خواهند. او تحمل حبس ندارد و روز به روز وضعیت اش بدتر می شود.»
محمود علیزاده طباطبایی، وکیل بهناز ذاکری، اما به گفت که «با تقاضای اعمال ماده ۱۳۴ در پرونده موکلش موافقت نشده است، و گفتند که ماده ۱۳۴ شامل ایشان نمی شود و حالا منتظر هستیم که پاسخ اعاده دادرسی چه خواهد بود اما هرچه که باشد خانم ذاکری تحمل حبس ندارد. او از نظر روحی وضعیت بدی دارد و نیاز به آرامش و درمان زیر نظر پزشک دارد.»
براساس ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی «در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود. در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌شود.»
منبع مطلع و نزدیک به بهناز ذاکری گفت که بهناز به دلیل فعالیت های فیسبوکی‌اش بعد از سفر به ایران توسط وزارت اطلاعات «متهم به همکاری با یک گروه معاند» شد و «حالا ۴ سال است که در زندان روز به روز وضعیت اش بدتر می‌شود، رسما دارد از بین می رود و هیچ یک از مسوولین هم کمترین توجهی به او ندارند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر