۱۳۹۵ آذر ۱۶, سه‌شنبه

اژه‌ای در خصوص وضعیت پرونده‌ی سعید طوسی: فقط علم قاضی به‌عنوان راه اثبات باقی مانده است


محسنی اژه ای

محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، در بخشی از سخننانش در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در رابطه با پرونده سعید طوسی، قاری متهم به تجاوز به کودکان، توضیحاتی ارایه داد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از میزان، محسنی اژه‌ای عنوان کرد: در این پرونده از طریق ۲ راه شهادت و اقرار اثبات انجام نشد و فقط علم قاضی بعنوان راه اثبات باقی مانده است. حتی ممکن است قاضی به موضوع علم پیدا کند، اما دادگاه تجدید نظر یا دیوان عالی کشور به این علم نرسد.
سخنگوی دستگاه قضا اظهار اینکه برای اثبات این مسائل سه راه اثباتی وجود دارد گفت: یکی اینکه ۴ شاهد عادل با آن شرایط خاص شهادت دهند که قرار دادن این تعداد شاهد برای شهادت دادن در اینگونه موارد، نشان از اهمیت موضوع دارد؛ چون ما برای موضوع قتل احتیاج به دو شاهد داریم. راه اثبات دوم این است که فرد ۴ بار با اختیار خودش به موضوع اقرار کند که در بسیاری از موارد طبق قانون یک بار اقرار برای دیگر جرایم کافی است؛ اما در اعمال منافی عفت ۴ بار اقرار ضروری است و راه سوم، علم قاضی است.
معاون اول قوه قضائیه در توضیح پرونده طوسی اعلام کرد: “در این پرونده از طریق ۲ راه اول اثبات انجام نشد و فقط علم قاضی بعنوان راه اثبات باقی مانده است. حتی ممکن است قاضی به موضوع علم پیدا کند، اما دادگاه تجدید نظر یا دیوان عالی کشور به این علم نرسد”.
وی افزود: “من تاکنون این فرد را حتی یکبار هم ندیده ام و اگر او را ببینیم، نخواهم شناخت؛ اما واقعا سزاوار است در شکایتی که انجام شده و هنوز هم اثبات نشده است، اینگونه در جامعه فضاسازی کنیم؟ باید گفت خوب است بدانید اصلا شاکی، شکایتی که در جامعه و فضای مجازی مطرح شده است را طرح نکرده است و اصلا آن شکایتی که بر سر زبان هاست، مطرح نیست. یک شکایتی در این خصوص انجام شده است که در آن بررسی صورت گرفت و دادسرا دستور قرار منع تعقیب صادر کرد در ادامه شاکی به این موضوع اعتراض کرده و اعتراض به دادگاه رفته است. دادگاه به دادسرا گفته بحث منافی عفت مطرح نیست؛ اما حرف هایی زده شده است که باید بررسی شود؛ اما دادسرا گفته است که من در همان مقداری هم که دادگاه دستور بررسی داده است، اعتقاد ندارم. پس چگونه کیفرخواست صادر کنم؟ در این پرونده واقعا چیزی به اثبات نرسیده و علم قاضی است که مشخص می کند که ماجرا چه بوده است”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر