۱۳۹۵ آذر ۲۰, شنبه

شناسایی سه نوجوان محکوم به اعدام در زندان وکیل آباد


نوجوان محکوم به اعدام

هویت سه نوجوان که زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده و در زندان وکیل آباد مشهد به اعدام محکوم شده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از سازمان حقوق بشر، این سه زندانی زمانی که زیر ۱۸ سال سن داشتند مرتکب قتل و برخلاف کنوانسیونهای بین المللی در خصوص حقوق کودکان به اعدام محکوم شده اند.
۱ . فیروز یونسی فرزند مجتبی، اهل سفید سنگ (خراسان رضوی)، متولد ۱۱ مهر ماه ۱۳۷۷. وی اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ زمانی که تنها ۱۵ سال داشت در شهر مشهد مرتکب قتل شده و در ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۹۴ در دادگاه عمومی مشهد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شد.
۲ . محمد شیرزاد فرزند حسین، اهل تربت جام، متولد ۳۰ شهریور ماه ۱۳۷۸. وی زمانی که ۱۶ سال داشت در یک سالن غذاخوری در مشهد مشغول به کار نظافتگری بوده که با فردی درگیر شده و موجب مرگ وی در تاریخ ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۹۴ می‌شود. نزدیکان محمد میگویند نزاع بر سر مسائل ناموسی بوده است. محمد در ۷ مهر ماه ۱۳۹۵ در دادگاه عمومی مشهد به قصاص نفس (اعدام) محکوم می‌شود. (نام وکیل امیر هدایت)
۳ . مسلم خیرخواه فرزند اکبر، اهل مشهد، متولد ۲ دی ماه ۱۳۷۷. وی در خرداد ماه سال ۱۳۹۲ زمانی که ۱۵ سال داشت به اتهام قتل عمد دستگیر شد و در اسفند ماه ۱۳۹۴ در دادگاه عمومی مشهد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شد.
گفتنی است، پرونده این سه نوجوان در دیوان عالی کشور در دست بررسی است.
قوانین ایران سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹ سال برای دختران می‌داند. این درحالی است که کنوانسیون‌های بین‌المللی اعدام افراد کمتر از هجده سال را منع می‌کنند.
قوانین مجازات اسلامی جدید که در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید به قضات این اجازه را می‌دهد تا درصورتی که نوجوانی زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شود و در زمان وقوع جرم فاقد آگاهی یا تشخیص لازم بوده باشد حکم اعدام برایشان صادر نکنند. با این حال هنوز هم شاهد صدور حکم اعدام برای نوجوانان بخصوص در شهرستان‌ها هستیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر