۱۳۹۵ آذر ۱۷, چهارشنبه

پاسخ مهدی کروبی به ادعای اژه‌ای: از مردم بخواهید دعا کنند تا آقایان شهامت محاکمه را در دادگاهی علنی پیدا کنند!


مهدی کروبی

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در صفحه فیس بوک خود خبر داده که مهدی کروبی در واکنش به ادعاهای محسنی اژه‌ای در مورد رهبران جنبش سبز گفته است که از مردم بخواهید دعا کنند تا آقایان شهامت محاکمه‌ام را در دادگاهی علنی پیدا کنند تا معلوم شود اعتراض مدنی ما جنایت بود یا کسانی که برای دو روز دنیا مرتکب آن رفتارها شدند و کشور و انقلاب را به این روز انداختند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کلمه، فرزند مهدی کروبی در یادداشت خود با بیان اینکه پدرش طی سال‌های گذشته مجموعا ۱۱ مرتبه مستقیم و غیرمستقیم خواستار برگزاری دادگاهی علنی مطابق با اصل ۱۶۸ قانون اساسی شده، نوشته است که اژه‌ای هم مانند رییس قوه قضاییه مدعی شده است که حصر با تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی صورت گرفته در حالی که روحانی و شمخانی رئیس و دبیر این شورا پیشتر با رد این ادعا گفته اند که مصوبه‌ای مبنی بر حصر وجود ندارد.
او همچنین با تاکید بر اینکه در این زمینه سخن فراوان است به محسنی اژه‌ای پیشنهاد کرده بد نیست به نامه همکار سابق خود سعید مرتضوی رجوع کند که او با اظهار پشیمانی از کرده خود، مقتولان تصمیم خود و دیگر مقامات قضایی و امنیتی در آن جنایت را شهید نامید.
متن کامل نوشته تقی کروبی به شرح زیر است:
جانی کیست؟
در پاسخ به محسنی اژه ای که مدعی شده بود محصورین مرتکب جنایت شده اند و قوه قضائیه پس از برداشته شدن حصر آماده محاکمه آنان است، دیشب پدر در دیدار با اعضای خانواده گفتند: “از مردم بخواهید دعا کنند تا آقایان شهامت محاکمه‌ام را در دادگاهی علنی پیدا کنند تا معلوم شود اعتراض مدنی ما جنایت بود یا کسانی که برای دو روز دنیا مرتکب آن رفتارها شدند و کشور و انقلاب را به این روز انداختند.”
از ابتدای بحران ۸۸ تا به امروز پدر مجموعاً ۱۱ بار، مستقیم و غیر مستقیم، خواستار برگزاری دادگاهی علنی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی شده اند. برای آنکه متهم به کلی گویی نشوم لازم است به چند مورد در این زمینه اشاره کنم. اما پیش از آن لازم است اشاره ای هم به دو ادعای اژه ای داشته باشم.
اول آنکه ایشان همچون لاریجانی رئیس قوه قضائیه مدعی شدند که این حصر با تصمیم شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است، در حالی که روحانی و شمخانی رئیس و دبیر این شورا پیشتر با رد این ادعا گفته اند که مصوبه‌ای مبنی بر حصر وجود ندارد. بر این باورم تعیین کمیته ای حقیقت‌یاب از سوی مجلس می تواند به شفاف سازی این موضوع بپردازد و به تناقض مقامات پایان دهد.
دیگر آنکه ایشان از ارتکاب جنایت توسط محصورین گفتند. سخن اژه ای در واقع تکرار همان منطق غیر حقوقی و اخلاقی جریان حاکم است. ۶ سال است که کروبی، موسوی و رهنورد در حصر و حبس بی ضابطه ای قرار گرفته اند و شوربختانه قدرت پاسخگویی به اتهامات و فرافکنی حاکمیت از آنها بطور کل سلب شده است. کروبی و موسوی پس از مهندسی انتخابات ۸۸ و اعتراض بزرگ و مسالمت آمیز مردم از رای گم شده مردم پرسیدند، خشونت عریان نیروهای سرکوبگر را برملا و محکوم کردند و از انحراف جریان حاکم از قانون اساسی و آرمان انقلاب سخن به میان آوردند. در مقابل جریان کودتا مرتکب رفتاری شد که در فرهنگ لغات معنایی جز جنایت ندارد. در این زمینه سخن فراوان است اما بد نیست ایشان به نامه همکار سابق خود سعید مرتضوی رجوع کنند که او با اظهار پشیمانی از کرده خود، مقتولان تصمیم خود و دیگر مقامات قضایی و امنیتی در آن جنایت را شهید نامید.
اما در ارتباط با ادعای محاکمه و آمادگی کروبی محصور:
• به دنبال نامه تاریخی پدر به آقای هاشمی رئیس وقت مجلس خبرگان رهبری پیرامون جنایت دهشتناک بازداشتگاه‌های قانونی و غیرقانونی و تعرض‌های جنسی، ائمه نماز جمعه در سراسر کشور در اقدامی هماهنگ و سازمان یافته بر او تاختند و خواستار محاکمه او شدند. او پاسخ تک تک آنان را داد و در مرداد ۱۳۸۸ اعلام کرد آماده محاکمه در محکمه ای علنی است.
• در ۱۱ دی ۱۳۸۹ کروبی در بیانیه‌ای خطاب به مردم نوشت: “مسؤولین قضایی وعده‌ی … می‌دهند که محاکمه و مجازات آن‌ها نزدیک است! من از همین‌جا اعلام می‌کنم که بیدی نیستم که با این بادها بلرزم و کاملاً از این دادگاه استقبال می‌کنم و برای همه مواضعم ادله محکمی‌ دارم چرا که ۲۱ سال است با این قضیه‌ها مدام به‌صورت‌های مختلف درگیر بودم و آرامشی هم نداشتم … اگر آقایان در ادعاهای‌شان صادقند دادگاه علنی باشد تا ملّت که صاحبان اصلی کشورند حرف‌های دو طرف را بشنوند و قضاوت کنند تا معلوم شود که آیا ما برای بدست آوردن قدرت، جاه‌طلبی کردیم … یا حاکمیت برای انحصارطلبی، …”.
• در شب‌هایی که اوباش حکومتی با همراهی وزارت اطلاعات مصلحی وحشیانه در نیمه‌های شب به منزل پدر حمله می‌کردند و بمب صوتی به درون منزل می‌انداختند او در پیامی که از سوی مجتبی واحدی رسانه‌ای شد، اعلام کرد: “اگر شجاعت، جرأت و غیرت دارید من را به‌طور علنی محاکمه کنید.”
• بدنبال حضور مردم در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ اوباش مزدبگیر حکومت برای شش شب متوالی به منزل پدر حمله کردند. در آن ایام پدر در نامه‌ای به لاریجانی رئیس دستگاه قضا نوشت: ” درخواستی دارم … وعده‌هایی را که در سخنرانی‌ها داده‌اید، عملی گردانید. دادگاهی علنی تشکیل گردد تا … در دادگاهی عادل و علنی، مردم به حقیقت آگاهی یابند.”
• در ۷ اردیبهشت ۹۳ مادرم در مصاحبه‌‌ای اعلام کرد که کروبی “بارها در حضور مأموران امنیتی تأکید کرده که نظام بساط محاکمه علنی‌اش را طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی فراهم کند تا او ضمن استماع موارد اتهامی، دفاع مستدل‌شان را نسبت به مهندسی انتخابات ۸۸ و ذبح جمهوریت نظام و تعلیق حقوق ملّت در قانون اساسی، در کنار آنچه به‌نام حفظ نظام بر فرزندان این کشور در بازداشتگاه‌ها رفته بیان کند”. مادر در این مصاحبه تصریح کرد ایشان “با ترکیب قضات و هیئت منصفه‌ی مورد نظر نظام هم مشکل ندارد و حتّی برخلاف دوران پهلوی که نسبت به احکام صادره در محاکم نظامی درخواست تجدیدنظر می‌داد، این‌بار نسبت به حکم احتمالی اعتراض نخواهند کرد.”
• در ۸ آذر ۱۳۹۳ در نامه‌ای از علی مطهری خواستیم تا پیگیر دادگاه علنی پدر مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی باشد. پدر گفته بود: “مطهری پیگیر حق دادرسی‌شان در دادگاهی علنی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی باشد تا ایشان ضمن استماع کیفر خواست حاکمیت، دفاع و ادله خود را در کنار پاسخ به تهمت‌های یک‌طرفه دین‌فروشان ارائه کنند.”
• و در نهایت در ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ او در نامه ای از حسن روحانی خواست براساس تکلیفی که قانون اساسی و مردم برعهده ایشان گذاشته‌اند، زمینه دادگاه علنی شان را ولو با ترکیب مورد نظر ارباب قدرت فراهم آورند تا به تعبیر خودشان: “به یاری خداوند و به اتفاق وکلایم با استماع کیفرخواست، ادله خود مبنی بر تقلب انتخابات ریاست جمهوری ۸۴، مهندسی انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و آنچه بر فرزندان این کشور در بازداشتگاه‌های قانونی و غیر قانونی گذشت را به اطلاع عموم برسانم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر