۱۳۹۵ بهمن ۱۳, چهارشنبه

هفته ای یک نوزاد در سیرجان رها می شود



به گفته رییس اداره بهزیستی سیرجان، هفته‌اییک نوزاد سرراهی در سیرجان پیدا و به شیرخوارگاه کرمان فرستاده می‌شود.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مهتاب حسینی رییس اداره بهزیستی سیرجان گفت: به‌طور متوسط هفته‌ای یک کودک رها و تحویل بهزیستی داده می‌شود. این نوزادان ابتدا در بیمارستان معاینه و بعد به شیرخوارگاه کرمان منتقل می‌شوندبررسی‌ها برای پیدا کردن خانواده آنها آغازمی‌شود و در برخی موارد خانواده آنها پیدا می‌شود و با کمک‌هایی که می‌شود، می‌توان نوزاد را به  خانواده بازگرداند.
پاسارگاد در این خصوص نوشت که: این آمار پس از آن اعلام شد که چند روز پیش «خبری مبنی بر مرگ یک کودک سرراهی در فضای مجازی و برخی نشریات منتشر شد. نوزاد چند روزه‌ای که در یکیاز محله‌ها جلوی منزلی گذاشته می‌شود، توسط اهالی به بیمارستان منتقل‌شده اما به دلیل نامعلومی جان خود را از دست می‌دهدرسانه‌ها دلیل مرگ این نوزاد را سرمازدگی عنوان کردند اما «هنوز هیچ مقام رسمی آن را تأیید نکرده است.»
عیسی نژادمنساری مدیر داخلی بیمارستان امام رضا، در این باره گفت: «ششم ماه جاری حدود ساعت شش و نیم عصر یک نوزاد که جان خود را از دست داده بود به بیمارستان امام رضا منتقل شد. کاری از دست پزشکان پس از انجام نیم ساعت عملیات احیا برنیامد و این نوزاد به زندگی برنگشت. جسد در سردخانه بیمارستان نگه‌داشته شد و اگر خانواده او پیدا نشوند شهرداری او را دفن  خواهد کرد.»
اما درباره سرنوشت سایر نوزادان سرراهی مهتاب حسینی رییس اداره بهزیستی سیرجان گفت: «اختلاف خانوادگی در برخی خانواده‌ها باعث می‌شود که نوزاد را در شهر رها کنند ولی برخی از خانواده‌ها به دلیل نداشتن توانایی در نگهداری، فرزندشان را رها می‌کنند. برخی از نوزادهایی که سر راه می‌گذارند، بیماری‌های جدی دارند. برخی عفونت‌های شدید و برخی دچار سوءتغذیه جدی هستند.»
به گفته مهتاب حسینی «اگر خانواده نوزاد پیدا نشود این نوزاد در شیرخوارگاه مرکز استان نگهداری می‌شود. واگذاری به خانواده‌ها برای کودکان زیر پنج سال در شهرستان‌ها وجود ندارد و  و این نوزادها در مرکز استان نگهداری می‌شوند و به خانواده‌هایی که فرزند ندارند واگذار می‌شوند.
رییس اداره بهزیستی سیرجان همچنین گفت: «نحوه‌ی واگذاری کودکان بسیار سخت و زمان بر است و هم‌اکنون حدود ۷۰  خانواده در سیرجان در نوبت دریافت فرزند هستند. این خانوادهه ا از نظراقتصادی، تحصیلات و سن والدین که زیر ۴۵ سال است، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا آینده این  فرزندان تأمین باشد و اکثر بچه‌هایی که در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌گیرند، آینده خوبی دارند و خوشبخت می‌شوند.»
مهتاب حسینی در آخر گفت: «یکسری از خانواده‌ها بدون این که ما و دادگاه را در جریان بگذارند، نوزاد را به یک خانواده تحویل می‌دهند. این نوزادان برای گرفتن شناسنامه دچار مشکل می‌شوند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر