۱۳۹۵ آذر ۲۰, شنبه

اخراج ۵۰۰ کارگر از سایت ۳ پتروشیمی بوشهر به جرم اعتراض صنفی


اخراج کارگران

کارفرمای کارگران سایت ۳ پتروشیمی بوشهر  به دلیل یک تجمع آرام در اعتراض به چندین‌ماه حقوق معوقه، کارگرانش را اخراج کرد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تابناک، روز سه‌شنبه جمعی از کارگران سایت ۳ پتروشیمی بوشهر که هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده و در حال گذارندن مراحل اولیه ساخت است، در اعتراض به عدم پرداخت ۳‌ماهه دستمزد و حق بیمه‌شان، دست به تجمع اعتراضی زدند. اما آنچه در این بین جالب توجه بود این‌که کارفرمایان این شرکت به جای رسیدگی به مشکل کارگران و پرداخت دستمزدشان، به آن‌ها برگ تسویه‌حساب دادند و به کارگزینی شرکت معرفی کردند.
در این رابطه یکی از کارگران شرکت گفت: ما داخل سایت ۳ پتروشیمی بوشهر در حال کار هستیم و بدترین شرایط اقامتی، رفاهی و حقوقی را داریم. پیمانکار این پتروشیمی (شرکت ساختمانی نصب تجهیزات پتروشیمی) از ماه مرداد تا الان هیچ‌گونه حقوقی به حساب کارگران و کارکنان دفتری خود واریز نکرده و حق بیمه تأمین اجتماعی را به صورت یک‌ماه یک‌بار واریز کرده است.
این فعال کارگری ادامه داد: کارگران حتی برای درخواست مساعده نیز روزهای زیادی باید انتظار بکشند تا بعد از مدت‌ها انتظار مبلغی نزدیک به دویست‌هزار تومان به حساب آن‌ها واریز شود. تعداد ۵۰۰ نفر از کارگران این شرکت به دلیل این مشکلات از روز دوشنبه دست به اعتصاب زدند.
وی در مورد نحوه برخورد کارفرمایان با این اعتراض منطقی گفت: کارفرما ابتدا وعده داد بخشی از حقوق معوقه را پرداخت کند ولی چون کارگران خواستار پرداخت همه معوقات و حق بیمه بودند، از روز چهارشنبه به شرکت دستور داد تا همه اعتصاب‌کنندگان را از کار اخراج کنند و به همه کارگران معترض به همین دلیل برگ تسویه‌حساب داده شد.
درواقع آن‌ها در پاسخ این سئوال ما ۵۰۰ نفر که در اعتراضی آرام، پرسیدیم چرا ۳ ماه دستمزد و مزایای ما را پرداخت نمی‌کنید، بدترین پاسخ ممکن یعنی اخراج را مطرح کردند و اضافه کردند اگر تا روز یکشنبه فرایند تسویه‌حساب خود را انجام ندهید، با شما برخورد امنیتی خواهیم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر